قرنطینه یا تست همگانی؟

ایتالیا در ابتدا تست تعداد زیادی از افراد را در دستور کار خود قرار داد سپس گستره تست را محدود کرد در نتیجه اکنون ضروری نیست صدها هزار نفر تست شوند اما مشکل اینجاست که مقامات ایتالیایی نمی‌توانند بفهمند روند شیوع ویروس چگونه است در نتیجه سعی کرده‌اند جابه‌جایی کل جمعیت ۶۰ میلیونی کشور را محدود کنند تا بیماری کنترل شود. چند هزار مایل دورتر در کره‌جنوبی، مقامات بهداشتی واکنشی متفاوت به شیوع ویروس کرونا نشان داده‌اند. آنها در حال تست صدها هزار نفر هستند تا موارد ابتلا پیدا شود و مانند کارآگاهان با استفاده از داده‌ها از تلفن‌همراه افراد و فناوری ماهواره‌ای عوامل شیوع را پیدا می‌کنند.

در هر دو کشور اواخر ماه ژانویه نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شد. کره‌جنوبی پس از تست حدود ۲۲۲ هزار نفر هشت هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی کرد و از این تعداد حدود ۷۰ نفر جان باخته‌اند. در ایتالیا ۱۲ هزار مورد ابتلا شناسایی شده که از این تعداد حدود ۹۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تشخیص موارد ابتلا پس از تست ۷۳ هزار نفر به شکل غیرمتمرکز و رندم انجام شد. برخی متخصصان می‌گویند تفاوت دو کشور در نتیجه حاصل شده، یک واقعیت مهم را آشکارا نشان می‌دهد: تست‌گیری فراگیر و مداوم یک ابزار قدرتمند برای مبارزه با ویروس کروناست. یکی از متخصصان مرکز توسعه جهانی در واشنگتن می‌گوید: «انجام تست به شکل فراگیر می‌تواند به کشورها تصویری بهتر از گستره شیوع ویروس کرونا بدهد. وقتی انجام تست محدود باشد مقامات کشور مجبور می‌شوند از قرنطینه جمعیت‌های بزرگ استفاده کنند. چین توانست چنین کند زیرا قادر به این کار بود. مردم چین با دولت همراهی کردند.»

تجربه ایتالیا و کره‌جنوبی برای کشورهایی نظیر آمریکا که در ایجاد سیستم‌های انجام تست با مشکلاتی مواجه هستند سودمند است. هنوز در ژاپن و به‌ویژه آمریکا گستره شیوع مشخص نیست. جمعیت کره‌جنوبی کمی کمتر از جمعیت ایتالیاست اما در کره‌جنوبی هیچ منطقه‌ای قرنطینه نشده و تنها ۲۹ هزار نفر خود را قرنطینه کرده‌اند. سئول اعلام کرده از تجربه شیوع ویروس مرس در سال ۲۰۱۵ استفاده کرده است. در این کشور برنامه بزرگ تست گرفتن انجام شده که شامل افراد با حتی حداقل نشانه‌های ابتلا به ویروس کروناست. انجام این کار با اجرای یک قانون امکان‌پذیر بوده است. طبق این قانون به دولت اجازه داده شد به داده‌هایی نظیر تراکنش‌های کارت اعتباری، اطلاعات مهاجرتی، داده‌های جی‌پی‌اس از تلفن‌همراه افراد و دیگر اطلاعات شخصی کسانی که تست کرونا آنها مثبت بوده دسترسی پیدا کند. دولت سپس می‌تواند بخشی از این داده‌ها را اعلام کند. در نتیجه هرکس که احتمالا در معرض ویروس بوده می‌تواند تست کرونا بدهد.

سیستم داده محور کره‌جنوبی به بیمارستان‌ها کمک می‌کند بیماران را بهتر مدیریت کنند. افرادی که ثابت می‌شود مبتلا شده‌اند در قرنطینه قرار می‌گیرند و از دور بر آنها نظارت می‌شود. این کار با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه انجام می‌شود. همچنین از تلفن برای بررسی وضعیت این افراد بهره گرفته می‌شود. این فرآیند تا وقتی که یک تخت بیمارستان برای بستری کردن فرد مبتلا خالی می‌شود ادامه پیدا می‌کند. همه روند حمل و نقل و درمان بیماران رایگان است. البته واکنش کره‌جنوبی به شیوع ویروس کرونا بی‌نقص نیست. با آنکه تست بیش از ۲۱۰ هزار نفر منفی بوده نتیجه هنوز هم به نتیجه تست ۱۸ هزار نفر دیگر وابسته است و این یک شکاف اطلاعاتی است که نشان می‌دهد حتما بیماران دیگری شناسایی خواهند شد.

از سوی دیگر این روش با زیر پا گذاشتن حریم خصوصی افراد اجرا می‌شود و موفقیت آن به این بستگی دارد که مردم اطلاعات‌شان را ارائه کنند. برای کاستن از مشکل نقض حریم خصوصی، افشای اطلاعات باید صرفا به جابه‌جایی فرد بیمار محدود باشد و نباید شامل سن، جنسیت یا دیگر موارد خصوصی فرد مورد نظر باشد. مقامات کره‌جنوبی معتقدند روش‌های سنتی مانند قرنطینه کردن مناطق آلوده به ویروس و بیماران، تا اندازه‌ای موثر است. ایتالیا و کره‌جنوبی ۵ هزار مایل با هم فاصله دارند اما در زمینه شیوع ویروس کرونا شباهت‌هایی با هم دارند. ایتالیا مانند کره‌جنوبی سیستم بهداشتی و درمانی کارآ دارد. با آنکه سهم بودجه این بخش در ایتالیا پایین‌تر از متوسط اتحادیه اروپاست. اما برمبنای درصد تولید ناخالص داخلی نسبت به کره‌جنوبی کمی بالاتر است. در ایتالیا سهم این بخش ۹/ ۸ درصد تولید ناخالص داخلی و در کره‌جنوبی ۳/ ۷ درصد این شاخص است.

اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا فشار قابل‌ملاحظه‌ای بر این سیستم وارد شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد هر فرد جدید مبتلا به ویروس کرونا دو نفر دیگر را مبتلا می‌کند در نتیجه در مناطق آلوده، بیمارستان‌ها تحت‌فشار بسیار شدید قرار گرفته‌اند و در مناطق جنوبی ایتالیا که سیستم درمانی به اندازه مناطق شمالی قدرتمند و کارآ نیست وضعیت دشوارتر خواهد بود. در کره‌جنوبی ۱۱۷ موسسه امکانات انجام تست کرونا را دارند و روزانه بین ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار تست در آنها انجام می‌شود. برای کسانی که نشانه‌های ابتلا به ویروس دارند آزمایش رایگان است اما برای کسانی که بدون علامت هستند آزمایش ۱۴۰ دلار هزینه دارد. دولت از داده‌های مکانی برای تعیین دقیق‌تر مناطق ارسال پیامک گروهی استفاده می‌کند. در این پیامک‌ها به گروه هدف اطلاع داده می‌شود چه وقت و کجا یک مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده است.