پذیرش نتایج رای‌گیری؟

از سوی دیگر مایکل کوهن وکیل ترامپ هشدار داده که اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شکست بخورد انتقال قدرت هرگز مسالمت‌آمیز نخواهد بود. این سخنان شبیه داستان‌های علمی‌تخیلی است، اما در راهروهای کنگره صحبت‌هایی درباره این موضوع به گوش می‌رسد و سوال این است که اگر ترامپ شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را نپذیرد، چه خواهد شد؟ یکی از سناریوها که سبب نگرانی دموکرات‌ها شده این است که احتمالا ترامپ به نتایج انتخابات اعتراض خواهد کرد و پرونده را به دادگاه خواهد کشاند. تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره از پیش درباره تحقق چنین سناریویی ابراز نگرانی کرده‌اند و حتی نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان به اعضای حزب خود گفته است، برای احتمال به دادگاه کشانده شدن نتیجه انتخابات سال آینده از سوی ترامپ آماده باشند.

در مقابل، حقوقدان‌ها و نمایندگان برجسته جمهوری‌خواه این‌گونه نگرانی‌ها را بی‌جا توصیف کرده و گفته‌اند عوامل متعددی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد یک رئیس‌جمهوری پس از پایان دوره خود به قدرت چنگ بزند. از جمله قانون، تاریخ و فشارهای سیاسی. از دید نمایندگان یاد شده مردم اصلا نباید درباره این موضوع نگران باشند. زیرا در آمریکا یکی از اموری که در آن تخصص وجود دارد، انتقال قدرت است. جاناتان بارلی یکی از حقوقدان‌های متخصص قانون اساسی آمریکا می‌گوید: «رئیس‌جمهوری وقت هنگامی که رئیس‌جمهوری منتخب قسم یاد می‌کند خود به خود قدرت خود را از دست می‌دهد و به یک شخص عادی یا مهمان در کاخ سفید تبدیل می‌شود.» اما کشانده شدن پرونده انتخابات به دادگاه بی‌سابقه نیست و ترامپ نشان داده که مایل است مسائل به دادگاه کشانده شود.

آقای بارلی می‌گوید: «تمام نامزدها حق دارند به نتیجه انتخابات در دادگاه فدرال اعتراض کنند. تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا انتخابات درست برگزار شده یا نه با نامزد موردنظر نیست. درست یا نادرست اجرا شدن انتخابات ربطی به تمایل یا نارضایتی آن نامزد ندارد، او تنها حق دارد خواستار بررسی قضایی درباره نتیجه انتخابات شود.» البته حقوقدان‌ها معتقدند به دادگاه کشانده شدن نتیجه انتخابات در بیش از یک ایالت و بازشماری آرا بسیار زمان‌بر است و نیز برای اعتراض به نتایج انتخابات مهلت زمانی وجود دارد. اما سخنان خانم پلوسی نشانه‌ای است از اینکه ترامپ اگر در انتخابات سال آینده پیروز نشود، به آن اعتراض خواهد کرد و وارد روند قانونی خواهد شد. در نتیجه به باور خانم پلوسی نامزد پیروز از حزب دموکرات باید با اختلاف بالا در انتخابات پیروز شود تا ترامپ انگیزه‌ای برای اعتراض به نتیجه انتخابات نداشته باشد.

به‌نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد حتی پس از دو دوره به ریاست‌جمهوری ادامه دهد. او چند روز پیش در یک توییت نوشت: «آیا فکر می‌کنید مردم مایلند من بیشتر در پست ریاست‌جمهوری باقی بمانم؟» لحن این جمله شبیه لحن سخنانی است که ترامپ ماه قبل در ایالت پنسیلوانیا در جمع هواداران خود بیان کرد. او در آن سخنرانی به باقی ماندن در کاخ سفید برای بیست سال اشاره کرده بود. مارس سال گذشته میلادی ترامپ حزب کمونیست چین را به‌خاطر حذف محدودیت دوران ریاست‌جمهوری در این کشور مورد ستایش قرار داد، سپس یک ماه بعد او در یک سخنرانی گفت:«چرا او نتواند برای ۱۶ سال در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا باقی بماند.» در واقع اشاره او به فرانکلین روزولت بود که در چهارمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش درگذشت. در متمم ۲۲ قانون اساسی آمریکا که پس از مرگ روزولت تصویب شد روسای جمهوری بعدی آمریکا از بودن در مسند ریاست‌جمهوری برای بیش از دو دوره منع شده‌اند.

پرسش‌های مختلفی درباره رفتار و واکنش ترامپ در صورت شکست در انتخابات سال آینده مطرح است. او در دوره مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ با اشاره به این موضوع که ممکن است در انتخابات تقلب شود، سبب هراس در طرفداران خود شد و نیز در آخرین مناظره خود با هیلاری کلینتون از بیان این موضوع که اگر هیلاری پیروز شود، شکست را می‌پذیرد، اجتناب کرد. یکی از عللی که سبب شده موضوع مقاومت ترامپ در برابر شکست احتمالی در انتخابات سال آینده مطرح باشد، این است که اگر او شکست بخورد، به محض آنکه رقیب او قسم یاد کند، مصونیت سیاسی ترامپ پایان می‌یابد و این یک خطر بزرگ برای او محسوب می‌شود. البته در این حالت جمهوریخواهان در متقاعد کردن او به پذیرش شکست بزرگ‌ترین نقش را خواهند داشت. اما نخستین اقدام باید این باشد که انتخابات با نظارت کامل و دقیق انجام شود تا هیچ تردیدی درباره صحت آن به‌وجود نیاید. احتمال شکست ترامپ و واکنش منفی او به این اتفاق، مسوولیت‌های سنگینی بر دوش دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان قرار می‌دهد.