شکاف در ساختار سیاسی

در واقع بین تعطیلی کنونی دولت و تعطیلی سه هفته‌ای دولت در پایان سده بیستم که حاصل اختلاف نظر بین بیل کلینتون دموکرات و نیوت گینگریچ جمهوری‌خواه بود تفاوت‌های بنیادی وجود دارد. در آن زمان صرفا بر سر بودجه چند بخش اقتصادی و برنامه‌هایی نظیر خدمات درمانی اختلاف نظر وجود داشت اما تعطیلی کنونی بر سر بودجه احداث دیوار در مرز مکزیک و آمریکا که به موضوع مهاجرت و سیاست‌های دولت ترامپ مربوط می‌شود رخ داده است. ترامپ معتقد است پافشاری بر دریافت بودجه برای پروژه ساخت دیوار پایگاه سیاسی او و حزب جمهوری‌خواه را تقویت می‌کند و به نظر می‌رسد زیان‌های حاصل از این تعطیلی به صدها هزار نفر در آستانه آغاز سال جدید میلادی چندان مورد توجه ترامپ نیست. دموکرات‌ها این تعطیلی را حاصل اقدام ترامپ توصیف کرده‌اند و ترامپ به فکر انتخابات سال ۲۰۲۰ است. این یک خسارت بزرگ سیاسی برای هر دو حزب بزرگ آمریکاست. دموکرات‌ها سوم ژانویه اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار می‌گیرند و نانسی پلوسی، همان روز به ریاست این مجلس برگزیده می‌شود. او وعده داده خیلی زود تعطیلی نهادهای دولتی پایان خواهد یافت و هدف او بزرگ جلوه دادن نقش جمهوری‌خواهان در این تعطیلی است. در سال ۱۹۹۵ نیز جمهوری‌خواهان بیشترین لطمه سیاسی را از تعطیلی دولت متحمل شدند. در آن زمان روزنامه نیویورک دیلی نیوز نیوت گینگریچ را «بچه بد اخلاق» توصیف کرد و اندکی بعد محبوبیت بیل کلینتون به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

در رویارویی جدید بین دولت جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها ممکن است لطمه‌ای که به حزب جمهوری‌خواه وارد می‌شود کم باشد زیرا ترامپ به روشنی گفته است: «من دولت را تعطیل می‌کنم.» اما شکاف در حزب جمهوری‌خواه در حال افزایش است و مردم این موضوع را مشاهده می‌کنند. نکته بعدی، نگرانی جمهوری‌خواهان از تاثیرات اقدامات ترامپ بر بازارهای مالی و اقتصاد آمریکاست. در حوزه سیاست خارجی ترامپ تنش‌های بزرگی بین آمریکا و متحدان قدیمی این کشور یعنی اروپایی‌ها به وجود آورده است و تنش‌های تجاری با چین به اقتصاد هر دو کشور لطمه وارد کرده است. در واقع به باور بسیاری از تحلیلگران، یکی از عوامل مهم کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا و جهان در سال جدید میلادی و سال بعد از آن، همین تنش‌هاست. فعلا هیات‌های تجاری چین و آمریکا مشغول مذاکره هستند اما بعید است توافق فراگیری حاصل شود. همچنین از قبل، جنگ تعرفه‌ای تاثیرات منفی بر اقتصاد جهان داشته است. پیش بینی شده سال آینده میلادی اقتصاد آمریکا کمتر از ۳ درصد رشد خواهد کرد. رقم پیش بینی شده برای رشد اقتصاد جهان نیز کاهش داده شده است.

موضع‌گیری‌های ترامپ در قبال مهاجران و نهادهای بین‌المللی نیز به ازمیان رفتن اتفاق‌نظر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات منجر شده است. در واقع تعطیلی نهادهای دولت آمریکا این‌بار از جنبه‌های گوناگون با موارد قبلی متفاوت است و نشان می‌دهد ساختار سیاسی در آمریکا تغییر کرده است. ترامپ فردی است که از روی غریزه عمل می‌کند و پیش‌بینی اقدامات آینده او اساسا آسان نیست. رفتار ترامپ در دو سال اخیر و دو سال آینده سبب خواهد شد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ یک انتخابات متفاوت باشد. دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای تقویت پایگاه سیاسی خود باید در مسیر منافع مردم و رای‌دهندگان حرکت کنند. مسلما سال آینده میلادی برای مردم و دولت آمریکا سالی دشوار خواهد بود. شاید ضروری باشد دموکرات‌ها با در نظر گرفتن اوضاع کشور، موانع بزرگ در مسیر اقدامات ترامپ ایجاد نکنند. اما ترامپ و حزب جمهوری‌خواه باید همکاری با دموکرات‌ها را در اولویت قرار دهند. سال آینده سال پررونقی برای اقتصاد آمریکا و جهان نیست در نتیجه هر چه اختلافات کمتر باشد اوضاع سریع‌تر بهبود خواهد یافت.