در دو سال اخیر یعنی از زمان انعقاد پیمان هسته‌ای ایران، تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی در ایران حضور پیدا کرده‌اند و میزان فروش نفت ایران به سرعت افزایش یافته است اما به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است.ترامپ از خریداران نفت ایران خواسته است از چهارم نوامبر، خرید نفت از ایران را به صفر برسانند در غیر این صورت مورد تحریم قرار خواهند گرفت و اعلام کرده معافیتی برای شرکت‌ها و کشورهایی که پس از آن تاریخ به خرید نفت ایران ادامه دهند در نظر گرفته نخواهد شد.

دولت آمریکا معتقد است اروپایی‌ها، ژاپن و کره جنوبی خرید نفت ایران را متوقف می‌کنند و هند نفت کمتری از ایران خواهد خرید اما درباره تصمیم چین هیچ چیز مشخص نیست. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و مبادلات تجاری و اقتصادی گسترده‌ای با این کشور دارد. در واقع چین اگر بخواهد می‌تواند از فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بکاهد.

یکی از تاثیرات تحریم نفتی ایران، افزایش شدید قیمت نفت است. عده‌ای از تحلیلگران معتقدند زمان اعمال تحریم علیه خریداران نفت ایران یعنی اوایل ماه نوامبر که ماه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکاست زمان مناسبی نیست، زیرا این تحریم به رشد قیمت نفت و بنزین و نارضایتی مردم از دولت ترامپ منجر می‌شود و انتخابات به زیان حزب جمهوریخواه پایان می‌یابد. احتمال آنکه عربستان و چند کشور دیگر بتوانند کاهش عرضه نفت ایران را جبران کنند اندک است.

احسان آذری‌نیا