بررسی عملکرد اقتصادی آمریکا در این مدت کار آسانی نیست، زیرا از یکسو هنوز تاثیر اقدامات ترامپ بر بازارهای مختلف به‌طور کامل قابل مشاهده نیست و از سوی دیگر عوامل بیرونی از جمله تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین بر اوضاع اقتصاد آمریکا و رفتار مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها تاثیر دارد.

پایان سال گذشته میلادی ترامپ توانست به یکی از وعده‌های خود یعنی کاستن از مالیات‌ها تحقق بخشد. فرض بر این بوده که کاهش مالیات شرکت‌ها و اشخاص بر قدرت سرمایه‌گذاری و مصرف آنها می‌افزاید و نرخ رشد اقتصاد را بالا می‌برد.

درباره میزان تاثیر این عامل بر اقتصاد آمریکا دیدگاه‌های مختلفی مطرح است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند کاهش مالیات‌ها بر کسری بودجه دولت می‌افزاید و طی دو سال آینده اقتصاد آمریکا را در آستانه رکود قرار خواهد داد. واقعیت این است که سیاست‌های حمایتی مالی مانند کاهش مالیات‌ها بر فشارهای تورمی می‌افزاید و بانک مرکزی را وادار می‌کند با سرعت بیشتر در مسیر محدود کردن برنامه‌های حمایتی خود حرکت کند. اما عده‌ای می‌گویند هنوز برای اظهارنظر درباره تاثیر کاهش مالیات‌ها زود است، البته هیچ‌کس این واقعیت را رد نمی‌کند که طی سال‌های آینده رشد شدید کسری بودجه دولت سبب شکنندگی اقتصاد می‌شود.

از سوی دیگر موضع‌گیری‌های ترامپ در قبال شرکای تجاری آمریکا به‌ویژه چین بر نگرانی سرمایه گذاران افزوده است و با توجه به سرسختی مقامات چین در حفظ منافع خود، احتمال حصول توافق بر سر اختلافات تجاری زیاد نیست.

احسان آذری‌نیا