رسیدن به نقطه بی‌بازگشت؟

ای‌بی‌سی

پس از ششمین آزمایش‌ هسته‌ای کره‌شمالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرد. به‌طور کلی تحریم‌های این سازمان محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های برخی کشورها، برخی کالاها و خدمات، اشخاص یا سازمان‌ها اعمال می‌کند. این تحریم‌ها به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند که صلح و امنیت جهانی را حفظ کرده یا بازگردانند و شامل استفاده از نیروهای مسلح نمی‌شوند. عمدتا هدف از این تحریم‌ها عبارت است از: محدود کردن دسترسی به کالا یا خدماتی که در وضعیتی که دغدغه بین‌المللی برای آن وجود داشته باشد، استفاده می‌شود؛ اصلاح رفتار یک کشور و نیز تنبیه و جریمه یک کشور.تحریم‌ها می‌توانند گستره‌ای از «تحریم‌های گسترده اقتصادی و تجاری تا معیارهای هدفمندتری مانند محموله‌های سلاح، ممنوعیت سفر و محدودیت‌های کالایی یا مالی» را در بر بگیرند. یک کمیته تحریم که به‌عنوان بخشی از شورای امنیت سازمان ملل عمل می‌کند، وظیفه اجرایی کردن، نظارت و ارائه توصیه‌هایی به شورا را در مورد تحریم‌ برخی نظام‌های خاص به عهده دارد. در برخی موارد، یک پنل تخصصی برای کمک به این کمیته ایجاد می‌شود. این متخصصان معمولا ترکیبی از ۵ تا ۸ متخصص فنی هستند که ممکن است تخصصشان در مورد تحریمی که اعمال می‌شود، متفاوت باشد.

تحریم‌های جدیدی که علیه کره‌شمالی اعلام شده است، نهمین دور تحریم‌هایی است که از سوی ۱۵ کشور عضو شورای امنیت پس از سال ۲۰۰۶ و بر سر مسائلی مانند آزمایش موشک‌های بالستیک کره‌شمالی و برنامه هسته‌ای این کشور بر آن اعمال شدند. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت مبادله میعانات گازی و گاز طبیعی مایع، سقف ۲ میلیون بشکه در سال بر محصولات نفتی پالایش‌شده و سقف صادرات نفت خام به کره شمالی در اندازه فعلی است. یک مقام رسمی ایالات متحده و آشنا به مسائل کره‌شمالی معتقد است که کره‌شمالی، سالانه ۵/ ۴ میلیون بشکه محصولات نفتی پالایش‌شده و ۴ میلیون بشکه نفت خام وارد می‌‌کند. علاوه بر این، ممنوعیت صادرات پارچه، پایان دادن به قراردادهای کاری در بیرون‌ مرزهای این کشور، سرکوب تلاش‌های قاچاق، توقف سرمایه‌گذاری‌های مشترک با سایر کشورها و تحریم سازمان‌های کره‌شمالی، از اهداف این تحریم‌های جدید هستند.

کره‌شمالی اکنون از صادرات پارچه که دومین محصول صادراتی بزرگ آن پس از زغال‌سنگ و سایر مواد معدنی است، منع می‌شود. براساس اطلاعات موجود از «سازمان ترویج سرمایه‌گذاری تجاری کره» ارزش صادرات در سال ۲۰۱۶ در مجموع به ۷۵۲ میلیون دلار آمریکا می‌رسید. نزدیک به ۸۰ درصد از این میزان به چین برده می‌شد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل معتقد است: «این کار به کسب درآمد این نظام از ۹۳ هزار شهروند کره‌شمالی که آنها را به کار در خارج از کشور فرستاده و مالیات سنگینی از آنها می‌گیرد، پایان می‌دهد. این ممنوعیت در نهایت ۵۰۰ میلیون دلار یا بیشتر از درآمد سالانه این کشور را کاهش می‌دهد.» ایالات متحده امیدوار است تحریم‌های شدیدتری را به این کشور تحمیل کند. با این حال، پس از چند روز مذاکره، واشنگتن از چند معیار کوتاه آمد تا حمایت متحدان پیونگ‌یانگ یعنی چین و روسیه را به دست آورد که شامل محموله‌های نفتی و قرار دادن رهبر کره‌شمالی کیم جونگ اون و خطوط هوایی این کشور در فهرست سیاه می‌شود.خانم هیلی می‌گوید: «ما از تحریم بیشتر لذت نمی‌بریم. ما دنبال جنگ نیستیم. رژیم کره‌شمالی هنوز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده است.»

در جریان مذاکرات، دیپلمات‌ها اعلام کردند که روسیه پرسیده است برای شورای امنیت چه اهرمی باقی می‌ماند اگر کره‌شمالی به آزمایش موشکی و برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. روسیه ایده تشدید تحریم‌های کره‌شمالی را بدون اینکه هیچ فشار سیاسی برای حل بحران اعمال شود، محکوم کرده است. با وجود این، نماینده روسیه در سازمان ملل، واسیلی نبنزیا، می‌گوید که مسکو از این تحریم‌ها حمایت کرده زیرا «آزمایش‌های هسته‌ای را بدون واکنشی قدرتمند که می‌تواند خطا باشد»، محدود می‌کند.مقامات چینی نیز اعلام کرده‌اند که می‌ترسند تحریم‌های نفتی ریسک این را داشته باشد که ناپایداری شدیدی را در رفتار همسایه آنها ایجاد کند. روسیه و چین دغدغه‌های خود را درخصوص تاثیر انسانی تشدید تحریم‌های کره‌شمالی اعلام کرده‌اند. کره‌شمالی هشدار داده بود کاری خواهد کرد که ایالات متحده بهای سنگینی برای کارش بپردازد.

رسیدن به نقطه بی‌بازگشت؟