خبرگزاری دویچه‌وله

ترکیه می‌خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد، اما این اتحادیه دارای نظرات متفاوتی در مورد پذیرش این کشور است. ۳۰ سال پیش ترکیه درخواست کرده است که به اتحادیه اقتصادی اروپا ملحق شود. در سال ۱۹۹۷، این نهاد اعلام کرد که ترکیه واجد شرایط مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا است و در سال ۲۰۰۵، مذاکرات صلح آغاز شد. اما در حال حاضر سال‌ها است مذاکره سختگیرانه درخصوص پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در جریان است.

اعضای اتحادیه اروپا در حال پایان دادن به مذاکرات در نوامبر ۲۰۱۶ بودند که با توجه به سیاست‌های دولت ترکیه تحت رژیم رجب طیب اردوغان که موجب تضعیف حاکمیت قانون و حقوق بشر شده است، متوقف شد. اگرچه راه مذاکرات پیوستن برای ترکیه به‌عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا همچنان باز است، اما هیچ ملتی در این نهاد از پیوستن بدون قید و شرط آنکارا استقبال نمی‌کند. در پایان نشست دو روزه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در تالین، پایتخت استونی، یک موضوع کاملا آشکار بود: پیشنهاد آلمان برای قطع گفت‌وگوهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در حال حاضر از اکثریت لازم برخوردار نیست. پیشنهاد آلمان برای قطع گفت‌وگوهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، حمایت لازم در میان اعضای این اتحادیه را ندارد. بسیاری از وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس اخیر خود در استونی مخالف قطع گفت‌وگو با ترکیه بودند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان مناظره انتخاباتی با رقیبش، مارتین شولتس، از حزب سوسیال دموکرات اعلام کرد که موضوع قطع گفت‌وگوهای عضویت ترکیه را در دستور اجلاس سران اتحادیه اروپا در ماه اکتبر آینده قرار خواهد داد. اما احتمالا خانم مرکل در این بحث تنها خواهد ماند. پیش از آن نیز زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، بامداد جمعه با متهم کردن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به جدی نگرفتن مذاکراتِ پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا گفت، تا زمانی که اردوغان رهبر ترکیه است این انضمام رخ نخواهد داد. گابریل گفت: «واضح است که در چنین وضعیتی، ترکیه هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد. این نه به خاطر آن است که ما نمی‌خواهیم، بلکه به خاطر آن است که ترکیه و اردوغان به سرعت در حال دور شدن از هر آن چیزی هستند که اروپا از آن دفاع می‌کند».

ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ درباره پیشنهاد آلمان مبنی بر قطع گفت‌وگوهای عضویت ترکیه به خبرنگار دویچه وله می‌گوید «باید مواظب باشیم. وقتی ما در این موقعیت حساس، بحث ترکیه را راه می‌اندازیم، باید بدانیم که از کجا سر درخواهیم آورد. وقتی نمی‌دانیم خروجی بحث چیست، توصیه می‌کنم احتیاط به خرج دهیم.» وزیر خارجه لوکزامبورگ می‌گوید درک می‌کند که دولت آلمان و فضای انتخاباتی این کشور به شدت از توهین‌ها و حملات مداوم رئیس‌جمهوری ترکیه ناراحت است. به گفته ژان اسلبورن، وضعیت حقوق بشر در ترکیه و نیز شهروندان آلمانی که در ترکیه زندانی هستند، در این فضای ناخوشایند نقش بازی می‌کند با این‌حال او معتقد است که اتحادیه اروپا این ‌نظر را ندارد که گفت‌وگو با ترکیه را به حال تعلیق درآورد یا آن را قطع کند.

به گفته وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، برای اینکه موضوعی در دستور کمیسیون اتحادیه اروپا قرار گیرد، به یک سوم آرای اعضا نیاز است و برای اینکه مذاکرات با ترکیه به‌طور رسمی قطع شود، باید اکثریت لازم وجود داشته باشد. اکثریت لازم به معنای آن است که دست‌کم باید ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا که ۶۵ درصد شهروندان این اتحادیه را شامل شوند، آن را تایید کنند. به نظر ژان اسلبورن در حال حاضر چنین اکثریتی درباره قطع گفت‌وگوها با ترکیه وجود ندارد. در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در تالین، وزیران خارجه لیتوانی و فنلاند با پیشنهاد آلمان مخالف بودند. اکنون بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به آنها پیوسته و می‌گوید: «ترکیه را نباید از خود راند. ترکیه شریک مهم و استراتژیک اتحادیه اروپاست.»