اجرای عدالت مالیاتی

شاهین ترکمندی

حسابدار رسمی و کارشناس رسمی دادگستری

دولت یازدهم به کار خود پایان داد. در حال حاضر صحبت از در پیش گرفتن اخذ مالیات از درآمد نفت مطرح شده و باید به این مهم بالید که سازمان امور مالیاتی توانسته با افزایش درآمد مالیات، وابستگی دولت به درآمد نفتی متزلزل را کاهش دهد. حال با روی کار آمدن دولت دوازدهم و وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی این سوال مطرح می‌شود که رویکرد وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی به مقوله مالیات چگونه خواهد بود و مهم‌تر از آن اینکه آیا با تغییر احتمالی رئیس سازمان امور مالیاتی، باید انتظار تغییر در دیدگاه‌های مالیاتی را داشته باشیم؟

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی شاهد تغییرات با تاخیر و همراه شدن با تکنولوژی در بسیاری از ادارات و امور روزمره مردم و بالاخص امور مرتبط با اقتصاد و مالی هستیم، با برگشت به گذشته در همین چند سال قبل برای پرداخت یک قبض ساده ساعت‌ها وقت و انرژی در صف بانک‌ها هدر می‌شد. اما در زمان فعلی با گوشی تلفن همراه به راحتی امور انجام می‌شود.با عنایت و مشاهده این تغییرات در کمال تعجب سازمان امور مالیاتی همگام و همسو با پیشرفت حرکت نکرده است. عوارض این ناهمسو بودن علاوه بر ایجاد اختلال در کسب و کار، می‌تواند افزایش میزان دریافت مالیات را صرفا با اجحاف به عده مشخصی که دست بر قضا بدنه سالم اقتصاد هم هستند به اذهان متبادر سازد.

به سبک و سیاق زمان‌های ایجاد واحد مالیاتی و سازمان آن در گذشته، تشخیص مالیات با مراجعه و چانه‌زنی نیروی انسانی (ماموران مالیاتی) صورت می‌گیرد. طرح جامع مالیاتی که قرار بود حداکثر اسفند ماه سال قبل راه‌اندازی شود، پس از قریب به یک دهه هنوز به سرانجام نرسیده و از تکنولوژی غیر قابل قیاس با چهل سال قبل صرفا جهت تایپ و پرینت و نهایتا دریافت و پرداخت استفاده می‌شود. اگر ورود اطلاعات مودیان و اخذ گزارش‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی را به آن اضافه کنیم که به جای تسهیل امور، مشکلی به مشکلات اضافه شده و بعد از هر رسیدگی مودی باید با کفش آهنی به منظور اعلام برائت از اتهام وارده از سوی سازمان امور مالیاتی، اقدام به اصلاح اشتباهات مندرج در اطلاعیه‌های دیگران کند. بنابراین به منظور برقراری عدالت مالیاتی که به اذعان هر آشنا به امور اقتصادی، می‌تواند به افزایش قابل توجه اخذ مالیات و افزایش رغبت مالیات‌دهندگان به پرداخت باشد، دو راه‌حل اساسی به نظر غیرقابل اجتناب است و فارغ از تغییرات مدیریتی باید سریع‌تر عملیاتی شود:

۱- اجرای تمام و کمال طرح جامع مالیاتی

۲- اجرای مجازات‌های تعریف شده در قانون درخصوص فرار مالیاتی مودیان، تخطی مرتبطین در جایگاه‌های مختلف درون و بیرون سازمان امور مالیاتی از وظایف مربوطه و در کل بالا بردن هزینه انجام تخلف که سال‌ها به‌صورت موردی و بسیار نادر به مورد اجرا گذاشته شده است.