گرایش به تغییر تابعیت

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان

دومین دور از گفت‌وگوهای مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به‌طور جدی شروع می‌شود و در همین دور از مذاکرات درباره سرنوشت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شهروند اروپایی مقیم بریتانیا اختلاف‌نظر جدی پدید آمده است. وضعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند بریتانیایی در کشورهای اتحادیه اروپا نیز به همین اندازه اهمیت دارد. روسای فراکسیون‌های بانفوذ در پارلمان اروپا در نامه‌ای به دولت بریتانیا تهدید کرده‌اند، چنانچه این کشور با شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا رفتار بهتری در پیش نگیرد، پارلمان اروپا می‌تواند خروج از اتحادیه (برگزیت) را وتو کند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به‌طور رسمی اعلام کرده بود که پس از برگزیت نیز حق اقامت شهروندان اروپایی در بریتانیا را به رسمیت می‌شناسد. نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا اما عقیده دارند که این امر کافی نیست. نمایندگان پارلمان در پاسخی رسمی به اظهاریه دولت بریتانیا گفته‌اند که موضع آن کشور در قبال سرنوشت شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا قابل‌قبول نیست؛ زیرا در اظهاریه مزبور، حقوق کنونی شهروندان اروپایی پس از سال ۲۰۱۹ و انجام برگزیت، به‌طور کامل تضمین نشده است. اعضای رهبری نمایندگان پارلمان اروپا یادآوری می‌کنند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شهروند بریتانیا در اتحادیه اروپا از حقوق کامل و یکسان برخوردار هستند؛ درحالی که بریتانیا قصد دارد با شهروندان کشورهای اروپایی در آن کشور مانند «انسان‌های درجه دو» برخورد کند. نخست آنکه وضعیت اقامت شهروندان اروپایی، نه به شکل عمومی و با حقوق مساوی، بلکه به‌صورت انفرادی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ دیگر آنکه فرد مقیم چنانچه به مدت دو سال از بریتانیا خارج شده باشد، تمام مزایای اقامت را از دست می‌دهد. افزون بر این در مورد خانواده و بستگان فرد مقیم و مدارک تحصیلی او نیز در سند محدودیت‌هایی قید شده است. نمایندگان پارلمان اروپا بر این نکته پافشاری می‌کنند که تا زمان انجام برگزیت یعنی ۳۰ مارس ۲۰۱۹ دادگاه اروپا تنها مرجع رسیدگی به وضعیت شهروندان کشورهای اروپایی باشد؛ درحالی که دولت بریتانیا با این امر یکسره مخالفت کرده است.

افزایش علاقه بریتانیایی‌ها به تابعیت آلمانی پس از طرح برگزیت.

شمار بریتانیایی‌هایی که در سال گذشته ملیت خود را به آلمانی تغییر داده‌اند، افزایش چشمگیری داشته است. برگزیت دلیل این پدیده خوانده می‌شود. تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه‌ اروپا - برگزیت - بر آمار تغییر ملیت در آلمان هم اثر گذاشته است. در سال ۲۰۱۶ میلادی رکورد تقاضای بریتانیایی‌ها برای گذرنامه‌ آلمانی شکسته شد.بنا بر اعلام اداره‌ آمار فدرال آلمان، در این سال ۲ هزار و ۸۶۵ بریتانیایی ملیت خود را به آلمانی تغییر دادند. این تعداد حدود ۳۶۱ درصد بیشتر از سال پیش از آن است. گذرنامه‌ آلمانی در کنار گذرنامه‌ سنگاپور معتبرین پاسپورت دنیاست. شمار کشورهایی که می‌توان بدون ویزا به آنها سفر کرد، معیار سنجش این اعتبار است. با گذرنامه‌ آلمان و سنگاپور می‌توان بدون ویزا به ۱۵۹ کشور دنیا سفر کرد.