جنگ بر سر اخوان المسلمین

اونور آنت

تحلیلگر بلومبرگ

طبق نظر دونالد ترامپ، همان‌طور که در هنگام سفر اخیرش به خاورمیانه نیز به‌طور منظم تکرار کرده است، منطقه خاورمیانه به اردوهای مخالف تقسیم می‌شود و واضح است که کدام یک از این جبهه‌ها افراد خوب را در اختیار دارد!مدت زیادی طول نکشید که سطحی و توخالی بودن این حرف به‌طور واضح مشخص شود. در عرض چند هفته پس از خروج رئیس‌جمهوری آمریکا از خاورمیانه، بحران قطر متحدان ایالات متحده را سرگردان کرد و بیش از آن، نشان داد که تنها دو بلوک قدرت در منطقه وجود ندارد، بلکه حداقل سه قدرت وجود دارد. اولین بلوک قدرت متحدان عربستان سعودی هستند که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند. ایران نیز دومین بلوک قدرت است که اتحاد مخالفان آمریکا را رهبری می‌کند؛ اما سومین بلوک آمیخته‌ای از قطر که میزبان یکی از پایگاه‌های بزرگ نظامی آمریکا است و ترکیه به‌عنوان عضوی از ناتو و همچنین اخوان المسلمین است که از سوی این دو کشور به نوعی حمایت می‌شود.این جنبش ۹۰ ساله یکی از بازیگران مهم مخصوصا از زمان وقوع بهارهای عربی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر بوده است.

یکی از اعضای مافوق در موسسه بروکینگ می‌گوید: «آنها اخوان‌‌المسلمین را به‌عنوان جنبش فراملی می‌بینند که نوعی متفاوت از فعالیت‌های سیاسی و قانونی را به ارمغان آورده است و این را گونه‌ای تهدید می‌بینند. به همین خاطر اخوان المسلمین در مرکز ثقل بحث‌های تفرقه آمیز بوده است. زیرا فاصله شدید بین ملت‌های عرب را به روشنی نشان می‌دهد.» این موضوع نیز از درخواست‌های متحدان عربستان سعودی از قطر کاملا هویدا است. آنها از این کشور ثروتمند اما کوچک عربی خواستند تا ارتباط خود را با ایران قطع کند و همچنین گفتند که قطر باید به ارتباطی که عربستان ادعا کرده با داعش دارد خاتمه دهد. در یکی از بندهای این درخواست نامه نیز آمده است که قطر باید ارتباط و حمایت خود را از اخوان‌المسلمین و همچنین شبکه الجزیره که حامی این گروه است پایان دهد. کشورهای اروپایی اخوان المسلمین را به‌عنوان گروه تروریستی نمی‌شناسند.

قطر این اولتیماتوم را نادیده گرفت اما با توجه به فرصت ۲ روزه‌ای که اتحاد سعودی به این کشور داد، پاسخی رسمی را برای ارائه در نظر دارد. ترکیه در این میان لایحه‌ای به تصویب رسانده است و سربازانی را به خاک قطر فرستاد و همچنین یک رزمایش مشترک با ارتش قطر در نزدیکی دوحه به انجام رساند.رجب طیب اردوغان گفت: «این درخواست‌ها حاکمیت قطر را زیر سوال برده است و صحبت کردن از خارج شدن نیروهای ترکیه از قطر نامحترمانه است.» در ضمن با این همه، قطر مانند عربستان سعودی و امارات به گونه حکومت مطلقه پادشاهی کنترل می‌شود و به احزاب سیاسی اجازه نمی‌دهد که در این کشور آزادی داشته باشند؛ اما در مورد اخوان المسلمین رفتار دوگانه‌ای اتخاذ کرده است.