انتشار پارازیت لوپن

خبرگزاری فرانسه

در فاصله چند روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دو نامزد، جدالی ۱۴۰ دقیقه‌ای با یکدیگر در تلویزیون داشتند. هما‌ن‌طور که انتظار می‌رفت با توجه به دیدگاه‌های کاملا متناقض دو نماینده، بی‌تردید تقابل این دو نگرش، اصطکاک بالایی خواهد داشت. این تناقضات کار را به یک دعوای پر سر و صدا و انتساب القاب ناپسند به یکدیگر، طی یک مناظره بدون وقفه کشاند. محورهای اصلی بحث ماکرون و لوپن پیرامون مباحث مهاجرت، تروریسم و شرایط سخت اشتغال با وجود بیکاری ۱۰درصدی و جایگاه آینده فرانسه در اتحادیه اروپا بود. اما مدت زمان کمی پس از شروع مناظره، بحث پیرامون موضوعاتی مربوط به گذشته فرانسه متمرکز شد تا آینده این کشور. دو نامزد انتخاباتی به مجادله بر سر نقش فرانسه در قضیه هولوکاست و استعمار جنوب آفریقا پرداختند. لوپن مواضع بسیار تندی در قبال بنیادگرایی اسلامی و مهاجرت ابراز کرد و ماکرون را متهم به همکاری با سازمان‌های اسلامی کرد. او بارها و بارها در صحبت‌های خود اعلام کرد که ماکرون از سوی اتحادیه سازمان‌های اسلامی فرانسه حمایت می‌شود.

دافعه موجود در قطب‌های سیاسی این دو نماینده موجب شد آنها در بحث پیرامون سیاست‌های خود، دو ساعت بی‌وقفه از یکدیگر جدا نشوند. اگر شخصی هنوز در مورد انتخاب نامزد خود تصمیم نگرفته بود، این برنامه بیش از آنکه کار را برای او آسان کند تصمیم‌گیری در مورد رای روز یکشنبه او را دشوارتر کرد و نماینده‌ها به جر و بحث با یکدیگر مشغول بودند تا تحلیل سیاسی کشور. تحت این شرایط امکان ردیابی صحیح برنامه‌های آتی آنان در مورد کشور کمی سخت بود. و تنها باید به اهدافی که هریک پیش از این به‌صورت جداگانه بیان کرده بودند اکتفا کرد. اما در کل شاید بتوان گفت تعداد مخالفان لوپن پس از این مناظره افزایش چشمگیری خواهد داشت. توصیف زیر از ماکرون در شرح رویه پوپولیستی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری بسیار صریح و کامل به‌نظر می‌رسد. در پاسخ به این سخنان نماینده رقیب نتوانست به‌خوبی از خود دفاع کند و قافیه را به ماکرون باخت.

ماکرون، لوپن را یک قفسه خالی و لرزان از حقایق و جزئیات امور قلمداد کرد. او لوپن را به سوء استفاده سیاسی از نارضایتی و خشم مردم، با گفتن حرف‌هایی محبت‌آمیز در تحریک آنان به نفع خود متهم کرد. به‌نظر او حرف‌های لوپن بیشتر یک تابلوی تبلیغاتی پر زرق و برق است تا یک طرح سیاسی عملی و مفید برای فرانسه. او لوپن را راهبه ترس معرفی کرد که با استفاده از ترس در قالب لباس مهربانی سعی در گمراه کردن مردم دارد.ماکرون در ادامه افزود:پروژه لوپن به جای ارائه سیاستی شفاف در مورد آینده، این است که در کنار مردم بایستی و بگویی مردم، این آدم وحشتناکی است، او آدم کثیفی است، کمپین او سراسر دروغ و تزویر است. سنگ بنای پروژه لوپن دروغ و ترس است. این همان اعمالی است که لوپن در میان مردم ایجاد می‌کند تا بقا داشته باشد، این همان عاملی است که پدر لوپن دهه‌ها از آن برای بقا بهره گرفته است. این همان عاملی است که حزب راست افراطی را تغذیه کرده و آن را به‌وجود آورده است و لوپن در حقیقت پارازیتی مشتق شده از آن است.

لوپن از جمله نقاط قوت خود برای مقابله با این اتهامات را اهداف حزب در مبارزه با تروریسم بیان کرد. پس از حوادث تروریستی سال ۲۰۱۵ از جمله دغدغه‌های اصلی مردم فرانسه جلوگیری از بروز حوادث مشابه در این کشور است. لوپن فرصت را غنیمت شمرده و با بیان اینکه ماکرون از طرف سازمان‌های اسلامی حمایت می‌شود، او را در جرگه حامیان تروریسم قرار داده و برای مقابله با او و اسلامیون افراطی صراحتا بیان کرد این گروه در فرانسه باید برای همیشه ریشه‌کن شود. اگرچه او سعی کرد در دفاع از خود، از مساله‌ای استفاده کند که باب میل مردم و از جمله مسائل نگران‌کننده آنهاست، اما همان‌طور که ماکرون بیان کرد باز هم از رویه اتهام به رقیب استفاده کرد که عملا او را در تله طراحی شده ماکرون گرفتار کرد. ماکرون در پاسخ گفت: مبارزه با تروریسم و نه مسلمانان، از اولویت‌های برنامه سیاسی من خواهد بود. او برنامه لوپن را یک برنامه در جهت توسعه افراطی‌گرایی در کشور و ایجاد تفرقه بین گروه‌های مختلف دانست؛ کاری که در آن به تبحر رسیده است.مجموعه این مباحث و توانایی ماکرون در کنترل و حفظ آرامش در پاسخ به رقیب، او را به چهره‌ای روشنفکر در مناظره تبدیل کرد.