تکرار پدیده ترامپ در فرانسه؟

ایندیپندنت

پس از مجادله آتشین دو کاندیدا در تلویزیون، به‌نظر می‌رسد کاندیدای مستقل توانسته افراطیون راست گرا را پشت سر گذاشته و اکنون در چند قدمی ورود به الیزه قرار گیرد. اهداف سیاسی مهیج لوپن همچون تاخت‌وتاز به سیاسیون فعلی و انگشت‌نما کردن آنان، در قالب مطرح کردن مشکلات فعلی، تخریب اتحادیه اروپا و اتهام به رقیب خود اگرچه در ابتدا بمبی متحرک برای تشکیل صفوف مردم در کمپین او و مصادره آرای آنان بود، اما قدرمسلم می‌توان گفت که نتایج مناظره تلویزیونی تا حد زیادی اقبال عمومی را به سمت ماکرون سوق داد. هر دو نظرسنجی انجام شده توسط شبکه فیری و موسسه الیب از به‌وجود آمدن اختلاف ۲۰ درصدی بین این دو نماینده حکایت داشتند.

سمت و سوی روابط خارجه فرانسه

ماکرون سیاست خود در بحث روابط خارجه را همکاری با رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا در چارچوب معاهدات سازمان ملل و سازگار با تغییرات زیست محیطی و آب و هوایی بیان کرد. او همچنین ابراز کرد تمایل چندانی برای برقراری ارتباط با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نخواهد داشت که دلیل آن را اختلاف بین اولویت‌ها و ارزش‌های دو کشور دانست. اما لوپن خواهان برقراری روابط گسترده با روسیه است. اگر سیاست خروج از اتحادیه اروپا و وحدت با روسیه را که هم‌اکنون یک کشور تحریم شده به‌حساب می‌آید در کنار هم بگذاریم، پرواضح است مجموعه سیاست‌های لوپن موجب انزوای فرانسه در فضای سیاسی دنیا می‌شود. از جمله شکست‌های سنگین لوپن در این مناظره بحث در مورد همین بخش بود. سیاست‌های ماکرون در این زمینه شفاف، دارای اعتدال و گسترش روابط جهانی این کشور بود، در صورتی که اظهارات لوپن با ابهامات زیادی همراه بود.

لوپن همچون ترامپ یا برگزیت موفق نمی‌شود

در ابتدا به‌نظر می‌رسید که بانوی انرژیک و باهوش فرانسوی راه خود را در گشودن درب‌های الیزه به‌خوبی یافته است و به‌راحتی قادر به از پیش‌رو برداشتن جوان بانکدار سابق است. رهبر حزب ملی با سبقه سیاسی مناسبی که پدرش دارد، در مقابل یک جوان که حتی حزب مشخصی ندارد به‌راحتی باید پیروز میدان می‌بود، اما در کمال تعجب این لوپن بود که در مقابل همگان تحقیر شد. پاسخ‌های صریح و روشن ماکرون جوان در مقابل داد و فریادها و اتهامات لوپن، قدرت نفوذ بیشتری داشت، تا آن‌جا که بعد از مناظره، دو نظرسنجی معتبر حکایت از پیشروی بیش از ۲۰ درصدی ماکرون داشتند. کارشناسان اعتقاد دارند برخلاف آنچه در انتخابات آمریکا اتفاق افتاد، یعنی رسوایی ترامپ در مناظره آخر، پیش‌بینی‌ها مبتنی بر شکست او، در نهایت پیروزی خلاف انتظار او، به‌نظر نمی‌رسد که این روند در فرانسه نیز تکرار شود زیرا استدلال‌ها و پاسخ‌های صریح ماکرون در مقابل ابهام‌های وسیع در سیاست‌های لوپن، موجب گرایش اقبال عمومی به سمت این نماینده جوان شده و اگر اتفاق عجیب و غریبی نیفتد باید او را رئیس‌جمهوری آینده فرانسه بدانیم.

ایستادگی جامعه علمی در مقابل لوپن

در کنار مناظره تلویزیونی تلاش‌های دیگری نیز برای جلوگیری از انتصاب لوپن به‌عنوان رئیس جمهوری فرانسه صورت گرفته است. جامعه علمی و تحقیقاتی فرانسه، وابسته به ۹ موسسه تحقیقات عمومی در بیانیه‌ای به خطر بالقوه نهفته در ریاست جمهوری لوپن اشاره کرده و از مردم خواست در دور دوم انتخابات از وی حمایت نکنند. این بیانیه با اشاره به خطرات مربوط به رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، سعی در بالا بردن سطح آگاهی مردم در انتخابات مرحله دوم داشته است. در میان امضاکنندگان این بیانیه نام مدیر ارشد آژانس تحقیقات ملی نیز دیده می‌شود. همچنین از دیگر تاییدکنندگان این بیانیه موسسه ملی تحقیقات دارو و سلامت و موسسه ملی تحقیقات کشاورزی نیز است. به‌عقیده آنان سیاست‌های انزواطلبانه لوپن مرزهای گسترش دانش در این کشور را به‌واسطه روابط بین‌الملل ضعیف از بین خواهد برد و صدمات جبران‌ناپذیری بر جامعه علمی این کشور وارد خواهد شد. این مطلب صدمات وارد به بخش‌های مختلف از جمله مهاجرت و توریسم، سلامت، اقتصاد و محیط زیست را برآورد و گوشزد کرده است. جامعه لیبرال فرانسه در حمایت از این طرح کنفرانسی با عنوان «رائی در مقابله با افراطی‌گرایی» برگزار کردند. در این کنفرانس ضمن سخنرانی استادان برجسته و شفاف‌سازی خطرات نهفته در سیاست‌های تبعیض‌آمیز، مقرر شد دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها حتی اگر ماکرون نامزد باب میل آنها نباشد، در اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از روی کار آمدن لوپن در روز یکشنبه آرای خود را در صندوق ماکرون بیندازند.