شرط‌بندی بازارها بر «ماکرون»

پیتر فوستر

تحلیلگر تلگراف

انتخابات فرانسه همواره اهمیت بسیاری برای بریتانیا داشته است. فرانسه در کنار آلمان یکی از دو محور اصلی در اروپا و همواره یک عامل تعیین‌کننده در جهت‌گیری‌های اتحادیه اروپا (EU) بوده است.فرانسه در کنار بریتانیا تنها قدرت‌های نظامی مستقل در اروپا و دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و این کشور دست در دست انگلستان بسیاری از سیاست‌های بین‌المللی را شکل می‌دهد.به دو دلیل ذکر شده همواره کاخ‌الیزه و حاکم آن، مورد توجه انگلستان بوده است اما اکنون در سال ۲۰۱۷ ترامپ بر سرکار آمده است، برگزیت روی داده و پوپولیسم جهانی در حال گسترش است و همه اینها اهمیت انتخابات فرانسه را دوچندان می‌کند.در این انتخابات تند حزب‌های چپ و راست میانه در حاشیه قرار گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد ملیون افراطی به رهبری مارین لوپن، در صورت پیروزی بتوانند آینده اروپا را تعیین کنند.

شبح لوپن

مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا برای خروج این کشور آغاز شده است. مذاکراتی که می‌تواند سرنوشت یک نسل را رقم بزند. ریاست‌جمهوری خانم لوپن پایانی بر همه این مذاکرات که با ظرافت انجام شده‌اند، خواهد بود. حزب پیشرو ملی به رهبری لوپن، در صورت مخالفت بروکسل با خواسته‌های فرانسه مبنی بر انحلال پول واحد و لغو ویزای شینگن، به احتمال زیاد برای خروج از این اتحادیه رایزنی‌ها را آغاز خواهد کرد. هیچ‌یک از این دو امر برای اتحادیه اروپا فورا میسر نخواهد بود و تحلیلگران منطقه مانند مجتبی رحمان، رئیس اجرایی گروه مشاوره ریسک اوراسیا در اروپا، پیش‌بینی کرده‌اند که پیروزی لوپن هرج و مرج بسیار زیادی را به بازارهای مالی منتقل خواهد کرد. بخش زیادی از سرمایه‌گذاران میلیاردها یورو را از فرانسه خارج کرده و به سمت ارزهای ایمن‌تری مانند پوند و دلار حرکت خواهند کرد. حتی اگر هیچ‌یک از این سناریوها یعنی خروج فرانسه از یورو و ویزای شینگن نیز رخ ندهد، پروتکشنیزم (Protectionism) خانم لوپن به مانند آنچه ترامپ در برنامه دارد، می‌تواند بازار اروپا و انگلستان را تحت‌تاثیر قرار دهد.در کنار این شرایط باید توجه کرد که میزان بدهی‌های فرانسه به بیش از ۸/ ۱ تریلیون دلار رسیده است. ۸۰ درصد بدهی‌های فرانسه تعهد بین‌المللی ندارند و این بدهی‌ها به فرانک تبدیل خواهد شد.

همچنین تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی فرانسه می‌تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا شود. کریس وستون، تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه‌گذاری ‌ای‌جی گفت: بازارهای بین‌المللی نباید احتمال پیروزی مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد افراطی انتخابات ریاست جمهوری را نادیده بگیرد. بی‌ثباتی سیاسی نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت جهانی طلا دارد. وستون تصریح کرد: بی‌ثباتی‌های سیاسی می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در هفته‌های آینده داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد مردم اروپا در آستانه توفان بزرگی قرار دارند. البته مردم اروپا هنوز انتظار ندارند که مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی برسد، بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال پیروزی امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه‌رو در دور دوم انتخابات فرانسه بیش از ۷۰ درصد خواهد بود. اگر پیش‌بینی‌ها نادرست باشد، همان‌طور که در گذشته نیز شاهد آن بودیم، به خصوص در مورد همه‌پرسی برگزیت و نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این مساله می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضا و قیمت طلا شود.

سایر کاندیداها

امانوئل ماکرون ۳۹ ساله، نامزد میانه‌رو که در رقابتی تنگاتنگ با خانم لوپن قرار گرفته، در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، جوان‌ترین رهبر این کشور پس از ناپلئون خواهد بود. با اینکه سن و تجربه کم آقای ماکرون در صحنه سیاسی ممکن است در انتخابات به ضرر او تمام شود، اما او تنها نامزدی است که نامش، بر خلاف رقبایش، از رسوایی‌های اخیر سیاسی در فرانسه در امان مانده است. انتخاب ماکرون به‌عنوان یک شخص از خانواده بانکداران «روچیلد» نیز می‌تواند روند مذاکرات با اتحادیه اروپا را متاثر کند اما اوضاع به بدی خانم لوپن نخواهد بود.

ژان لوک ملانشون ۶۵ ساله از جناح چپ افراطی طی چند هفته اخیر و به دنبال مناظره‌های موفق تلویزیونی‌اش محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گفته می‌شود که در دور دوم انتخابات که در ماه مه ‌برگزار می‌شود، ملانشون بهترین فرصت جناح چپ افراطی برای شکست جناح راست افراطی در انتخابات است. ژان ملانشون مدافع کناره‌گیری فرانسه از ناتو و صندوق بین‌المللی پول است. او همچنین خواستار مذاکرات برای تغییر برخی از مقررات اتحادیه اروپا و همچنین برگزاری یک همه‌پرسی در فرانسه درباره ماندن در اتحادیه و یا خروج از آن است.

فرانسوا فیون، نامزد راست میانه به‌عنوان یک سیاستمدار باثبات و شناخته شده است. فیون، نخست‌وزیر نیکولا سارکوزی بود که به خاطر رسوایی‌های اخیر و اتهام اختلاس صدمه زیادی دیده است. آقای فیون متهم است صدها هزار یورو به «پنه‌لوپه» همسر خود برای یک شغل پارلمانی پرداخته است اما رسانه‌ها می‌گویند چنین شغلی اصلا وجود ندارد. پیش از این همسر آقای فیون در سال ۲۰۰۷ به روزنامه «تلگراف» گفته بود که هرگز به‌عنوان دستیار پارلمانی همسرش، ادعایی که فرانسوا فیون می‌کند، کار نکرده است. نتایج یک نظرسنجی که چند روز پیش از سوی روزنامه «لوموند» اعلام شده بود نشان می‌دهد که چهار نامزد اصلی انتخابات ریاست‌‌جمهوری فرانسه با فاصله‌ای اندک در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر قرار گرفته‌اند.