دیروز و امروز یک ملت - ۲۸ فروردین ۹۶

دکتر کرم اوکتم یکی از اعضای دانشکده موسسه مطالعات شرق‌شناسی دانشگاه آکسفورد است. وی همچنین در مرکز مطالعات اروپایی نیز به تحقیق مشغول است و در کالج سنت آنتونی و مطالعات جنوب شرق اروپا در دانشگاه آکسفورد نیز همکاری دارد. دکتر اکتم به تدریس دروس مربوط به سیاست در خاورمیانه، شهرها و جوامع در خاورمیانه، سیاست و روابط بین‌المللی ترکیه و اسلام و مسلمانان دراروپا نیز پرداخته است. تمرکز تحقیقات وی بر سه موضوع کلی و محوری پیرامون ملی‌گرایی و فراملی‌گرایی، سیاست و روابط بین‌الملل ترکیه و سیاست مسلمانان در اروپا تمرکز دارد که مورد آخر همان است که در بطن ایده جامعه آزاد وی و مبتنی بر تحقیقاتش پیرامون همسایگان مسلمان اروپا انجام شده است.

وی کتاب‌هایی پیرامون ترکیه به رشته تحریر درآورده است که ازجمله آنها می‌توان به «یک امپراتوری دیگر» که سیاست خارجی متغیر ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهد، اشاره کرد. از کتاب‌های مهم دیگر وی نیز «یک دهه سیاست خارجی ترکیه تحت حزب عدالت و توسعه» و نیز کتاب مهم «ملت خشمگین» را می‌توان برشمرد. کتاب «ملت خشمگین» که ترجمه فارسی آن باعنوان «دیروز و امروز یک ملت» از سوی انتشارات دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است به ترکیه پس از سال ۱۹۸۹ می‌پردازد. کتاب «دیروز و امروز یک ملت» روایتگر چگونگی تحول ترکیه از کشوری پر از منازعه در دهه‌ ۱۹۸۰ به جامعه‌ای متمایز با اقتصادی پویا است. ترکیه امروز، کشوری است که امیدهای زیادی به آینده‌ آن وجود دارد که شامل اقتصاد در حال توسعه، افزایش تاثیر منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان یک بازیگر سیاسی و تبدیل شدن استانبول به‌عنوان مرکز مهم فرهنگی و اقتصادی در مناطقی همچون بالکان، قفقاز و خاورمیانه است. با این حال گذر زمان نشان داده است که حتی امروز نیز چنین منازعاتی در ترکیه معاصر یافت می‌شود و در سال‌های اخیر نیز شاهد آن هستیم که ریشه آن به منازعات بر سر تاریخ، هویت، فقر، تبعیض، مسائل مربوط به اروپا و جایگاه ترکیه در جهان برمی‌گردد. ریشه‌‌‌های این منازعات و نیز تاثیر آنها بر مردم ترکیه، داستانی است که در این کتاب، بازگویی شده است.

همچنین روز گذشته انتخاباتی در ترکیه برگزار شدکه با توجه به تحولات اخیر ترکیه و بلندپروازی‌های رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه به نظر می‌رسد، درگیری‌های این ملت خشمگین در آینده نیز ادامه داشته باشد. ترکیه در سال‌های اخیر تجارب جدیدی از افزایش موج خشونت‌ها، کودتا، درگیری‌ با کردها و مشکلات منطقه‌ای تجربه کرده است. نتیجه این رفراندوم می‌تواند شکاف بین شهروندان، نخبگان و گروه‌های سیاسی مختلف را افزایش دهد زیرا با این همه‌پرسی، قانون اساسی ترکیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاست‌جمهوری تغییر خواهد کرد.از این رو با توجه به اهمیت این کتاب در صفحه باشگاه اقتصاددانان امروز نگاهی به آن داشته و کارشناسان چند نقد و بررسی مهم را که پیرامون آن نوشته‌اند را می‌خوانیم.