محمد علی مختاری: آخرین گزارش مرکز آمار از ۶ ماه اول ۹۵ شرایط مناسبی را از وضعیت اشتغال نشان نمی‌دهد. اخیرا افزایش نرخ بیکاری و افزوده شدن بر تعداد افراد جویای کار باعث شده تا رئیس‌جمهوری به صراحت از اشتغال به‌عنوان دغدغه و اولویت اول دولت و کشور یاد کند. همچنین در حال‌حاضر معضل اصلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار، فارغ‌التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل و آماده‌شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.به‌نظر می‌رسد مسائل مربوط به بیکاری تقریبا در رشته‌های مهندسی و پزشکی به چشم می‌خورند.

در دهه‌های گذشته که خانواده‌ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور تشویق می‌کردند، تصور نمی‌کردند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، تحصیلات دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماع تبدیل خواهد شد. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از دلایلی که فارغ‌التحصیلان بیکار هستند نگاه آنها به کار است. آنها فکر می‌کنند که تنها در رده‌های مدیریتی و مشاغل پشت میز‌نشینی باید وارد شوند و معتقدند اگر قرار بود وارد مشاغل ساده، فنی و مهارتی شوند که دیگر راه دانشگاه‌ها را در پیش نمی‌گرفتند.در همین راستا این دیدگاه در بین جوانان دانشگاهی رواج یافته و در حال‌حاضر معضل بیکاری آنها به بزرگ‌ترین مساله داخلی دولت تبدیل شده است. در این‌خصوص، ماه گذشته وزارت کار در گزارش خود درباره وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بیکارترین رشته‌های دانشگاهی کشور اعلام کرد: منطبق نبودن رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار یکی از مشکلاتی است که گریبان بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاهی را گرفته است.

در یکی دو دهه اخیر جامعه با گرایش روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه‌ها مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد. در حالی که دولت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی خود را کاهش نرخ تورم از ۴۵ درصد به ۸/ ۸ درصد عنوان می‌کند و با وجود اعلام رشد اقتصادی ۴/ ۷ درصدی از سوی بانک مرکزی و ۵/ ۶ درصدی از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری از ۴/ ۱۰ درصد به روایت مرکز آمار ایران در تابستان ۱۳۹۲ به ۷/ ۱۲ درصد در تابستان سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است که یکی از علل اصلی آن بالا رفتن نرخ مشارکت است. نرخ رشد ۵/ ۶ تا ۴/ ۷ درصدی به‌عنوان نقطه قوت دولت در اقتصاد بیشتر نتیجه درآمدهای نفتی بوده که از افزایش تولید و صادرات نفت حاصل شده است و به اعتقاد اکثر اقتصاددانان این رشد اشتغال‌زا نبوده و اثرات آن متاسفانه چندان در بازار کار ایران دیده نمی‌شود. پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به موضوع بیکاری، علل آن و راه‌حل‌ها پرداخته است.