گروه حسابداری دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران را در اواخر بهمن‌ماه برگزار کرد. در این همایش دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی موضوع قانون جامع حسابداری و حسابرسی را مطرح کرد. در ادامه این همایش برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی به سخنرانی پرداختند. محورهای اصلی سخنان کارشناسان این همایش عبارت بود از:

۱- در حرفه حسابرسی مقام استانداردگذار و مقام اجرا باید از هم تفکیک شده باشند و سازمان حسابرسی نمی‌تواند هم استانداردگذار باشد و هم مجری عملیات حسابرسی، بنابر این باید یک خانه‌تکانی اساسی در این حرفه به وجود آورد.

۲- چرا سازمان حسابرسی افشای حقوق مدیران را از استانداردهای حسابداری ایران حذف کرده است؟

۳- در حسابرسی بانک‌های دولتی که بر عهده سازمان حسابرسی بوده مشکلات جدی وجود داشته و با وجود آنکه بانک مرکزی شفاف‌سازی کرده و مقررات جدیدی ابلاغ کرده بود، سازمان حسابرسی از انجام آن خودداری کرد.

۴- در جامعه حسابداران رسمی و حسابرسی بخش خصوصی مشکل وجود دارد و مدیران دولتی بدون آزمون و صلاحیت، حسابدار رسمی شده‌اند.

۵- کشور نیازمند موسسات بزرگ حسابرسی خصوصی است و با تعدد موسسات حسابرسی کوچک نمی‌توان حسابرسی بنگاه‌های بزرگ کشور را انجام داد، بنابراین تشکیل موسسات بزرگ الزام آور است.

۶- حق‌الزحمه‌ حسابرسی باید متعارف باشد و نظارت حرفه‌ای و کنترل جامعه حسابداران رسمی بر اعضایش را باید تقویت کرد، کنترل کیفیت حسابرسی جامعه باید گسترش یابد و انگیزش و تنبیه مدیران و حسابرسان به‌طور توامان باید دیده شود.

۷- مجلس باید با قدرت به دنبال افشا و شفاف‌سازی باشد. افشای حقوق مدیران و افشای اطلاعات نهادهای شبه‌دولتی و ایجاد ضمانت اجرایی برای اجرایی‌شدن آن، با حسابرسی مستقل باید برنامه‌ اصلی مجلس باشد.

در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان، نظرات کارشناسان این همایش را منعکس کرده‌ایم.