مدیریت بحران، کلیه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندهی و مدیریت منابع مورد نیاز در پاسخ به بحران است. به‌طور کلی مدیریت بحران به‌معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور، به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت، به شرایط قبل از بحران است. مدیریت بحران علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آنها، در جست‌و‌جوی یافتن ابزاری است که به‌وسیله آنها بتوان از بروز بحران‌ها، پیشگیری کرد یا در صورت بروز آن، درخصوص کاهش اثرات بحران، آمادگی لازم امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع اقدام کرد.

یکی از جنبه‌های مهم و قابل توجه در برنامه‌ریزی توسعه، تاکید و توجه به آسیب‌پذیری کشورها در مقابل بلایای طبیعی است. با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری و مکان‌گزینی پرخطر بسیاری از تاسیسات اقتصادی و اجتماعی در صورت بروز حوادث طبیعی تلفات و خسارات مالی و جانی زیادی به دنبال خواهد داشت. به نظر می‌رسد مدیریت چنین بحران‌هایی در کشور نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر دارد و شهرسازان، توجه کمتری را به چنین حوادثی خصوصا در شهرها معطوف کرده‌اند و شاید کمبود همین حساسیت‌های لازم، زمینه سهل‌انگاری در استفاده از ضوابط فنی و علمی در شهرسازی و به‌طور کلی ساخت و سازها را درخصوص کاهش و تخفیف خطرهای ناشی از سیل و زلزله فراهم می‌کند. در حال حاضر احساس نیاز به آگاهی از چگونگی کاهش شدت بلایای طبیعی، چه در سطح بین‌المللی و چه در برنامه‌ریزی بخشی و خرد مانند شهرها، ضرورت تام و تمام پیدا کرده است.

موقعیت جغرافیایی شهرهای ایران بیانگر این امر است که با توجه به قرارگیری شهرها در مسیر گسل‌های اصلی و فرعی و همچنین در مسیر حوضه‌های آبریز مختلف، ضرورت پیش‌بینی‌های لازم برای سیلاب‌ها و زمین لرزه‌های احتمالی احساس می‌شود و باید شهرسازان و برنامه‌ریزان شهری، زمین‌شناسان و جغرافی‌دانان به بررسی دقیق علل و عوامل ایجاد این بلایای طبیعی در مناطق شهری بپردازند و راهکارهای لازم را برای کاهش اثرات آن پیش‌بینی کنند. از طرفی کشور ما به‌عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه و از همه مهم‌تر زلزله‌خیز و در معرض بلایای طبیعی، ولی بدون تدوین برنامه‌ریزی و اقدام لازم، طی دهه‌های پیش همواره در زمینه بروز بلایای طبیعی و از جمله سیلاب‌ها و زلزله شرایط نگران‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته است. پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به بررسی نظرات کارشناسان و اقتصاددانان در زمینه مدیریت بحران‌ها پرداخته است.