مطابق با طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات لایحه بودجه سال ۹۶ مصوب پارلمان محلی پایتخت، شهرداری تهران موظف است برش سال چهارم برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران را در چارچوب طرح‌ها و پروژه‌های مشخص و اهداف کمی برنامه و شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد و همچنین گزارش مقایسه‌ای از برنامه مصوب و عملکرد سال اول و شش ماهه اول سال دوم برنامه را با تحلیلی از کیفیت برنامه مصوب و دلایل عدم تحقق احتمالی برخی از اهداف برنامه یادشده به شورای‌اسلامی شهر تهران ارائه کند. این مصوبه شورای شهر تهران تاکید دارد که شهرداری تهران موظف است لایحه بودجه سال ۹۶ را با عنایت به توصیه و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اولویت بخشیدن به حفظ باغات و حریم شهر؛ گسترش فضاهای سبز؛ سیما و منظر شهری و با رعایت کلیه قوانین و مقررات موضوعه و اسناد بالادستی و بخش نامه‌های ابلاغی وزارت کشور؛ با درک مناسب از فرصت‌های پیش‌رو و با حضور فعالتر در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و استفاده بهینه از منابع محدود و تقویت انضباط مالی تهیه و تنظیم کند. این در حالی است که تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران حوزه شهری معتقدند که شهرداری تهران نه‌تنها طی سه سال گذشته از اجرای برنامه پنج ساله دوم به این تکالیف عمل نکرده، بلکه محتوای لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده نیز نشان می‌دهد بخش زیادی از این اهداف به فراموشی سپرده شده است.

کارشناسان شهری در یک بررسی اجمالی عنوان می‌کنند در حال‌حاضر آلودگی هوا، ترافیک شهری و انشعابات خدمات شهری همچون آب، برق و گاز ازجمله مهم‌ترین تهدیدهای کاهش کیفیت زندگی شهروندان تهرانی را شامل می‌شوند. به این معنا که پیش از اقدام به برنامه‌ریزی باید به این سوال پاسخ داد که آیا شهر تهران امکان افزایش ظرفیت جمعیت‌پذیری را دارد یا خیر. اگر پاسخ این سوال مثبت است که بعید است، آیا در صورت توسعه شهرتهران به عنوان کلانشهری که در مقیاس ملی باید به آن نگاه شود؛ از طریق افزایش ظرفیت جمعیت‌پذیری امکان تامین خدمات زیربنایی همچون آب، برق و گاز وجود دارد؟

آنچه از ملاقات با عموم شهروندان تهرانی شنیده می‌شود، این است که در مقطع کنونی، آلودگی هوا و حجم بالای ترافیک شهری از مهم‌ترین مشکلات این شهر است، بنابراین ضروری است که در کنار توجه به تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی بررسی شود که آیا مدلی که برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه درنظر گرفته می‌شود منجر به بسته شدن کریدور هوایی تهران نخواهد شد؟

در زمینه توجه به موضوعات روز کلانشهر تهران و پاسخ به آنها، پارلمان محلی پایتخت در جریان تدوین و تصویب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران حدود ۳۰ درصد از اعتبارات شهرداری را به سمت حمل‌ونقل عمومی سوق داده است، با این حال به‌نظر می‌رسد تامین تمامی هزینه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت از توان مدیریت شهری خارج است و نیاز است که دولت نیز در این زمینه برای کاهش آلودگی هوا و کاهش بار ترافیک شهری تهران ورود کند. با نگاهی به مجموعه این اولویت‌ها در صفحه باشگاه اقتصاددانان امروز این سوال را پیش‌روی کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه شهری قرار داده‌ایم که از دیدگاه آنها اکنون که زمان بررسی بودجه سال آینده شهر تهران است، اولویت‌ها و الزامات تهران ۹۶ چیست؟