سخنان ظریف در داووس

دن آلکسه
خبرگزاری نیو یوروپ

ایران با اعلام اینکه تهران و ریاض باید با مشارکت و کمک یکدیگر درگیری‌ها و تنش‌های سوریه و یمن را خاتمه دهند، گام‌هایی را برای مصالحه با عربستان سعودی برداشته است. وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف در اجلاس داووس بیان کرده که همکاری دو کشور در لبنان در سال گذشته منجر به یک موفقیت قابل توجه شده است. میشل عون، رهبر مسیحی که هفته گذشته رئیس‌جمهوری لبنان شد، از متحدان نزدیک حزب‌الله لبنان، گروه شیعه مورد حمایت ایران است و ایران و حزب‌الله از انتخاب عون به‌عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کردند.

در این باره ظریف در اجلاس داووس می‌گوید: «من دلیلی نمی‌بینم که ایران و عربستان رابطه‌ای خصمانه با یکدیگر داشته باشند. ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلف بین‌المللی از جمله حل بحران سوریه، یمن و بحرین باهم همکاری کنیم.» او بیان کرد: «ما طی۳ سال ونیم گذشته بارها تاکید کرده‌ایم که نباید نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی و بر اساس آن قضاوت کرد. حل بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد، بلکه باید به راه‌حلی برسیم که در آن مردم سوریه بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند.» وزیر خارجه ایران ادامه داد: «این راهبرد مذاکرات ما در نشست آستانه قزاقستان است و کشورهای روسیه، ایران و ترکیه بر همین اساس و چارچوب تلاش می‌کنند و امیدواریم که تمام طرف‌های آتش‌بس در سوریه به مذاکرات آستانه آمده و خشونت‌ها در این کشور پایان یابد. وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به تلاش‌های سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه، تاکید کرد: نشست آستانه مغایر و جایگزین تلاش سایر نهادهای بین‌المللی در حل بحران سوریه نیست. وزیر خارجه ایران همچنین به تغییر معادلات بین‌المللی در دنیا اشاره و بیان کرد: دیگر حکومت‌ها و اتحاد جمعی از کشورها گرداننده تحولات بین‌المللی نیستند. نمی‌شود در کشوری امنیت داشت بدون اینکه در کشور دیگری امنیت برقرار باشد. وی در همین راستا افزود: تروریسم، افراط‌گرایی، خشونت همه ما را تهدید می‌کند و باید به‌صورت جمعی با آن مقابله کرد. در هر حال همه طرف‌ها باید تلاش کنند تا زمینه‌ساز آینده‌ای موفق برای سوریه باشند.

او همچنین به راهبرد ایران در سیاست خارجی اشاره می‌کند و می‌افزاید: اما سیاست خارجی ایران فارغ از نتیجه انتخابات در عرصه بین‌المللی شاهد استمرار و پیوستگی خواهد بود. ایران به دلیل جایگاه ژئوپلیتیکش در منطقه خواهان ثبات و آرامش در منطقه است و این‌یکی از شاخصه‌های سیاست خارجی ما است که ادامه پیدا خواهد کرد. ایران همچنان با حضور آمریکا در این مذاکرات مخالفت می‌کند. این در حالی است که دو طرف دیگر مذاکرات یعنی ترکیه و روسیه خواهان حضور دولت جدید ایالات متحده آمریکا در نشست 23ژانویه آستانه هستند. ایران، روسیه و ترکیه پس از پیروزی بزرگ نیروهای دولتی در ماه گذشته که منجر به بازپسگیری دژ مستحکم و کلیدی مخالفان در شرق حلب شد، حالا برای انجام هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح تحت فشار هستند. ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه بوده‌اند؛ در حالی که ترکیه از گروه‌های شورشی حمایت می‌کرد.