امیلی استوارت
استریت

دونالد ترامپ موفقیت بسیاری در کسب و کار داشته است، اما به‌عنوان رئیس‌جمهوری برای اقتصاد چگونه خواهد بود؟ در اینجا به برخی از سیاست‌های اقتصادی که وی اعمال خواهد کرد، اشاره می‌شود. یکی از پیامدها این است که فدرال‌رزرو احتمالا با پیروزی ترامپ در ماه دسامبر دچار حاشیه ‌شود.

دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا انتخاب شده است و اکنون ارزش آن را دارد که نگاهی بیندازیم به آنچه اقتصاد آمریکا تحت سیاست‌های پیشنهادی وی تجربه خواهد کرد. بررسی پورتفولیوی سهام دونالد ترامپ نشان می‌دهد که فهرستی از 15 سهام وجود دارند که با ریاست‌جمهوری ترامپ می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. هیچ‌شکی در این مورد وجود ندارد که ترامپ در ثروتمند کردن خود به‌خوبی عمل کرده است. ارزش دارایی وی در حدود 5/ 4 تا 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود. سوال اینجا است که آیا او می‌تواند بقیه مردم آمریکا را نیز ثروتمند کند؟ روز پنج‌شنبه ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد و در نطق پیروزی خود در نیویورک هیلتون قول داد تا وقتی در ژانویه سال آینده سوگند یاد می‌کند، بر رشد اقتصادی تمرکز کند. وی گفت: «ما طرح اقتصادی بزرگی داریم. ما رشدمان را دوبرابر می‌کنیم و قوی‌ترین اقتصاد را در سراسر جهان خواهیم داشت.»

در مبارزات انتخاباتی، ترامپ پذیرفت که اقتصاد چیزی نبود که او به دنبال برخورد با آن باشد. او در مصاحبه ژانویه‌اش با «صبح بخیر آمریکا» پیشنهاد یک ارزیابی از وضعیت اقتصاد را داد و اضافه کرد که «ما در حباب هستیم و صادقانه بگویم اگر قرار باشد این حباب بترکد، امیدوارم که پیش از ریاست‌جمهوری من اتفاق بیفتد زیرا من نمی‌خواهم آن را به ارث ببرم.» او در مصاحبه ماه آوریل خود با واشنگتن‌پست نیز دیدگاه آخرالزمانی خودش در مورد اقتصاد را تکرار و اظهار کرد که آمریکا ممکن است وارد رکود بشود، اما این بار وی نسبت به یافتن راهکارهایی در این‌خصوص بازتر به نظر می‌رسید. وی گفت: «من می‌توانم آن را درست کنم. من می‌توانم آن را به سرعت درست کنم.» اخیرا وی فدرال‌رزرو را متهم کرده است که چیزی را خلق می‌کند که از نظر وی «اقتصاد غلط» است. او به‌عنوان یک رئیس‌جمهور اکنون وظیفه شتاب بخشیدن به رشد آمریکا و حل مشکلات آن را بر عهده دارد. ترامپ در ابتدا هدفش را بر اصلاح مهاجرت متمرکز کرده بود و خواهان ساخت دیواری بین مکزیک و ایالات متحده آمریکا بود و تقاضا می‌کرد که 11 میلیون مهاجر غیرقانونی از این کشور اخراج شوند. او به تازگی از این موضوع دور شده است.

پس از آن، وی بر مواضع سیاستی دیگری تاکید کرد: اصلاحات اساسی در کدهای مالیاتی؛ لغو و جایگزینی طرح بیمه اوباماکر؛ مذاکره مجدد یا فسخ پیمان تجارت آزاد نفتا (آمریکای شمالی)؛ بررسی وضعیت صندوق‌های پوششی در زمینه مالیات؛ اصلاح وضعیت کهنه سربازان و تحمیل تعرفه‌های وارداتی بالای 35 درصدی. مهاجرت یکی از ستون‌های کارزار وی باقی مانده و او به مهاجرت مسلمانان نیز اشاره کرد. ترامپ در طول مسیر خود برای دستیابی به ریاست‌جمهوری، دشمنان زیادی برای خود ساخت. از جمله تد کروز و جب بوش که رقبای وی در حزب جمهوری‌خواه بودند، شهردار نیویورک بیل‌دبلازیو، روزنامه‌نگار فاکس‌نیوز مگان کلی و به‌طور کلی رسانه‌ها و حتی پاپ. آن دسته از افرادی که از طرح‌های ترامپ می‌ترسند، باید دلیلی رایج برای آنان که دوستش دارند، پیدا کنند. مایکل باسلر، استاد اقتصاد مالی در دانشگاه استاکتون معتقد است: «مطمئن نیستم چقدر از چیزی که او واقعا امروز می‌گوید، در واقعیت مواضع وی در سال آینده خواهند بود.»

بر اساس نظر جان هوداک، یکی از اعضای مطالعات حکمرانی اتاق فکر موسسه بروکینگز که در واشنگتن قرار دارد؛ در حالی که ترامپ قطعا برخی عقاید پر آب و تاب دارد- و به همان اندازه همراه با لفاظی به‌‌نظر می‌رسد- کشف ماهیت سیاست‌های اقتصادی وی کاری پیچیده است. از سوی دیگر، این حقیقت را نباید منکر شد که رئیس‌جمهوری ترامپ به معنای یک راه عبور آزاد از کنگره تحت تسلط جمهوری‌خواهان نیست (همان‌طور که می‌دانیم بسیاری از مواضع وی دقیقا به سیاست‌های حزب جمهوری‌خواه نزدیک نیستند).

طرح مهاجرت گران ترامپ

طرح‌های مهاجرت ترامپ بر تعدادی از معاهدات مربوط به کسب و کار هزینه خواهند داشت اما ممکن است برای ایالات‌متحده هزینه بیشتری به همراه داشته باشند. «مجمع اقدام آمریکایی» که یک موسسه سیاستی دست‌راستی در واشنگتن است، پیش‌تر برآورد کرده بود که اثر فوری و کامل اجبار با قوانین مهاجرت فعلی، همان‌طور که ترامپ خواهان آن بوده است، برای دولت فدرال هزینه‌ای در حدود 400 تا 600 میلیارد دلار خواهد داشت. این کار موجب کاهش نیروی کار تا سقف 11 میلیون نفر خواهد شد و تولید ناخالص داخلی حقیقی را تا 6/ 1 تریلیون دلار کاهش خواهد داد و انجام کامل آن حدود 20 سال طول می‌کشد (ترامپ پیش‌تر ادعا کرده بود می‌تواند این کار را در 18 ماه انجام دهد). به نظر کارشناسان این سازمان، چنین کاری به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند و مهاجرت منبع بزرگی برای حیات اقتصادی است. این تاثیر هم بر عرضه و هم بر تقاضا احساس خواهد شد.