علائم حسگرهای پیش‌نگر

مهدی فراهانی
کارشناس بانکی

نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مرداد سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4/ 9 درصد و نسبت به ماه گذشته 1/ 1 درصد افزایش یافت. این درحالی است که در خرداد ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه با ثبت رکورد 8/ 6 درصد به پایین‌ترین میزان کوانتومی خود در دولت یازدهم رسید. حال سوال این است که آیا امکان مشاهده تورمی پایین‌تر از 8/ 6 درصد در دولت یازدهم امکان‌پذیر است یا به بیان دیگر، آستانه کران پایینی تورم در دولت یازدهم چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال کافی است که مختصات رشد نقطه به نقطه تورم ناشی از شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی را مورد ملاحظه قرار دهیم.

شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی در مرداد سال جاری به عدد 5/ 245 رسید، به‌طوری که میانگین رشد این حسگر پویا در 5 ماه نخست سال‌جاری 9/ 0 درصد و در طول سال گذشته حدود 7/ 0 بوده است. حال چنانچه در خوش‌بینانه‌ترین حالت (با وجود رشد متوسط 9/ 0 درصد در 5 ماه نخست سال‌جاری)، تورم نقطه به نقطه در سال‌جاری به اندازه متوسط رشد سال گذشته (یعنی 7/ 0 درصد) افزایش یابد متوسط نرخ تورم نقطه به نقطه ماه‌های پایانی سال کمتر از 9 درصد نخواهد شد. به بیان دیگر به‌طور مثال، در صورتی مصرف‌کننده شاهد نرخ تورمی کمتر از 8/ 6 درصد در شهریورماه خواهد بود که شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی در پایان شهریور با کاهش محسوس حداقل منفی (حدود) 85/ 1 درصدی مواجه شود و شاخص کل حداقل عدد 95/ 240 را مخابره کند.

بر این اساس با توجه به شواهد تجربی 3 سال گذشته مبنی بر اینکه پایین‌ترین نرخ تنزل ماهانه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در تیرماه سال 94 حداکثر با ثبت رکورد منفی 35/ 0 ثبت شده، به نظر می‌رسد با توجه به تحریک شدن حسگرهای پیش‌نگری همچون شاخص بهای تولیدکننده، شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی غیرقابل تجارت و وقفه‌‌های مربوطه و همچنین زمزمه‌های تک نرخی شدن نرخ ارز، به نظر می‌رسد، نرخ تورم 8/ 6 درصد خرداد ماه سال‌جاری یک رکورد تاریخی در کارنامه دولت یازدهم محسوب می‌شود. به عبارتی حد کران پایینی نرخ تورم در دولت یازدهم در خرداد سال جاری اتفاق افتاده و پرونده رکوردزنی در سال‌جاری بسته شده است. به‌طوری که می‌توان استدلال کرد که دولت یازدهم نسبت به نرخ تورم نقطه به نقطه 8/ 6 درصد چسبندگی رو به بالا دارد. در این خصوص نمودار شماره 1 نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی را در 5 ماه نخست سال 94 و 95 نشان می‌دهد. آنچه بیش از همه توجه مخاطب را به خود معطوف می‌دارد شکستگی روند است. همان‌طور که مشاهده می‌شود هر دو تورم در تیر ماه تغییر مسیر داده‌اند، با این تفاوت که در سال 94 تورم از تیر‌ماه مسیر نزولی را در پیش گرفته در حالی که این تورم از تیر ماه سال 95 شکل صعودی به خود گرفته است.

علائم حسگرهای پیش‌نگر