ترور در ساحل امن آلمان

وال استریت ژورنال

ماه‌هاست که فرانسه و تاحدودی بلژیک درگیر انواع حملات تروریستی هستند و ناامنی بخشی از دغدغه‌های اصلی مردم این کشورها شده است. این موضوع باعث شده بود که بسیاری این سوال را مطرح می‌کردند که چطور آلمان که در همسایگی این دو به سر می‌برد و مسلمانان زیادی در خود جای داده است، از این حوادث مصون مانده است؟

اما اکنون اقدامات تروریستی پشت سر هم رخ می‌دهند. آخرین اتفاق (تا لحظه تنظیم این گزارش) بمب‌گذاری یک‌شنبه شب در محل برگزاری یک فستیوال موسیقی در یکی از میدان‌های شهر آنشباخ در نزدیکی نورنبرگ بوده که تعدادی مجروح بر جای گذاشته است. عامل انفجار تلاش کرده به درون محوطه برگزاری فستیوال وارد شود، اما به دلیل نداشتن بلیت موفق به ورود به محوطه‌ داخلی جشنواره نشده است. او یک پناهجوی سوری بوده که از مشکلات روحی-روانی رنج می‌برده و دوبار کوشیده که به زندگی خود پایان دهد، اما هربار از مرگ نجات یافته بود و در یک کلینیک بیماری‌های روانی در شهر آنشباخ تحت مداوا قرار داشته است. تنها دو روز قبل از آن حادثه‌ای دیگر رخ داد. تیراندازی ۲۲جولای توسط یک نوجوان ۱۸ ساله در مرکز خرید مونیخ که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر و مجروح شدن ۳۵ نفر شد و چند روز قبل‌تر حمله پناهنده ۱۷ ساله افغانی که با تبر و چاقو به مسافران قطار در وورزبرگ حمله‌ور شد و ۵ نفر را مصدوم کرد، رخ داد. این سلسله اقدامات تروریستی حکایت از گسترش بحران ناامنی به سایر کشورهای اروپا از جمله آلمان دارد. اگرچه پلیس آلمان هنوز نتوانسته ارتباطی بین این اقدامات و گروه تروریستی داعش پیدا کند، اما به نظر می‌رسد کم‌کم این حوادث در حال تبدیل شدن به بخشی از اخبار ثابت در نقاط مختلف اروپاست. پس از این حملات بود که مخالفان پذیرش مهاجران علیه وزارت کشور آلمان، توماس دی‌مایزر انتقاداتی را مطرح کردند و آنگلا مرکل دستور تشکیل جلسه پیشگیری و مقابله با بحران ناامنی را صادر کرد.

آنها چالش‌های زیادی برای تامین امنیت کشور در مقابل حوادث غیرقابل پیش‌بینی بروز خشونت دارند. آلمان بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین اقتصاد اتحادیه در سال‌های اخیر بوده و حملاتی که در هفته گذشته انجام شد، می‌تواند موج تفکرات پوپولیستی و ملی‌گرایی که در غرب - از آمریکا تا بریتانیا- رواج یافته را در این کشور نیز تقویت کند که این موضوع بدون‌شک بر آینده اقتصاد این کشور و کل اتحادیه اروپا بی‌تاثیر نخواهد بود. نباید فراموش کرد که جنبش‌های پوپولیستی از حمایت ۱۲ درصدی در بین مردم برخوردارند و با وجود اینکه در حال حاضر نماینده‌ای در پارلمان ندارند، در صورتی که در انتخابات بعدی تنها ۵ درصد آرا را به‌دست آورند، به این نهاد مهم کشور نیز راه پیدا می‌کنند. حالا اروپا روزهای بحرانی را سپری می‌کند و ناامنی سایه بزرگی بر سراسر این قاره انداخته است. در سال‌های گذشته نظرسنجی از مردم اروپا صورت گرفته که در آن درباره مهم‌ترین عوامل یا رویدادهایی که می‌تواند آینده اروپا را با چالش روبه‌رو کند، سوال شده است.

همانطور که در نمودار مشخص است، طی دو سال گذشته بحران مهاجرت و تروریسم روندی صعودی به خود گرفته و به نگرانی اصلی تبدیل شده است. براساس نتایج یک پژوهش با عنوان «تاثیر تروریسم بر بازارهای مالی» که توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، تروریسم، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی را بر اقتصاد جهان برجا می‌گذارد. هزینه‌های مستقیم که ماهیتی کوتاه‌مدت‌تر دارند شامل نابودی زندگی‌ها و اموال، هزینه خدمات اورژانس، راه‌اندازی مجدد سیستم‌ها و زیرساخت‌های تخریب شده و هزینه امدادرسانی موقت برای بازماندگان حملات است. تبعات غیرمستقیم تروریسم اما می‌تواند به مراتب عظیم‌تر از اینها باشد چون در میان‌مدت با کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، اقتصاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

تروریسم همچنین از طریق کاهش بهره‌وری که خود، ناشی از افزایش تدابیر امنیتی، افزایش حق بیمه‌ها و افزایش هزینه‌های مقررات مالی و سایر مقررات ضدتروریستی است، هزینه‌های درازمدتی را برجا می‌گذارد. برای درک تنها یک جنبه از این هزینه‌های غیرقابل محاسبه، کافی است میلیاردها ساعت زمانی را در نظر بگیریم که از میلیون‌ها مسافر در بخش امنیتی فرودگاه‌ها طی سالیان متمادی گرفته می‌شود.

ترور در ساحل امن آلمان