وابستگی اروپا به بریتانیا

مالدین اکونومیکس

تردید‌ها در اروپا روز به روز افزایش می‌یابد. کشورهایی همچون لهستان و مجارستان به‌طور آشکاری تلاش می‌کنند تا نفوذ اتحادیه اروپا را محدود کرده و از قوانین آن - به ویژه اخیرا با توجه به سیاست‌های مربوط به پناهندگی در اروپا - چشم‌پوشی کنند. در حالی که کشورهای اروپایی سعی می‌کنند نقش و نفوذ اتحادیه اروپا را در داخل کشورشان محدود کنند، منافع اقتصادی و امنیتی، آنها را به تلاش برای حفظ بریتانیا در اتحادیه، ترغیب می‌کند.

وابستگی قدرت اتحادیه اروپا به صادرات به بریتانیا

ملت‌های اروپایی سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه روابط خود با بریتانیا کرده‌اند. بریتانیا چهارمین اقتصاد واردکننده جهان بوده و اروپا به تقاضای انگلستان نیاز دارد. نزدیک به ۱۴ درصد صادرات ایرلندی‌ها، ۹ درصد صادرات هلند و ۴/ ۷ درصد صادرات آلمان در سال ۲۰۱۵ به بریتانیا بوده است.

انگلستان تامین‌کننده اصلی بودجه اتحادیه اروپا

۶/ ۱۲ درصد از درآمدهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ توسط انگلستان تامین شده است. این کشور به همراه آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، سوئد، اتریش، دانمارک، فنلاند و ایرلند ۱۰ کشوری هستند که این بودجه را تامین می‌کنند. زمانی که کشورهای کمتر توسعه یافته به عضویت اتحادیه درآمدند، بیشتر بار مالی به اعضای قدیمی تحمیل شد. در واقع آنها امیدوار بودند گسترش چتر اتحادیه منجر به افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش بلوک امنیتی در بلند مدت می‌شود. حالا با خروج بریتانیا از این اتحادیه به نظر می‌آید فشار مالی زیادی انتظار ۹ کشور دیگر تامین‌کننده بودجه را می‌کشد.

شرق اروپا و بازار کار بریتانیا

بلوک شرق سال هاست که از بحران بیکاری بالا رنج می‌برد و فرصت‌های شغلی و دستمزدها در بریتانیا، بسیاری را به ویژه از شرق اروپا به خود جذب کرده است. بر اساس آمار یورو استات بیش از ۷۴۰ هزار شهروند لهستانی و ۱۶۰ هزار لیتوانیایی در سال ۲۰۱۴ در بریتانیا مشغول به کار بوده‌اند و در حال حاضر نیز برآورد می‌شود ۳۰۰ هزار مجارستانی در این کشور ساکن هستند. البته به نظر می‌رسد معاهدات کاری و تجاری زیادی بین بریتانیا و اروپا امضا شود، اما هیچ ضمانتی برای اینکه کارگران از مرکز و شرق اروپا بتوانند همچنان در این کشور کار کنند وجود ندارد.

برگزیت کمی بیشتر از تهدید اقتصادی

ناراحتی اروپایی‌ها تنها به مسائل اقتصادی محدود نمی‌شود. برخی کشورها به این رفراندوم به چشم تهدید امنیتی نگاه می‌کنند. کشورهای بلوک شرق می‌ترسند بخش غربی آنها را به حال خود رها کنند. کشورهایی مانند لهستان می‌دانند یک اروپای تقسیم شده با احتمال کمتری به متحدان شرقی خود کمک می‌کند. بریتانیا یک شریک استراتژیک برای اروپایی‌ها به شمار می‌رود و به‌رغم حضور کمتر در جنگ‌های بین‌المللی سال‌های اخیر، دارای یکی از قدرتمندترین ارتش‌های اروپا به شمار می‌رود. علاوه بر این نیروی دریایی سلطنتی پس از آمریکا دومین قدرت آبی ناتو به شمار می‌رود. در مجموع به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا و بریتانیا با احتمال زیادی تلاش می‌کنند تا با انعقاد معاهدات تجاری و حفظ روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی از بروز بحرانی بزرگ جلوگیری کنند.

وابستگی اروپا به بریتانیا

وابستگی اروپا به بریتانیا