4 دلیل برای جدایی

بروس استوکس

تحلیلگر اقتصادی

تصمیم بریتانیا در زمینه خروج از جمع کشورهای اتحادیه اروپا که از آن به‌عنوان برگزیت نیز یاد می‌شود، موجب گسست و تشدید اختلاف میان بریتانیا و اعضای قاره‌ای اتحادیه اروپا شده و مشکلاتی را برای آینده اروپا پدید آورده است. رفراندومی که در پنج‌شنبه گذشته برگزار شد و در آن ۵۲ درصد از مردم بریتانیا به ترک و ۴۸ درصد به بقای بریتانیا در اتحادیه اروپا رای دادند، یادآور این مطلب است که بریتانیا هرگز با همتایان قاره‌ای خود چندان صمیمی نبوده است. انگلیسی‌ها اتحادیه اروپا را به‌دلیل بروز برخی مشکلات مقصر می‌دانستند و از کاهش قدرت در برابر این نهاد ناراضی بودند.

در تحقیقاتی که توسط سازمان تحقیقاتی «پی‌ای‌دبلیو» در بهار سال جاری صورت گرفته است، مشاهده می‌شود که در برخی از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نیز کم و بیش خواسته‌ای مانند مردم بریتانیا وجود دارد و بحث در مورد آینده اتحادیه اروپا به زودی فروکش نخواهد کرد. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که چرا به‌رغم شواهد بسیاری که مبتنی‌بر مضرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، باز هم مردم پادشاهی متحده بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند؟ در اینجا به ۴ عامل کلیدی درخصوص چرایی جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا و نیز برخی اثرات و تفکرات مردم اروپا در این خصوص اشاره می‌کنیم.

عدم محبوبیت اتحادیه اروپا در بریتانیا سابقه‌ای دیرینه دارد. تنها ۴۴ درصد از عموم مردم بریتانیا دیدگاه مثبتی نسبت به اتحادیه اروپا داشتند. این در حالی است که میانگین ۵ کشور دیگر اتحادیه اروپا در این مورد به ۵۰ درصد می‌رسید. حمایت از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ به ۵۲ درصد می‌رسید. این آمار نشان‌دهنده کاهش اطمینان مردم بریتانیا به اتحادیه اروپا است.

۲- مردم بریتانیا تا مدت زیادی فکر می‌کردند که اتحادیه اروپا ناکارآمد است، به شکلی نادرست اداره می‌شود و چالش‌هایی را پیش‌ روی اروپا قرار خواهد داد. طبق آماری که از همین موسسه به دست آمده است، ۶۴ درصد از مردم بریتانیا فکر می‌کردند که اتحادیه اروپا ناکارآمد بوده و درکی از نیازمندی‌های شهروندانش ندارد. در تحقیقات این سال، ۷۰ درصد از مردم بریتانیا با نحوه برخورد اتحادیه اروپا با معضل پناهندگان مشکل داشتند و ۵۵ درصد از آنها نیز عنوان می‌کردند که همین عقیده و نارضایتی را درخصوص نحوه برخورد این اتحادیه با مشکلات اقتصادی دارند.

۳- رای به ترک اتحادیه اروپا بازتاب خواست نزدیک به دو سوم از عموم مردم بریتانیا برای بازگشت و پس گرفتن بخشی از قدرت اتحادیه اروپا از بروکسل به لندن بود. ۶۵ درصد از مردم بریتانیا پیش از برگزاری رفراندوم بیان می‌کردند که می‌خواهند بخشی از قدرت دولت ملی آنها از اتحادیه اروپا بازستانده شود. این آمار، ۷۳ درصد بین سنین ۵۰ سال و بالاتر و ۷۰ درصد از مردان را شامل می‌شد. به‌علاوه، ۶۸ درصد از کسانی که تحصیلات دبیرستانی یا کمتر داشتند، ۹۳ درصد از حامیان حزب استقلال بریتانیا، ۷۷ درصد هوادار حزب محافظه‌کار و ۴۹ درصد طرفداران حزب کارگر را نیز در بر می‌گرفت.

۴- رای به برگزیت نشان‌دهنده ایجاد شکاف میان عقاید عموم اسکاتلندی‌ها و بقیه مردم پادشاهی متحده بریتانیا است. رای اسکاتلندی‌ها به منزله خواست آنان برای باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا بود. ۶۲ درصد از آنان خواستار باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا و ۳۸ درصد مایل به ترک این اتحادیه بودند که این امر موجب می‌شود بار دیگر بحث رفراندوم برای استقلال اسکاتلند دوباره مطرح شود. تحقیقات نشان می‌دهد اسکاتلندی‌ها دیدگاه مثبت‌تری نسبت به سایر کشورهای پادشاهی متحده بریتانیا نسبت به اتحادیه اروپا دارند.

همچنین اسکاتلند با دو بحث و مشکل اساسی برگزیت مخالف با سایر اعضای بریتانیا است. این دو اقتصاد و مهاجرت هستند. اسکاتلندی‌ها بیش از سایر همتاهای خود در بریتانیا از ناپایداری اقتصادی جهانی هراس دارند. نزدیک به ۶۰ درصد آنان می‌گویند که این خطر عمده‌ای برای کشور آنها است در حالی که این میزان برای انگلستان، ایرلند شمالی و ولز حدود ۴۸ درصد است. این در حالی است که سایر اعضای بریتانیا احساس می‌کنند که با تعداد زیاد پناهندگانی که از ترک کشورهایی همچون عراق و سوریه به اروپا پناه آورده‌اند، مورد تهدید قرار دارند.

سایر اعضای اروپا برگزیت را به مثابه مشکلی برای اتحادیه اروپا می‌بینند. پیش از رفراندوم، به‌طور میانگین، ۷۰ درصد از مردم اروپا اظهار می‌کردند که ترک اتحادیه اروپا توسط بریتانیا پیامدهای بدی برای این اتحادیه خواهد داشت. از این میان، ۸۹ درصد سوئدی‌ها، ۷۵ درصد هلندی‌ها و ۷۴ درصد آلمانی‌ها چنین عقیده‌ای داشتند. بحث در مورد سایر دولت‌های اتحادیه اروپا تازه آغاز شده است. ۶۸ درصد یونانی‌ها و ۴۴ درصد هلندی‌ها، ۴۳ درصد آلمانی‌ها، ۳۹ درصد ایتالیایی‌ها و ۳۹ درصد فرانسوی‌ها همگی خواهان این هستند که بخشی از قدرت اتحادیه اروپا به دولت‌های محلی آنها برگردد. هم آلمانی‌ها و هم فرانسوی‌ها سابقه برگزاری رفراندوم در مورد معضلات مهم و غیرمهم را دارند و احزابی که نسبت به اتحادیه اروپا شک دارند، در هر دو کشور در مورد حمایت از حق رای عمومی در مورد رابطه این کشورها با اتحادیه اروپا اظهار نظر کرده‌اند.

4 دلیل برای جدایی