امیر شاملویی: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خبری است که در روزهای اخیر حاشیه‌های بسیار زیادی به همراه داشته است. این اتفاق در صورت تحقق می‌تواند اثرات اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد. مدت‌ها است که زمزمه جدایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شنیده می‌شود اما هر بار کشورها توانسته‌اند به توافقی برای حفظ نظم موجود اروپا دست پیدا کنند.

نخستین جرقه‌های جدایی از اتحادیه اروپا را یونان روشن کرد که در پی بحران اقتصادی و بدهی فراوان خود به سایر اعضای اتحادیه و تحت فشار قرار گرفتن برای اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی تهدیداتی را برای خروج از این اتحادیه اعلام کرد. کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را موجب تضعیف آن و نیز کاهش ارزش پوند در مقابل ارزهای معتبر دنیا می‌دانند. امری که به نظر می‌رسد در حال تحقق است. در این میان شاید بتوان تنها برنده این بازی خروج بریتانیا را روسیه دانست. روسیه‌ای که با تضعیف اتحادیه اروپا خواهد توانست از نظر سیاسی تثبیت بیشتری داشته باشد و مذاکرات خود برای لغو تحریم‌های این کشور را راحت‌تر پیگیری کند.

از سوی دیگر، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از کاهش درآمد، کاهش رشد اقتصادی و برخی عوارض منفی برای اقتصاد بریتانیا در صورت جدایی از این اتحادیه هستند. در حال حاضر بازارهای جهانی به این تغییرات واکنش نشان داده‌اند و قیمت طلا به شدت افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش نااطمینانی در جهان است. در روزهای اخیر، یکی از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا نیز در شهر بریستول هدف تیراندازی و ضربات چاقو قرار گرفت و جان سپرد. قتل این نماینده که حزب متبوع وی یعنی حزب کارگر حامی تداوم حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا بود، پیامی از جانب برخی گروه‌ها در بریتانیا در آستانه رفراندوم برای حضور یا عدم حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود.

یکی از علل مهمی که سبب اعتراض برخی گروه‌های مردم در بریتانیا شده است را می‌توان مشکلات ناشی از مهاجرت در سال اخیر دانست. اصلاح قوانین مهاجرت و عدم تبعیت از سیاست‌های اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین دلایلی است که موجب شده احزاب محافظه‌کار سعی در برگزاری رفراندوم کنند.با وجود برخی برنامه‌ها و تلاش دولتمردان اروپایی و حتی اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا برای اثرگذاری بر نتیجه این رفراندوم و عدم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ممکن است عکس این اتفاق در حال روی دادن باشد و بریتانیا از جمع اتحادیه اروپا خارج شود. در ماه ژوئن، نظرسنجی‌ها به تدریج به سمت و سویی سوق پیدا کرد که نشان می‌داد مردم بریتانیا بیشتر از تمایل به باقی ماندن در اتحادیه اروپا قصد دارند از این اتحادیه خارج شوند.

با این حال، آخرین نظرسنجی‌ها که در ۱۷ و ۱۸ ژوئن انجام گرفته است نشان می‌دهد که دوباره تعداد کسانی که مایل به حفظ کشورشان در اتحادیه اروپا هستند بیشتر از کسانی شده است که به ترک آن کمر همت بسته‌اند.اکنون باید منتظر بود تا نتیجه باقی ‌ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مردم این کشور در یک رفراندوم اعلام کنند. در ادامه به بررسی ماجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و عوارض آن می‌پردازیم.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا