اولاند چشم انتظار آبی‌ها

رویترز

کشوری که در ماه‌های اخیر حوادث گوناگونی از حملات تروریستی وحشتناک تا اعتصابات گسترده کارگری را تجربه کرده، امیدوار است، با برگزاری موفق مسابقات قهرمانی اروپا یورو ۲۰۱۶ اوضاع متشنج حاکم بر اقتصاد کشور را کمی بهبود بخشد، هرچند این اثر کوتاه‌مدت و مقطعی باشد. اقتصاد فرانسه پس از سه سال وضعیت نامناسب، ۱۸ ماه پیش نشانه‌هایی از بهبود و رونق را از خود بروز داد. رشد ۳/ ۱ درصدی اقتصادی در سال ۲۰۱۵ که با جهش غیرقابل پیش‌بینی ۶/ ۰ درصدی در فصل اول این سال همراه بود کارشناسان را متعجب و در عین حال به آینده امیدوار کرد. اما تل عظیم آشغال‌ها در خیابان‌های پاریس، تعطیلی ترن‌ها و سیستم حمل ونقل عمومی و کنسل شدن پروازهای هواپیمایی فرانسه به دلیل اعتصابات گسترده در یک سال اخیر، حرکت اقتصاد کشور را دچار اختلال بزرگی کرده و در حال از بین بردن امیدهای سیاسیون در این کشور است. فرانسوا اولاند که در بازی افتتاحیه رقابت‌ها مقابل رومانی در ورزشگاه استادوفرانس حضور یافته بود، امیدوار است با ادامه روند نتیجه‌گیری تیم در بازی‌های بعدی اوضاع داخلی کمی بهبود یافته و محبوبیت تنزل یافته خود را تا حدودی باز یابد. وزیر ورزش پاتریک کانر، در مصاحبه اخیر خود، شعار مشترک هیات دولت را تکرار کرد؛ «همه چیز بهتر می‌شود»، این شعاری است که فرانسوا اولاند تاکید دارد، باید حرف مشترک کابینه دولت باشد و مورد تمسخر مخالفان قرار گرفته است. البته می‌توان انتظار داشت، ناآرامی‌های اخیر این کشور در یک ماهه برگزاری بازی‌ها کمی فروکش کرده و اوضاع بهتر شود.

مطالعه‌ای که اخیرا توسط دانشگاه لیموگس با همکاری بخش تحقیقاتی یوفا انجام شده، نشان می‌دهد برگزاری مسابقات یورو منجر به تزریق ۲۷/ ۱ میلیارد یورو (۴۳/ ۱ میلیارد دلار) پول به اقتصاد این کشور خواهد شد. البته بر اساس آمارهای ارائه شده توسط ناتالی هناف از محققان این پروژه، این رقم برای اقتصاد فرانسه بسیار ناچیز است، به‌طوری که عددی در حدود ۰۵/ ۰ درصد تولید ناخالص داخلی فرانسه در یک فصل بوده و چیزی شبیه «برق زدن لحظه‌ای روغن در ماهی‌تابه» برای اقتصاد این کشور به‌شمار می‌آید. کریستف لیپه از محققان این دانشگاه اضافه می‌کند: «درست است که یک ثروت بادآورده نصیب کشور می‌شود اما از بعد اقتصاد کلان بسیار کوچک و محدود است.» او بیان می‌کند: «یورو منجر به راه‌افتادن چرخ اقتصاد نخواهد شد، اما می‌تواند رونق موقتی در برخی بخش‌ها ایجاد کند.» آبان ماه سال گذشته بود که در بازی فرانسه و آلمان عناصر داعشی چندین بمب را در حوالی استادیوم و در رستوران‌های اطراف آن منفجر کردند و ۱۳۰ نفر را به کام مرگ کشاندند. دیگو ایسکارو اقتصاددان که در موسسه بینش جهانی IHS کار می‌کند می‌گوید: «برگزاری موفق تورنمنت یورو ۲۰۱۶ می‌تواند چهره فرانسه را به‌عنوان یک کشور امن بهبود بخشد. حملات تروریستی سال گذشته تا حدودی این تصویر را مخدوش کرد و موجی از ترس و اضطراب کشورهای اروپایی را فرا گرفت.»

او اضافه می‌کند: «آبی‌ها -تیم ملی فرانسه- اگر نتیجه بگیرند، فرانسه موقتا می‌تواند، اوضاع داخلی خود را تا حدودی بهتر کند.» اما با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا این مسابقات را دنبال می‌کنند، اگر دولت نتواند در روزهای آتی اعتصاب‌ها را کنترل کند یا حملات تروریستی خونین، دوباره تکرار شود، آسیبی که به وجهه فرانسه در سطح جهانی وارد می‌شود، بسیار بزرگ خواهد بود و منافع اقتصادی این کشور را زیر سایه خود قرار می‌دهد. دولت فرانسه هم اکنون ۹۰۰۰۰ پلیس و نیروی امنیتی را به منظور مقابله با حوادث امنیتی و بروز خشونت در اعتراضات کارگری مستقر کرده است. ایسکارو بیان می‌کند: «انتشار تصاویر مسدود شدن جاده‌ها، حضور پلیس ضدشورش که با گاز اشک‌آور در حال متفرق کردن جمعیت است و درگیری‌ها و خشونت‌های خیابان‌های فرانسه، در رسانه‌های بین‌المللی می‌تواند بسیاری از طرفداران تیم‌ها و گردشگران خارجی مسابقات را از مسافرت به این کشور و حضور در این فستیوال پشیمان کند.» فرانسوا اولاند که بر اساس یک نظرسنجی، حالا حمایت تنها ۱۶ درصد از مردم خود را دارد، امیدوار به موفقیت تیم کشورش در رقابت‌های پیش‌رو است، اگرچه کارشناسان معتقدند حتی درخشش ستارگانی چون اولیور ژیرو و آنتونی گریژمان نمی‌تواند اولاند را از وضعیت کنونی نجات دهد. در مسابقات یورو ۱۹۸۴ نیز شرایط مشابهی بر کشور حاکم بود. رقابت‌ها در فرانسه برگزار می‌شد و فرانسیس میتران، رئیس‌جمهوری نالایق و بدون محبوبیت به‌شمار می‌رفت. اگرچه در آن مسابقات تیم ملی عملکرد بسیار درخشانی به نمایش گذاشت و میشل پلاتینی ۹ گل به ثمر رساند، اما تغییری در وضعیت رئیس‌جمهور ایجاد نشد و او همچنان چهره‌ای منفور بود.