وزرای نفت کشورهای صادرکننده نفت اوپک روز پنج‌شنبه در نشست ۱۶۹ خود به نتایج با اهمیتی دست یافتند. رسانه‌های معتبر جهان تحلیل‌های بسیاری از این نشست و اهمیت تاثیر آن بر بازار جهانی نفت منتشر کرده‌اند. خلاصه نتایج این تحلیل‌ها در موارد زیر جمع‌بندی می‌شود: اعضای اوپک همان طور که انتظار می‌رفت درباره تعیین سقف تولید نفت تصمیم‌گیری نکردند. اما در میان کشورهای عضو اوپک برای اقدام علیه یکدیگر یا بی‌ثبات کردن بازار، اقدامی انجام نشده است. اعضای اوپک در این نشست از بازگشت ایران به بازار استقبال کردند و در مقابل این بازگشت مواضع منفی اتخاذ نکردند.

براساس اساسنامه اوپک، این حق ایران بود که سمت دبیرکلی را از آن خود کند و انتخاب نشدن نماینده ایران ناشی از مخالفت برخی کشورها از جمله عربستان بود. براساس قاعده حاکم بر اوپک، دبیرکلی این سازمان باید با رای همه اعضا انتخاب شود و ایران هم در واکنش به مخالفت سعودی‌ها در سال‌های اخیر همواره با گزینه مورد حمایت عربستان مخالفت کرده بود. نماینده نیجریه جانشین عبدالله سالم‌البدری اهل لیبی شد. وی که ریاستش بر دبیر کلی اوپک در سال ۲۰۱۳ پایان یافته بود، لیکن به‌دلیل اختلاف نظر اوپکی‌ها دبیرکلی او به ناچار تمدید شد تا البدری ۱۴سال سکاندار دبیرخانه اوپک باشد. محمد بارکیندو نیجریه‌ای از ۱۱مرداد ماه امسال دبیرکلی اوپک را از عبدالله سالم البدری تحویل می‌گیرد. این نخستین نشست اوپکی‌ها در غیاب علی‌النعیمی، در مقام وزیر نفت عربستان پس از سال‌ها بود و به جای او خالد الفالح به‌عنوان وزیر نفت این کشور حضور داشت. وزرای نفت اوپک به‌جای کاهش سقف تولید خود به این انتظار نشسته‌اند که تولید نفت کشورهای غیرعضو این سازمان در سال ٢٠١٦ تا ٧٤٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد. اعضای اوپک با بازگشت گابن، کشور نفت‌خیز آفریقایی که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۵ عضو اوپک بود، موافقت کردند.

وزرای عضو اوپک در این نشست از کشورهای تولید‌کننده نفت غیرعضو اوپک خواسته‌اند که با توجه به اهمیت هماهنگی میان همه کشورهای عمده صادر‌کننده نفت برای ایجاد توازن کلی در بازارهای نفت، به کشورهای عضو اوپک بپیوندند. در نهایت اعضای این سازمان پیش‌بینی کرده‌اند تقاضای جهانی نفت خام پس از رشد ۵/ ۱میلیون بشکه‌ای در سال ٢٠١٥، بالغ بر ۲/ ۱میلیون بشکه دیگر در سال ۲۰۱۶ افزایش یابد که این رشد تقاضا با توجه به چالش‌ها و تحولات اخیر اقتصادی، نسبتا مناسب است.