تردیدها در مورد تحریم دلاری

واشنگتن پست

رئیس بخش تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا به نمایندگان گفت، آمریکا نمی‌تواند تضمین کند که با ادامه جلوگیری از دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا موجب قطع دسترسی این کشور به دلار شود و این تازه ترین خبر درباره اختلافات دوماه گذشته بین مقامات دولت اوباما و اکثر نمایندگان حزب جمهوری خواه در این باره است که آیا وزارت خزانه‌داری قصد دارد تا محدودیت‌های بازدارنده معاملات به دلار با ایران را کاهش دهد یا خیر.

آدام زوبین، معاون وزیر خرانه داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: «همه بانک‌های خارجی در جهان دلار در اختیار دارند. تحریم‌های ما شامل این نوع صورتحساب‌های دلاری نمی‌شود و این بانک‌های خارجی در محدوده قضایی ما قرار ندارند و می‌توانند با این دلارها با هر کس و کشوری، از جمله ایران، داد و ستد کنند.»

زوبین که انتصاب وی هنوز به‌طور رسمی از سوی مجلس سنا تایید نشده است به یک رشته از پرسش‌های رئیس این کمیته، «ادرویس» نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا پاسخ می‌داد که از همه، از جک لو گرفته تا اوباما تضمین خواسته است که ایران نتواند به استناد توافق هسته ای، به دلار دست پیدا کند. اما رویس از پاسخ‌هایی که در این زمینه شنیده قانع نشده است.

این جار و جنجال‌ها تا حدودی از آن بخش از توافق هسته‌ای ایران ناشی می‌شود که لغو تحریم‌های معینی را ممکن ساخته است و به ایران اجازه داده تا روابط خود با بانک‌های خارجی، از جمله نظام مالی اروپایی را دوباره از سر گیرد. فرآیندی که تاکنون کند پیش رفته است و مقامات ایران شکایت می‌کنند که آمریکا به بانک‌های خارجی هشدار می‌دهد که از ترس نقض قوانین تحریم‌های آمریکا با تهران تامل نکنند. نمایندگان جمهوری خواه ابهامات در شهادت مسوولان را چنین تعبیر می‌کنند که وزارت خزانه داری شاید سعی می‌کند به‌طور پنهانی قوانینی را که مانع ادغام مالی کامل‌تر ایران در نظام جهانی می‌شود، لغو سازد تا به این وسیله ایران را به پیروی از توافق هسته‌ای وادار و پایبند نگه دارد. مقامات دولت اوباما این اتهامات را تکذیب کرده‌اند و ناراحتی ایران از کندی روند ادغام این کشور در عرصه اقتصاد جهانی را به بی‌تحرکی ایران در به دست آوردن اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی نسبت می‌دهند. اما این موضوع نگرانی‌های اعضا را بر طرف نساخته است.رویس می‌گوید: در حالی که ایران به‌طور مستقیم به دلار دسترسی نخواهد داشت، اما شما می‌توانید یک طرح برون‌مرزی را، با کارآیی مشابه یعنی فراهم آوردن دسترسی ایران به دلار ایجاد کنید. زوبین با ذکر این نکته که این موضوع «سردرگمی و نگرانی فراوانی» ایجاد کرده است، سعی کرد توضیح صریحی درباره وسعت تحریم‌ها بعد از توافق هسته‌ای ارائه دهد.

زوبین گفت: «ما نه وعده دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا را داده‌ایم و نه قصد انجام دادن چنین کاری را داریم.» اما چون دلار با ارز بین بین‌المللی مهمی در معاملات بین‌المللی است و در همه جا یافت می‌شود، این امکان وجود دارد که دلارهای آمریکایی که در گاو صندوق بانک‌های خارجی نگهداری می‌شوند از ایران سر درآورند. زوبین گفت: «تحریم‌های اصلی ما در آمریکا بر روند آنچه بازیگران آمریکایی می‌توانند انجام دهند و آنچه را که نمی‌توانند انجام دهند کنترل و نظارت دارند و بر عملکرد بازیگران آمریکایی در هر نقطه از جهان کنترل می‌کنند. تحریم‌های ما اقدامات افراد غیر آمریکایی را، خواه از دلار، یورو، پوند یا ین استفاده شود، کنترل نمی‌کنند.»