عبور از دوران گذار

مارک سوینی

روزنامه نگار گاردین

حتی در اتاق خبر دیجیتالی نیزباز هم سردبیر در رویای فریاد زدن این است که بگوید دست نگه دارید. صفحه اول را نبندید. خبر داغ جدیدی آمده است. هفته گذشته، «سیمون فاکس» مدیر اجرایی انتشارات «ترینیتی میرور» تصمیم گرفت تا انتشار نسخه چاپی روزنامه نیودی (روزنو) را متوقف کند. روزنامه‌ای که با شعار: «زندگی کوتاه است، پس بیایید خوب زندگی کنیم» آغاز به کار کرد. سهامداران انتشارات «ترینیتی میرور» در مجمع سالانه خود این شکست را حرکتی دلسردکننده دانستند و به گفته تحلیلگران این حرکت بسیار مایوس‌کننده بود. در همین راستا، کارکنان انتشارات ترینیتی میرور در ترس از دست دادن شغل خود به سر می‌برند؛ چراکه این انتشارات می‌خواهد با اخراج کردن نیروهای خود، شکست توقف نسخه چاپی خود را جبران کند. کارکنان این انتشارات مدیریت را متهم کردند که درخصوص هزینه‌های چاپ کوتاه‌مدت این روزنامه اطلاعاتی را در اختیارشان قرار نداده و در این خصوص بسیار محرمانه عمل کرده‌اند.

انتشارات ترینیتی میرور ناشر جرایدی چون«دیلی میرور»، «ساندی میرور» و «ساندی پیپل» است که به‌طور رسمی پس از ۹ هفته انتشار روزنامه، درست در زمانی قبل از جلسه سالانه سرمایه‌گذاران، انتشارات چاپی این نشریه متوقف شد. نماینده اتحادیه روزنامه‌نگاران، راهپیمایی نزدیک مقر اصلی انتشارات ترینیتی میرور ترتیب داد و پلاکارد‌هایی با عنوان: «نیودی، توقفی نو» در دست داشت. در جلسه‌ای با حضور مقامات رسمی اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران، سهامداری به نیابت از کارکنان انتشارات ترینیتی میرور سخنرانی کرد و از هیات رئیسه خواست که درخصوص کل هزینه‌های پروژه نیودی گزارشی ارائه دهد. در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا فداکاری (توقف چاپ کاغذی برای سرپانگه داشتن انتشارات) باید در تمامی انتشارات بریتانیا صورت گیرد؟ وی درخصوص پرسش این سوالات گفت: «اعضای اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران از ما خواستند که این سوال را مطرح کنند چرا که آنها فکر می‌کنند که این روال به باقی انتشارات هم سرایت خواهد کرد.» وی در ادامه افزود: «خسران ناشی از هزینه‌های چاپ و انتشار روزنامه چنین تاثیری خواهد گذاشت و بسیار باعث تضعیف روحیه انتشارات دیگر خواهد شد. مراکز انتشارات جدید از این شکست خواهند ترسید و دیگر چنین ریسکی را متحمل نمی‌شوند؛ چراکه از هزینه‌های آن نگران خواهند بود.»

نماینده اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران انگشت اتهام را به سوی رئیس هیات مدیره ترینیتی میرور گرفته و اشاره کرده که مرموز بودن و محرمانه نگه داشتن اطلاعات سود و زیان به نفع هیچ کس نیست. رئیس هیات مدیره این انتشارات هیچ گونه اطلاعاتی درخصوص سود و زیان این مجموعه در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است. او در ادامه به رسانه‌ها گفت: «هیچ کس به اندازه کارکنان این انتشارات از این تصمیم مایوس نشده‌اند.» وی تصریح کرد: «ما درخصوص این تصمیم، سخت فکر کرده بودیم و تنها از روی حدس و گمان‌ها این تصمیم را اتخاذ نکردیم، بلکه براساس تحقیقات صورت گرفت و نمی‌خواستیم ریسک‌های بیشتری را متحمل شویم. اما ما انتشاراتی هستیم با ایده‌های ناب و این موضوع را که ما درصدد مخفی کردن اطلاعاتمان هستیم، نمی‌پذیرم. بلکه ما می‌خواهیم از نظر تجاری عاقلانه رفتار کنیم. ما با این تصمیم می‌توانیم از عهده هزینه‌هایمان برآییم و خسارت‌هایمان مبلغی کم است که می‌توانیم جبران کنیم. »تنها هزینه‌ای که به‌طور عام منتشر شده، هزینه تبلیغ تلویزیونی به ارزش ۵ میلیون پوند است. سیمون فاکس، مدیر اجرایی ترینیتی درخصوص هزینه‌ها گفت: «نمی‌خواهیم هزینه‌های سایر بخش‌های جدید را کاهش دهیم. هنوز تصمیمی مبنی بر کاهش هزینه‌ها در نتیجه توقف روزنامه نیودی گرفته نشده است.»

مدیر مجموعه معتقد است که با توقف نشریه کاغذی می‌توانیم ۱۵ میلیون پوند در هزینه‌های سال ۲۰۱۶ صرفه جویی کنیم. اما سوال بیشتر افکار عمومی این است که سرنوشت ۲۵ کارمند این مجموعه چه خواهد شد. فاکس تاکید کرد که کارکنان این انتشارات به سر کار خود باز خواهند گشت؛ هرچند به کسانی که با ما قرارداد کوتاه‌مدت دارند نمی‌توانم قول بدهم که بتوانند به کار خود بازگردند.» وی در ادامه توضیح می‌دهد: «ما ناچار خواهیم بود که با بعضی از کارکنان خداحافظی کنیم و من عمیقا از این موضوع متاسف هستم.» آلیسون فیلیپس، سردبیر روزنامه بریتانیایی نیودی برای پستی بالاتر در نظر گرفته شده است، هرچند هنوز مشخص نیست. سیمون فاکس درخصوص فاصله‌ای که در انتشار این روزنامه افتاد، می‌گوید: «ترغیب خوانندگان به بازگشت دوباره به خواندن روزنامه کاری سخت تر از آنچه انتظار داشتیم، بود.» قیمت سهام انتشارات ترینیتی میرور، در هفته گذشته ۶ درصد افزایش داشت. این افزایش قیمت در پی تصمیم هیات مدیره مبنی بر توقف انتشار کاغذی این روزنامه است؛ چراکه خیال سرمایه‌گذاران از ریسک‌ها و ضرر‌های احتمالی راحت شده است. فاکس در این خصوص می‌گوید: «بزرگ‌ترین معضل که قیمت سهام را تحت‌تاثیر قرار می‌داد تبلیغات منفی درخصوص نسخه چاپی آن است. به نظر من این موضوعی است که باعث می‌شد تا قیمت سهام ما افت کند.»