مجمع جهانی اقتصاد (world economic forum ) یک سازمان بزرگ اقتصادی است که در داووس سوئیس واقع شده است و هر ساله بزرگترین چهره‌های سیاسی و اقتصادی جهان در این مجمع گردهم می‌آیند تا در مورد مهم‌ترین موضوعات جهانی گفت‌وگو کنند. ریاست این سازمان در حال حاضر بر عهده کلاوس شوآب است و تاسیس آن به سال ۱۹۷۱ میلادی برمی‌گردد.در ابتدا توجه این سازمان بیشتر معطوف به مسائل مربوط به اروپا بود و عنوان آن نیز «مجمع مدیریت اروپا» نامیده می‌شد اما این سازمان در سال ۱۹۸۷ توسعه پیدا کرد و مسائل جهانی را مورد بررسی قرار داد و در این راستا نام آن نیز به «مجمع جهانی اقتصاد» تغییر کرد.

این سازمان غیردولتی در مواردی مجبور به اتخاذ تصمیمات مهمی شده است. از جمله این تصمیمات مهم امضای بیانیه داووس برای پیشگیری از جنگ بین ترکیه و یونان در سال ۱۹۸۸، گفت‌وگوهای اتحاد آلمان شرقی و غربی در همان سال، توافق اولیه در مورد غزه و اریحا بین یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین و شیمون پرز وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ را می‌توان نام برد. این سازمان در کنار موافقان خود، مخالفانی نیز دارد که هر ساله پیرامون محل برگزاری این نشست اعتراض خود را اعلام می‌کنند.چهل و چهارمین اجلاس جهانی اقتصاد از اوایل بهمن ماه ۱۳۹۴ در شهر داووس آغاز به کار کرد. شعار این اجلاس «چهارمین انقلاب صنعتی دنیا» است. حدود ۲۵۰۰ شخصیت سیاسی، مقام‌های نهادهای بین‌المللی، مدافعان حقوق بشر و بازیگران بین‌المللی برای شرکت در چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد داووس دعوت شده بودند که از این میان ۴۰ نفر روسای دولت های کشورهای شرکت کننده در نشست بودند. از ایران نیز هر ساله نمایندگانی به این مجمع اعزام می‌شوند تا در مورد مهم‌ترین مسائل روز صحبت کنند. دکتر ظریف، وزیر امور خارجه و دکتر نهاوندیان نمایندگان این دوره ایران در این اجلاس بودند. تقارن و همزمانی این اجلاس با دوران پساتحریم و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موجب شد تا فرصتی تازه برای معرفی ایران به جهان فراهم شود. باری که بر دوش دو چهره سیاسی و اقتصادی مهم دولت افتاد. در کنار این موضوعات مهم، وضعیت فوق العاده منطقه خاورمیانه، داعش و نبرد با این گروه در سوریه و عراق، روابط تجاری با کشورهای اروپایی و آسیایی و در نهایت وضعیت روابط سیاسی ایران با جهان عرب از مسائلی بود که در این اجلاس مورد مباحثه قرار گرفتند.

نمایندگان ایران در سخنان خود در این اجلاس به نقش ایران در شرایط پساتحریم پرداختند و با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تلویحا از حضور شرکت‌های خارجی در ایران استقبال کردند. آنان در مباحث سیاسی نیز به مسائل منطقه از جمله سوریه و عربستان پرداختند و به نقش دیپلماسی در حل مسائل اشاره کردند. از مهم‌ترین مباحث جهانی دیگر مطرح شده در این مجمع، می‌توان به صحبت‌ها پیرامون بازار و قیمت نفت، انتقاد دیوید کامرون از دونالد ترامپ، بحث در مورد تحریم‌های روسیه و رفع آنها در صورت توافق مینسک و مساله آوارگان سوری و شمال آفریقا اشاره کرد. بحران پناهجویان از مهم‌ترین مسائلی است که کشورهای جهان بر سر آن مذاکره می‌کنند. درخواست تغییر قوانین اروپا برای مهاجرت نیز از مسائلی است که در مورد آن بحث می‌شود. از جمله می‌توان به انتقادات نخست وزیران هلند و یونان اشاره کرد. بحران پناهجویان که در پی افراط‌گرایی در منطقه خاورمیانه و جنگ داخلی در سوریه شکل گرفته به موج بی‌سابقه‌ای از مهاجرت‌ها به کشورهای اروپایی منجر شده است. اکثر کشورهای اروپایی معتقدند نمی‌توانند این حجم از پناهجویان را در خاک خود بپذیرند. بحث در مورد نقش هر یک از کشورها در پذیرش آوارگان و نحوه برخورد با این پدیده یکی از مسایل مهم مطرح شده در این دوره بود.مجمع جهانی اقتصاد هر ساله گزارش‌هایی در مورد جهان منتشر می‌کند که مهم‌ترین آن را شاید بتوان «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» دانست که در آن ۱۴۴ کشور دنیا از نظر مولفه‌های اقتصادی، سیاسی و نهادی مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین افرادی که در این مجمع کار کرده‌اند می‌توان به ال‌گور، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقیب جورج بوش و پروفسور خاویر سالایی مارتین اشاره کرد.