گروه بازرگانی: جشنواره ملی بهره‌وری همه ساله در قالب ۵مسابقه برگزار می‌شود که شامل مسابقه بهره‌وری، بهینه کاوی، تجربه‌های موفق، برترین توان اجرا و بهترین محل برای اجرا است.

در مسابقه بهره‌وری، صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق نتایج حاصل از این بررسی‌ها همچنان بانک‌ها بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کنند که این یعنی «بیماری اقتصادی» چراکه باید بیشترین ارزش افزوده از ارائه خدمات و تولید حاصل شود. در آغاز برگزاری جشنواره، تعداد ۳۰۰ شرکت حضور داشتند و در ادامه، این تعداد به ۵ هزار رسید. رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در هفتمین جشنواره ملی بهره‌وری «مسابقه بهره‌وری» تاکید کرد: آنچه در طول سال‌های گذشته همچنان کم فروغ باقی مانده و در جامعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته، موضوع بهره‌وری است. محسن جلال‌پور با اشاره به لزوم توجه جدی‌تر به موضوع بهره‌وری، اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه ما باید به رشد ۸درصدی اقتصادی دست پیدا می‌کردیم که یک سوم آن از طریق رشد بهره‌وری محقق می‌شد، هرچند متاسفانه در پایان برنامه به این هدف‌گذاری نرسیدیم. رئیس اتاق ایران از برنامه‌نویسان کشور خواست که در تدوین برنامه‌های توسعه به واقعیت‌های جامعه توجه کرده و تلاش نکنند با کتمان آنها، کشور را از مسیر واقعی خارج کرده و اجازه رشد را به آن ندهند. وی با طرح این سوال که چرا با وجود برگزاری این جشنواره و اذعان مسوولان به اهمیت رشد بهره‌وری در کشور، هنوز اتفاق مهمی در این وادی روی نداده است، گفت: نگاه به منافع ملی و توجه به انتفاع و رشد مجموعه‌ها دو معیاری هستند که در رشد بهره‌وری موثر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اقتصاد آزاد و فضای سالم رقابتی، لازمه دستیابی به بهره‌وری است، عنوان کرد: در شرایطی که مجموعه‌ای با استفاده از ارتباطات غیر‌متعارف بتواند ده‌ها برابر مجموعه‌هایی که به سمت بهره‌وری حرکت کرده‌اند سود ببرد، بهره‌وری به‌عنوان یک اولویت قرار نمی‌گیرد. جلال‌پور بر این باور است در فضایی که رانت و فساد اقتصادی وجود داشته باشد، مجموعه‌هایی که در مسیر بهره‌وری هستند نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند و در نهایت محکوم به توقف می‌شوند. رئیس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: بهره‌وری به دفعات روی کاغذ و در برنامه‌ها مورد تاکید قرار گرفته، اما این امر در عمل مغفول مانده است. وی با اشاره به اینکه درآمدهای سرشار سال‌های گذشته از محل فروش نفت باعث شده است که بهره‌وری مغفول بماند، تشریح کرد: با قطع شدن بسیاری از درآمدها از جمله کاهش درآمد‌های حاصل از فروش نفت، جامعه ناگزیر خواهد بود که بیش از گذشته به مقوله بهره‌وری توجه کند. جلال‌پور ضمن بیان این درخواست که حاکمیت باید به لازمه‌های رشد بهره‌وری در کشور توجه کرده و زمینه لازم برای آن را فراهم کند، گفت: اگر بهره‌وری در کشور به مرحله بلوغ برسد، وضعیت کسب و کار بهتر شده و از طرفی این میزان بی‌اعتمادی در کشور از بین می‌رود.