شاتا:وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در دیدار با صدراعظم سابق آلمان و هیات اقتصادی همراه، ضمن تاکید بر تعمیق مناسبات اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کرد‌ روابط اقتصادی دوجانبه، مستحکم‌تر از قبل شود. محمدرضا نعمت‌زاده در این دیدار افزود: ماخواهان آن هستیم که بتوانیم روابط را نه مثل قبل، بلکه به شرایط بهتری نسبت به گذشته تبدیل کنیم و دراین راستا برای شرایط جدید، ‌برنامه‌هایی را بر مبنای همکاری‌های بلند مدت، ‌استراتژیک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در نظر گرفته‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، ایجاد روابط عادی بین بانکی، ‌برقراری بیمه‌های صادراتی را مورد تاکید قرار داد. وی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور اشاره کرد و گفت: ایران با کشورهای همسایه‌ بازار ۴۰۰ میلیون نفری به‌وجود آورده است که بازار بزرگی محسوب می‌شود، ضمن اینکه از لحاظ امنیت و قانونمندی از شرایط به مراتب بهتری نسبت به سایر کشورهای منطقه برخوردار است.

وی با تاکید بر حضور ونقش پررنگ بخش خصوصی در کشور تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی چه داخلی و چه خارجی تا صددرصد نداریم به‌طوری که سهم بخش‌خصوصی در صنعت ایران افزایش یافته است. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در ادامه، صنعت خودرو، ‌فلزات اساسی، ‌صنایع پتروشیمی، ‌انرژی، ‌برق، دارو، تجهیزات پیشرفته بیمارستانی، ‌مصالح ساختمانی و بالاخص مصالح جدید ‌را از جمله زمینه‌هایی ذکر کرد که آمادگی همکاری و مذاکره با آنها را داریم. نعمت زاده یادآور شد: بنابر اصلی که به آن پایبندیم، ‌وقتی بازارهای خود را در اختیار شما قرار می‌دهیم انتظار داریم بازار شما نیز در اختیار ما قرار بگیرد تا به این وسیله زمینه رونق و توسعه صادرات بیش از پیش فراهم شود.

به گفته وی،‌ با توجه به انرژی‌ فراوان و ارزان در ایران، ‌شما می‌توانید بسیاری از محصولات خود را در کشور ما تولید و صادر کنید. صنایعی مثل پتروشیمی، ‌نفت و گاز، ‌فولاد، ‌آلومینیوم، ‌قطعه‌سازی و صنایع پیشرفته و الکترونیکی از آن جمله‌اند. همچنین در این دیدار «گرهارد شرودر»، صدراعظم سابق آلمان نیز ضمن ابراز تمایل از بسط و تعمیق روابط دو کشور تصریح کرد: زمانی، ‌همکاری‌های دو کشور تحت تاثیر روابط بین‌المللی و قدرت‌های برتر بود که این موانع در حال برطرف شدن است. گرهارد شرودر تاکید کرد: علاوه بر اقتصاد مسائل فرهنگی نیز نقش بسزایی در گسترش روابط دو کشور خواهد داشت که امیدواریم روابط ایران و آلمان تنگاتنگ تر از گذشته شود، چرا که این دو کشور دارای مشترکات فرهنگی زیادی هستند ضمن اینکه به روابط اقتصادی نیز توجه داشته باشیم و موجب پیشرفت آن شویم. وی، ‌آموزش، ‌انتقال تکنولوژی و بسط روابط اقتصادی را منوط به بازار با ثبات دانست و شناخت بازار را برای فروش محصولات مهم ارزیابی کرد. صدراعظم سابق آلمان اظهار کرد:‌ اقتصادی موفق است که علاوه بر تجارت به سرمایه‌گذاری نیز بیندیشد و اگر بازار کشوری را می‌خواهد باید سرمایه‌گذاری کند.