گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر لزوم حذف بوروکراسی‌های اداری به منظور ایجاد شرایط بهتر برای بهبود فضای کسب‌وکار از عدم همکاری نهادها برای رونق مبادلات تجاری در مناطق آزاد انتقاد کرد و قوانین این مناطق را نیازمند بازنگری دانست.


حسین فروزان در یک نشست خبری با بیان اینکه ناهماهنگی‌های زیادی در قوانین جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد وجود دارد، افزود: قوانین موجود عملا مشکلات مناطق آزاد را تشدید می‌کند و تسهیلات لازم را برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق فراهم نمی‌کند. وی تاکید کرد: نمی‌توانیم بدون فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و اعطای تسهیلات توقع جذب سرمایه‌گذار را داشته باشیم زیرا برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی نخواهد داشت که با قیمت‌های بالا زمین را برای ساخت کارخانه خریداری کنند. فروزان تاکید کرد: باید برنامه ریزی‌های اساسی را برای حمایت از سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی صنایع به خصوص در حیطه اعطای تسهیلات ارزان تدوین کنیم تا جذابیت‌های لازم ایجاد شود. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این منطقه زیرساخت‌ها است، اظهار کرد: معاونتی تحت عنوان معاونت امور بین‌الملل برای رسیدگی به مشکلات ارتباطات با کشورها از جمله ترکیه ایجاد خواهد شد.وی درخصوص عملیات ترانزیت در منطقه آزاد ماکو گفت: در 8 ماه ابتدایی امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از مرز بازرگان صادر شده که 50 میلیون دلار آن مربوط به کالاهایی است که در این منطقه تولید و صادر شده است. همچنین میزان ترانزیت خارجی ورودی از گمرک بازرگان در این مدت 10 میلیارد دلار و ترانزیت خارجی خروجی نیز 750 میلیون دلار بوده است.


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه طی ۸ ماه ابتدایی امسال ۳۵۰ میلیون دلار کالا از طریق گمرک ماکو و مابقی از گمرکات دیگر ترخیص شده است، عنوان کرد: ۹۰۰ میلیون دلار نیز از طریق گمرک شهریار، سلفچگان و سایر گمرکات کشور ترخیص شده است. حسین فروزان درباره صف طویل کامیون‌ها در مرز بازرگان گفت: ترکیه هر شب ۳ تا ۴ ساعت از تحویل ماشین و تردد به دلیل موضوعات امنیتی خودداری می‌کند با این حال روزانه ۴۰۰ کامیون از مرز بازرگان به ترکیه ترانزیت می‌شود و باید گفت با توجه به طول این کامیون‌ها صف انتظار کاملا عادی در این مرز وجود دارد و وضعیت کنونی بسیار رضایت‌بخش است و صف کامیون‌ها در مرز بازرگان صفر است. وی با تاکید بر اعتبارات مورد نیاز برای تعریض جاده اصلی تردد و ترانزیت کالا در ماکو عنوان کرد: نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض این جاده از ۱۱ متر به ۲۲ متر هستیم که در صورت تامین از سال آینده آغاز خواهد شد. فروزان با اشاره به فعالیت‌هایی که در شهرک جدید صنعتی در حال انجام است درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه آزاد ماکو عنوان کرد: سرمایه‌گذاران کشور چین و هند برای احداث پتروشیمی در ماکو ابراز علاقه کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است. بر این اساس در پروژه پتروشیمی پترو فرهنگ ۳۵ درصد سرمایه‌گذاری آن متعلق به طرف خارجی است.


مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به احداث نیروگاه در این منطقه نیز بیان کرد: این نیروگاه 500 مگاواتی با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حال احداث است.همچنین شرکت فروآلیاژبا سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری هندی‌ها در حال احداث است. وی درخصوص فرودگاه ماکو نیز افزود: فاز اول فرودگاه ماکو نیز در بحث باند پرواز با 100 درصد پیشرفت فیزیکی، برج با 100 درصد پیشرفت، ترمینال موقت با 100 درصد پیشرفت مواجه شد اما تجهیزات ناوبری آن به‌طور کامل خریداری نشده و مقرر است پروازی آزمایشی از این فرودگاه انجام شود. وی تاکید کرد: از امروز بحث خرید تجهیزات آغاز و تا خرداد آینده پیش‌بینی می‌شود پروازها به این فرودگاه انجام شود. فروزان درخصوص پایانه صادراتی 12 هکتاری منطقه آزاد ماکو به رویکرد صادرات محوری منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت:این پروژه آماده بهره‌برداری است و راه‌اندازی این پایانه زیرساخت‌های خوبی در اختیار گمرک قرار می‌دهد و حجم ترخیص را در منطقه افزایش خواهد داد.


پایگاهی برای صادرات مجدد کالا

در همین حال مدیرکل گمرک و تسهیل صادرات منطقه آزاد ماکو با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته پایانه صادراتی ماکوگفت: این برای نخستین بار است که یک پایانه صادراتی به‌طور ۲۴ ساعته فعالیت خواهد کرد و مجهز به دوربین‌های مداربسته و برج‌های نوری برای کنترل دقیق و امنیت کالاهای صادراتی خواهد بود. اکبر نوبخت اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم از موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو که در مرز ترکیه و ورودی به کشور روسیه قرار گرفته است، استفاده کنیم، بزرگ‌ترین پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماکو ایجاد شده است. وی درمورد مشخصات این پایانه صادراتی گفت: این پایانه به مساحت ۱۲ هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در فاز اول ایجاد شده که در دو فاز دیگر نیز تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت. وی افزود: با توجه به بسته شدن بازارهای روسیه به روی کالاهای اروپایی و ترکیه، منطقه آزاد ماکو پایگاهی برای صادرات مجدد کالاهای این کشورها به روسیه می‌شود.


به گفته مدیرکل گمرک و تسهیل صادرات منطقه آزاد ماکو از آنجایی که روسیه پس از تشدید تحریم‌هایش تمام درهای وارداتی خود را به روی کالاهای اروپایی بسته است، ما می‌توانیم از این ظرفیت برای صادرات این کالاها استفاده کنیم. وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای سال میلادی جدید ورود کالاهای ترکیه به‌عنوان پنجمین صادرکننده کالا به روسیه ممنوع خواهد شد که ما می‌توانیم از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرده و با فرآوری و بسته‌بندی مجدد کالاهای اروپایی و ترکیه در منطقه آزاد ماکو، زمینه‌ای برای درآمد و ایجاد اشتغال فراهم کنیم. وی به این نکته هم اشاره کرد که در فازهای دوم و سوم پایانه صادراتی در نظر داریم تا شهرک لجستیک، انبارداری و حتی مکانی برای جانمایی شرکت‌های حمل‌ونقل ایجاد شود تا تمام کارها به سرعت در این منطقه انجام شود.نوبخت با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از کالاهای صادراتی از جمله محصولات کشاورزی به‌دلیل صف‌های چند روزه در پشت مرز بازرگان فاسد می‌شدند، خاطرنشان کرد: اما از این به بعد صادرکنندگان می‌توانند در صورت بروز چنین مشکلی کالای خود را در پایانه صادراتی تخلیه و بارگیری کنند تا از بروز چنین مساله‌ای جلوگیری شود.