گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی ایران پس از بازگشت از سفر ترکیه با بیان برخی اقدامات گروه اعزام‌شده به آنکارا از تجربه موفق بخش خصوصی ترکیه سخن گفت و تشریح کرد که چرا بخش خصوصی این کشور این چنین موفق شده است.

‌محسن جلال‌پور که در طول سفر به ترکیه هم گزارش‌هایی از سفرش را در کانال تلگرام خود منتشر می‌کرد، پس از بازگشت از این سفر در چند پست به تجربه‌ موفقیت بخش خصوصی ترکیه اشاره کرده است. وی فرآیند‌های اصلی برای توسعه بخش خصوصی را یافتن مشکلات، دسته بندی و اولویت‌بندی آنها به شکل مستمر و فراگیر، ارائه تحلیل و پیشنهادها از مسیرهای متنوع و جلب مشارکت حداکثری در آن و سیستم مدیریت پروژه برای اجرایی کردن راه‌حل‌ها به کمک ابزارهای توانمند دانست. به گفته وی فرآیند‌های پشتیبان نیز توانمند‌سازی نیروی انسانی، توسعه سیستم‌های اطلاعاتی، شناسایی و برخورداری از کمک‌های خارجی، توسعه و تامین فضای فیزیکی مناسب، تربیت و پشتیبانی کارآفرینان با ابزارهای آموزش، مشاوره و قبول ریسک و سرمایه‌گذاری و واگذاری خواهند بود.


جلال‌پور در مورد آموزش این موضوع به‌طور خاص گفت: اصلاح و موثر‌سازی سیستم آموزشی هم در رده دانشگاهی و هم آموزش‌های کوتاه برای جذب سریع در بخش صنعت فوق‌العاده به نظر می‌رسد. به جز آنچه در ترکیه دیدیم، جایی خواندم که تویوتا هم زمانی دو هزار نفر را در چارچوب همکاری صنعت و آموزش استخدام کرده است. جلال‌پور اشاره کرد: فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه ازجمله تشکل‌های قدرتمند جامعه مدنی ترکیه است. بخش خصوصی ترکیه طی دو دهه اخیر این گزاره را به اثبات رسانده که اگر تشکل‌های بخش خصوصی با برنامه و حساب شده و به‌صورت علمی وکار‌شناسی به میدان بیایند، می‌توانند در گذار یک کشور به توسعه نقش اساسی ایفا کنند. وی با طرح این سوال که اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی ترکیه چگونه عمل کرده‌اند، گفت: چند شاخصه اصلی اتاق ترکیه را که به نظرم تاثیرجدی دراین روند داشته است این گونه جمع‌بندی کرده‌ام:


«روحیه و فضای حاکم براتاق نگاه به منافع ملی است»، «جو غالب اتاق‌های بازرگانی ترکیه، توسعه‌گرایی است»، «بخش خصوصی ترکیه تشکل‌گرا است»، «نظام تشکلی بسیارمنظمی درترکیه شکل گرفته است»، «برای رسیدن به عضویت هیات مدیره این اتاق باید درپنج انتخاب قبل ازآن حائز رای شد»، «شایسته‌سالاری درجذب و حفظ نیروی انسانی اتاق حرف اول رامی زند»، «همه تصمیم‌گیری‌ها از پشتوانه علمی کارشده و مکتوب برخورداراست»، «اتاق ترکیه عمل‌گرا وخروجی محوراست»، «اولین محور در هر تصمیم‌گیری دراتاق نگاه به توسعه بخش خصوصی است»، «عضویت اتاق فراگیر است»، «سیستم نظرسنجی و ارزیابی و پایش بسیار کارآیی در این اتاق وجود دارد»، «تعامل با دولت و قوای سه گانه در حد اعلا است»، «هیچ مشکلی رابدون ارائه راهکار مطرح نمی‌کند»، «اهمیت دادن فراوان به مکان و تجهیزات لازم در اتاق‌های زیر مجموعه»، «استفاده کامل از تجربه جهانی درزمینه وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته شده»، «ممنوعیت جدی ورود در مسائل سیاسی و جناحی»، «احساس مسوولیت کامل و عملی در مسوولیت‌های اجتماعی»، «اهمیت فوق‌العاده قائل شدن برای مساله‌آموزش»، «حضورپررنگ دراجلاس‌ها، نمایشگاه‌ها، همایش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» و «اهتمام جدی در تعریف پروژه‌های اقتصادی از مرحله بررسی تا آماده کردن طرح توجیهی تا جلب سرمایه گذار و نظارت بر اجرایی شدن پروژه و رفع موانع احتمالی».