گروه خبر: چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب به‌صورت علنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. پس از حضور بابک زنجانی در جایگاه، وی در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه از آفریقا هزار و 500 کیلو طلا خریده‌اید در حال حاضر این طلاها کجا هستند، گفت:‌ من چنین چیزی نخریدم.

رئیس دادگاه در پاسخ به صحبت بابک زنجانی گفت:‌ شما طلا‌ها را از آقای «الف» خریده‌اید که بابک زنجانی توضیح داد‌ آقای «الف» فرد کلاهبرداری است که به دستور بازپرس و با شکایت من به همراه آقای «م» بازداشت شد. وی ادامه داد:‌ این آقایان مدعی بودند در آفریقا طلا دارند و من به آنها گفتم قراردادی ببندیم تا طلاها را به ایران بیاورم. در این راستا با رئیس بانک مرکزی صحبت و قرار شد برای رفع برخی از مشکلات طلاها به ایران بیاید. آقای الف برای طلاها 5میلیون دلار پیش پرداخت دریافت کرد و از ترکیه یک هواپیمای مسافربری بزرگ به همراه دو مامور و نماینده‌ای از طرف من به آفریقا رفتند.


وی گفت: وقتی به آفریقا رسیدند به ما زنگ زدند و گفتند طلاها را دیده‌ایم و اگر اجازه می‌دهید آنها را بارگیری کنیم. آن آقایان به دلیل هزینه‌های گمرکی آفریقا یک میلیون دلار دیگر از من خواستند و ما بدون دریافت هیچ‌گونه مدارکی این مبلغ را پرداخت کردیم. زنجانی افزود: طلاها بارگیری شد و هواپیما در استانبول فرود آمد. قرار بود بار هواپیما به ایران منتقل شود که متاسفانه آقایان، اطلاعات را به پلیس استانبول مخابره کردند و گفتند محموله قاچاقی در هواپیما وجود دارد. پلیس استانبول نیز هواپیما را توقیف کرد و مدارک مربوط به بار هواپیما را از ما خواست. بابک زنجانی تصریح کرد: مدارکی را که دستمان بود به گمرک استانبول دادیم، اما آنها گفتند ما اصل مدارک را می‌خواهیم و ما به آقایان «الف» و «م» گفتیم که اصل مدارک را به ما ارائه کنند اما آنها گفتند باید ۵ میلیون دلار دیگر به ما بدهید تا ما اصل مدارک را به شما بدهیم. ما نیز مجددا ۵ میلیون دلار دیگر پرداخت کردیم.


قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت: شما این پول‌ها را از منابع شرکت نیکو پرداخت کردید که بابک زنجانی در پاسخ گفت: آن زمان شرکت نفت با ما کاسبی نداشت که بخواهم این مبالغ را از منابع شرکت نفت پرداخت کنم. وی در ادامه گفت: در مجموع 11 یا 12 میلیون دلار داده‌ایم و در مدارکی که به ما ارائه کردند نوشته بود این کالاها مصنوعی است. ما وقتی از آنها پرسیدیم این چه چیزی است که شما نوشتید پاسخ دادند به این خاطر این مطلب را نوشتیم تا گمرک پول کمتری از ما بخواهد. این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد‌: در نهایت بار از استانبول به دبی منتقل شد. در دبی آقای «م» که صاحب بار بود و دوستان ما که رفته بودند بار را ترخیص کنند، مشاهده کردند روی شمش‌ها اسپری اکلیلی طلا پاشیده‌اند، اما این آقایان زیر بار این موضوع نرفتند و مدعی شدند ما طلاها را جابه‌جا کردیم. بابک زنجانی گفت: از آنجا که خدا می‌خواست گروه این افراد در آفریقا دستگیر شدند و روزنامه‌ها نیز این موضوع را منتشر کردند. ما هم از آنها شکایت کرده و دو نفر از آقایان را بازداشت کردند. در قبال پولی که ما به آنها داده‌ایم چهار میلیون دلار ضمانت‌نامه 4 ساله دادند و مابقی پول را بدهکار شدند. قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت که برای آخرین بار به شما هشدار می‌دهم که قبل از صدور حکم دادگاه، بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت کنید.


ماجرای دریافت کارمزد توسط رضا ضراب

همچنین به گزارش «ایرنا» در جلسه دیروز قاضی صلواتی از بابک زنجانی خواست تا درخصوص انتقال ۴۴۵ میلیون یورویی از طریق بانک‌های سرمایه و پارسیان به حساب رضا ضراب در ترکیه و دریافت کارمزد ۱۲ میلیون یورویی این فرد توضیح دهد که بابک زنجانی چنین پاسخ داد: این مطالبی که نماینده دادستان گفتند، درست نیست چون در کشور ارز لیر ترکیه، یوآن چین و وون کره نداریم و همه این ارزها را در خارج از کشور پرداخت کردیم و حساب دفتری آنها داخل کشور بوده است. در ادامه متهم اصلی پرونده نفتی درباره دریافت کارمزد ۱۲ میلیون یورویی رضا ضراب اینگونه اظهار کرد: بانک مرکزی این پول‌ها را به بانک پارسیان و سرمایه می‌ریخت و از بانک پارسیان خواست تا آنها را به هالک بانک ترکیه بریزد؛ بانک پارسیان در ازای واریز وجه به هالک بانک ترکیه کارمزدی می‌گرفت و از این رو مبلغی که به حساب هالک بانک می‌رفت چیزی کم می‌شد و این نشان می‌دهد رضا ضراب اینقدر کارمزد دریافت نکرده است.