خبرگزاری مهر: معاون وزیر صنعت از انجام مطالعات برای انتخاب رئیس گروه کاری ایران در الحاق به سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: ایران هم علاقه‌مند است که کشوری مثل سوئیس، ریاست این گروه کاری را بپذیرد.


ولی‌الله افخمی‌راد درخصوص آخرین مراحل عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی گفت: به‌رغم چراغ سبزی که سازمان تجارت جهانی برای پذیرش عضویت ایران نشان داده اما هنوز رئیس گروه کاری ایران برای الحاق تعیین نشده است. اگرچه در گذشته تمایلی از سوی سوئیس اعلام شده بود که این کشور، مسوولیت گروه کاری ایران را بپذیرد ولی هنوز انتخابی به‌صورت قطعی صورت نگرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر رئیس گروه کاری ایران در الحاق به سازمان جهانی تجارت مشخص شود، کار آغاز می‌شود. بر این اساس، از طریق وزارت امور خارجه، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و در ملاقات‌ با وزرای کشورهای مختلف اعم از وزرای امور خارجه یا اقتصادی، این مطلب را با آنها در میان می‌گذاریم و آنها نیز علاقه‌مندی خود را پنهان نمی‌کنند. وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها تمایل دارند که ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی در بیاید، چراکه واقعیت این است که اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی شود و عضویتش پذیرفته شود، شرایط خیلی بهتر خواهد شد و امکان اینکه دوباره محدودیت‌هایی را برای تجارت ایران در صحنه‌های بین‌المللی فراهم کنند، از کشورهای مختلف سلب می‌شود و به راحتی نمی‌توانند محدودیت به‌وجود آورند، ضمن اینکه شفافیت در نظام اقتصادی ایران به‌وجود می‌آید و امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تسهیل خواهد شد.


به گفته افخمی‌راد، سازمان توسعه تجارت ایران از پذیرش ریاست گروه کاری ایران از سوی آن دسته از کشورهایی که رعایت بی‌طرفی را در مقابل ایران در مجامع بین‌المللی داشته یا در وضع تحریم‌ها نقشی نداشته‌اند، استقبال می‌کند. بر این اساس، مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته که براساس آن، دنبال کرده‌ایم که چه کشورهایی در گروه‌های کاری کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) حضور یافته‌اند، ضمن اینکه کشورهایی که در ۱۰ سال گذشته به عضویت این سازمان درآمده‌اند نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تا مشخص شود چه کشورهایی تمایل داشته‌اند در گروه کاری حضور یابند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: طبیعتا ایران از کشوری همچون سوئیس برای پذیرش ریاست گروه کاری ایران استقبال می‌کند. وی همچنین درخصوص احتمال وتوی پرونده عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی از سوی کشورهایی همچون آمریکا خاطرنشان کرد: سال ۸۳ که عضویت ناظر ایران پذیرفته شد، این عضویت مورد توافق و تایید همه کشورهای عضو از جمله آمریکا قرار گرفت و بنابراین تصور نمی‌رود که در شرایط فعلی، این کشور مجدد پرونده ایران را وتو کند، البته ما هم باید خود را آماده کنیم.