ماموریت ویژه رایزنان عکس: دنیای اقتصاد
گروه بازرگانی: از ابتدای امسال با اینکه نتایج قطعی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مشخص نبود، اما امید بسیاری بر لغو کامل تحریم‌ها وجود داشت؛ بر همین اساس در این مدت با ورود هیات‌های تجاری مختلف دنیا به ایران، اولویت دولتمردان و فعالان بخش‌خصوصی تجارتی دو سویه و به‌خصوص توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری در تولید صادرات محور بود. با توجه به برنامه ایران برای توسعه صادرات، نقش فعالان اقتصادی به‌خصوص رایزنان بازرگانی به منظور بازاریابی کالاها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در دنیا پررنگ‌تر خواهد شد.


به این منظور سازمان توسعه تجارت روز گذشته طی یک گردهمایی کلیه رایزنان بازرگانی فعال ایران در دنیا را فراخواند تا ماموریت‌هایشان را برای دوران پساتحریم تعیین کند. بر این اساس، توسعه صادرات غیرنفتی و گسترش روابط دوجانبه ایران با کشورهای هدف از مهم‌ترین ماموریت‌های این رایزنان در دوران پساتحریم است. سازمان توسعه تجارت نیز، به‌صورت مداوم و مستمر عملکرد رایزنان بازرگانی را رصد می‌کند.

ایران درحالی گسترش روابط با کشورهای اروپایی در دوران پساتحریم را در دستور کار خود قرار داده که هیچ رایزن بازرگانی در این کشورها ندارد و تنها به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی رایزن بازرگانی اعزام کرده است. این در حالی است که برای رونق اقتصادی در شرایط موجود، ایران به سرمایه عظیمی نیاز دارد که در این راستا گسترش روابط با کشورهای اروپایی می‌تواند نقش بزرگی در این امر ایفا کند. به این منظور اخیرا ایران مقدمات اعزام رایزنان به چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را انجام داده و به‌زودی این رایزنان را به کشورهای هدف اعزام خواهد کرد. در حال حاضر تعداد رایزنان بازرگانی ایران در دنیا 17 نفر است؛ این در حالی است که این تعداد در دولت دهم به دلیل کاهش سطح روابط با خارج و تحریم‌ها به هفت نفر رسیده بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پنجمین گردهمایی سالانه رایزنان بازرگانی، صنعتی و تجاری ایران، گفت: شرایط تحریم باعث شده بود که ارتباط تجاری ایران با دنیا قطع شود، بنابراین بسیاری از رایزنان بازرگانی ترجیح دادند به ایران برگردند و به همین منظور محل ماموریت خود را ترک کردند. از ۱۸ماه قبل که فعالیت ایران در عرصه‌های اقتصادی و تجاری مجدد آغاز شد، بررسی‌های مجدد برای انتخاب کشورهای مناسب برای اعزام رایزن بازرگانی انجام شد.

ولی‌الله افخمی‌راد با بیان این مطلب افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از پایان این اجلاس، چهار رایزن دیگر کشورمان، به ماموریت اعزام خواهند شد و با توجه به در جریان بودن امور چند رایزن دیگر در وزارت امورخارجه، تا آخر آذرماه تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور به 25 نفر خواهد رسید. وی افزود: در سال‌های گذشته همواره افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران به 30 نفر، یک آرمان و شعار محسوب می‌شد، اما خوشبختانه با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر صدور مجوز اعزام 30 رایزن بازرگانی، سازمان توسعه تجارت تا امروز موفق به اعزام 17 رایزن شده است که با توجه به سیاست‌ها، به‌زودی شاهد تحقق این شعار خواهیم بود که 30 رایزن در کشورهای هدف خود داشته باشیم. رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از شاخص‌های مدنظر در ارزیابی عملکرد تجار بازرگانی ایران، اشراف اطلاعاتی آنان به وضعیت و قوانین اقتصادی ایران و کشور هدف است؛ چرا که این موضوع مشخصه متفاوت بودن رایزنان بازرگانی با کارمندان عادی ایران در خارج از مرزها است.

وی افزود: اگر رایزنان ما نتوانند با ابزار اطلاعاتی خود را مسلح کنند، قطعا در برقراری ارتباط با تجار خارجی و حضور در جمع فعالان اقتصادی کشورهای مدنظرشان به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند کارآیی لازم را برای سیستم اقتصادی ایران داشته باشند. افخمی‌راد اظهار کرد: از تمامی رایزنان ایران انتظار دارم راه‌های گسترش صادرات غیرنفتی ایران در خارج از کشور را پیدا کنند و روابط‌عمومی بالایی داشته باشند و با توجه به تسلط به زبان کشور هدف و زبان انگلیسی، شرایط را برای حضور مستمر خود در گردهمایی‌های اقتصادی در خارج از کشور فراهم کنند.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت، به‌صورت مداوم و مستمر عملکرد رایزنان بازرگانی را رصد می‌کند و قطعا با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، کار رایزنان بازرگانی دوچندان ‌می‌شود و رایزنان بازرگانی باید جایگاه خود را در توسعه اقتصادی ایران نشان دهند. افخمی‌راد همچنین گفت: در اروپا هنوز رایزن بازرگانی نداریم و در حال انتخاب آنها به سر می‌بریم. وی افزود: به‌زودی رایزنان بازرگانی برای استقرار در آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا انتخاب خواهند شد.افخمی‌راد تصریح کرد: براساس مصوبه هیات وزیران، وزارت صنعت مجاز است در ۳۰ کشور دنیا رایزن داشته باشد که در ۱۰ کشور نیز رایزنان را به‌صورت نماینده اعزام کرده‌ایم که نمونه آن در چین و عراق است. به گفته وی، متناسب با حجم تجارت ایران با سایر کشورها این رایزنان انتخاب می‌شوند و البته استراتژی کلی آنها افزودن به حجم تجارت است، چراکه برخی کشورها بنا به دلایلی حجم تجاری بالایی با ایران ندارند و اگر رایزن هم قادر نباشد تغییر اساسی در میزان مبادلات دو کشور به وجود آورد، عملا حضور وی چندان مقبول نیست. وی اظهار کرد: اگر رایزنان در کشورهای هدف صادراتی نتوانند به توسعه مبادله کالا و خدمات بپردازند و حجم تجارت را افزایش دهند، به ماموریت آنها خاتمه خواهیم داد.


برنامه رایزنان برای افزایش صادرات

در این بین «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با برخی رایزنان ایرانی در دنیا به بررسی برنامه‌هایشان برای توسعه تجارت با کشورهای هدف پرداخت. عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ایران در عمان در این باره گفت: در حال حاضر سطح مبادلات تجاری ایران و عمان حدود ۷۵۰میلیون دلار است که قرار است این رقم را به چهار برابر یعنی حدود ۳ میلیارد دلار برسانیم. همچنین سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و هتل‌سازی یکی دیگر از هدف‌های ایران در تجارت با عمان است. از سوی دیگر، توریست درمانی به‌خصوص در تهران و شیراز نیز در دستور کار قرار دارد که براساس آن بتوانیم درمان و معالجه بیماران عمانی در ایران را افزایش دهیم. مجید قربانی‌فراز، رایزن بازرگانی ایران در تونس نیز ایجاد روابط بانکی بین ایران و تونس، فعال شدن خطوط حمل‌ونقل دریایی، فراخوان به فعالان اقتصادی در قالب انجمن‌ها، اتحادیه و اتاق‌های بازرگانی برای حضور در تونس برای ارتباط دوجانبه را از جمله برنامه‌های ایران برای توسعه تجارت با تونس دانست.

سیدعلی سیدآقازاده، رایزن بازرگانی ایران در چین نیز معتقد است با لغو تحریم‌ها و ورود اروپایی‌ها به بازار ایران، چینی‌ها مجبورند کالا و خدمات بهتری برای ماندگاری در بازار ایران ارائه کنند.

رایزن بازرگانی ایران در پکن، علت ورود کالای نامرغوب چینی در بازار ایران را قاچاق کالا دانست و افزود: چین برای صادرات رسمی استانداردهای خاص خود را دارد و در عین حال تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و چین وجود دارد که چین بر کالاهایی که به ایران صادر می‌شود، نظارت می‌کند.

سیدآقازاده در مورد سیاست چینی‌ها برای ورود به کشورها گفت: چین بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری دنیا است و سیاست این کشور آن است که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در خارج از چین تشویق می‌کند. از طرفی چین بازار بزرگ کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است، ولی مشکل آنجاست که ما شناخت کمی از بازار چین داریم و متاسفانه تمرکز واردات از چین به ایران بوده است.

حمید زادبوم، رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نیز از تغییر در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه خبرداد و گفت: این فهرست قرار است کالاهای بیشتری را شامل شود. رایزن بازرگانی ایران در ترکیه افزود: هدف این است که حضور صادرکنندگان ایرانی در بازار ترکیه بیشتر شود، این در شرایطی است که تراز تجاری ایران با ترکیه با احتساب نفت وگاز، به نفع ایران مثبت است و به نظر می‌رسد اگر مسائل بانکی در یک تا ۲ ماه آینده حل شود یکی از بازارهای خوب برای صادرکنندگان ایرانی، بازار ترکیه است که عامل خوبی در مثبت شدن تراز تجاری ایران با ترکیه خواهد بود.

ماموریت ویژه رایزنان