گروه بازرگانی: روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران تجار ایرانی گرد هم آمدند و نسبت به تشکیل شورای مشترک ایران و جمهوری آذربایجان اقدام کردند.

در این جلسه که با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و رایزن بازرگانی سفارت آذربایجان برگزار شد، برخی از مشکلات تجارت با جمهوری آذربایجان نیز مورد بررسی قرار گرفت. علی‌اکبر فرازی، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در این جلسه ضمن اشاره به روابط دوستانه دو کشور عنوان کرد: روابط ایران و جمهوری آذربایجان با افت و خیزهای زیادی همراه بوده است. اما این کشور در همسایگی ما به سر می‌برد و ایران همواره در تلاش بوده که رابطه مستقلانه‌ای با جمهوری آذربایجان داشته باشد. وی به حجم روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: حجم روابط دو کشور می‌تواند بیش از اینها ارتقا یابد. تاکنون در این خصوص اقدامات جدی صورت نگرفته است. امید می‌رود با تشکیل این شورا در ایران و باکو مشکلات تجارت با این کشور همسایه مرتفع شود. وی با اشاره به مشکلات تجارت با جمهوری آذربایجان اظهار کرد: به‌رغم سفرهای متعدد هیات‌های بلند پایه دو کشور و حضور مسوولان دو کشور در ایران و جمهوری آذربایجان، مشکلات ناشی از صدور روادید همچنان وجود دارد. هنوز سفارت جمهوری آذربایجان برای صدور روادید باید از مرکز این کشور دستور بگیرد که این امر موجب تاخیر در صدور روادید می‌شود. این در حالی است که ما به هر کشور اروپایی یا غیراروپایی برای حضور تجارمان درخواست می‌فرستیم، سریعا نسبت به صدور ویزا اقدام می‌کنند.

فرازی ابراز امیدواری کرد که با تلاش کنسولگری جمهوری آذربایجان در ایران این مشکل نیز مرتفع شود. چراکه با این شرایط نمی‌توان نسبت به توسعه روابط دو کشور نگاه مثبت داشت. معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، مشکلات مربوط به گمرک و پنجره واحد را نیز از دیگر موانع برای توسعه روابط تجاری با جمهوری آذربایجان دانست و گفت: امیدواریم مسوولان هر چه سریع‌تر در این خصوص نیز اقدامات جدی صورت دهند. تجارت یک مساله برد-برد است و باید تسهیلاتی ایجاد شود که مبادله کالا به راحتی امکان‌پذیر باشد. وی با اشاره به اصلاح شیوه‌نامه تشکیل شوراها و اتاق‌های مشترک گفت: در معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی چندین بار این شیوه‌نامه مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه هیات رئیسه اتاق بازرگانی نیز با توجه به نگاه ویژه آنها به عملکرد اتاق‌ها و شوراهای مشترک و به‌رغم مشغله‌های کاریشان، ‌این موضوع را مورد بررسی قرار دادند و نسبت به اصلاح شیوه‌نامه مذکور اقدام کردند. وی گفت: شورای مشترک ایران و جمهوری آذربایجان اولین شورایی است که با شیوه‌نامه جدید تشکیل می‌شود. در ادامه این جلسه کنعان نظرف، رایزن بازرگانی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، با اشاره به مشکلات نقل‌وانتقال پول به این کشور گفت: این مشکل به‌واسطه تحریم‌ها به‌وجود آمده که انتظار می‌‌رود با لغو تحریم‌ها مرتفع شود. وی افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان، نداشتن ارتباط ریلی است. در ماه‌های اخیر، جلسه‌ای بین مسوولان ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد که این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت. همچنین احداث ترمینال باری در نقطه صفر مرزی نیز از دیگر مسائلی است که در مذاکرات بر آن تاکید شده است. نبود تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی، برقرار نبودن نمایشگاه‌های دائمی، برگزار نکردن جلسات فصلی و عوارض بالای ورود کالاهای ایرانی به جمهوری آذربایجان نیز از دیگر مشکلاتی بود که توسط فعالان بخش خصوصی ایران مطرح شد.