پیش‌بینی ایتالیایی‌ها از رشد اقتصادی ایران

گروه بازرگانی: هیات تجاری ۲۰ نفره ایتالیایی سه‌شنبه شب در اتاق ایران با فعالان اقتصادی ایران دیدار کردند. این دیدار به میزبانی اتاق مشترک ایران-ایتالیا برگزار شد. این هیات در ۱۰ زمینه از جمله «خدمات تجارت بین‌المللی»، «مشاوره حقوقی بین‌المللی»، «مشاور توسعه اقتصادی شهرداری پروجا»، «طراحی و ساخت بیمارستان»، «مشاوره ساختمانی در زمینه نیروگاه»، «ورزشگاه، زمین گلف»، «تجهیزات چشم پزشکی»، «لوازم ورزشی»، « ساخت سیمان»، «مشاوره مالی» و «شرکت انرژی در زمینه مبدل‌های الکتریکی» فعال بودند.


احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا درخصوص حضور این هیات در ایران به «دنیای اقتصاد» گفت: هیاتی که هم اکنون برای مذاکره در ایران حضور دارند متشکل از شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. این در حالی است که هیاتی که قبلا وارد ایران شده بود، شرکت‌های بزرگ ایتالیایی بودند.


همچنین آدولفو اورسو، رئیس هیات ۲۰ نفره ایتالیایی، در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های حاضر در این هیات به منظور سرمایه‌گذاری مشترک وارد ایران شده‌اند، گفت: سرمایه‌گذاری مشترک و بازاریابی، دو هدف هیات ۲۰ نفره ایتالیایی است. انتقال تکنولوژی و همکاری در صنایع دو اقدامی است که در دستور کار هیات قرار دارد. وی با اشاره به اینکه نسبت به آینده روابط اقتصادی ایران و ایتالیا خوش‌بین هستم، اظهار کرد: پس از مذاکرات ژنو راه برای همکاری با ایران باز شد. به نظر من ایران می‌تواند در سال آینده با رشد اقتصادی بالایی روبه‌رو شود.


وی افزود: فرصت به دست آمده، فرصت خوبی برای دو کشور است که بتوانند روابط خود را تقویت و احیا کنند.


سرپرست هیات ایتالیایی درخصوص جذابیت‌های بازار ایران برای سایر کشورها از جمله ایتالیا اعلام کرد: ایران در تولید انرژی، گاز و نفت در منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند. اما این بخش‌ها، تنها قسمتی از GDP را در ایران تشکیل می‌دهد. کشاورزی، صنعت و گردشگری ایران، این کشور را نسبت به سایر کشورهای منطقه متمایز می‌کند؛ چراکه کشورهای دیگر تنها به نفت متکی هستند و در صنعت، پیشرفتی نداشته‌اند. اورسو به مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: تامین مالی را می‌توان از مهم‌ترین مشکلات ورود به ایران دانست. البته با لغو تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های بانکی و بیمه، امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود.


به گفته وی، ایتالیا در گذشته اولین شریک تجاری ایران در اروپا بود که به دلیل محدودیت‌هایی که در چند سال اخیر به‌وجود آمد، این جایگاه تنزل یافت؛ اما معتقدم تا سال آینده مجددا به جایگاه قبلی خود باز خواهیم گشت و اولین شریک تجاری ایران خواهیم شد. وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه اولیه در حوزه پسماند و فاضلاب شهری در شهر قزوین خبر داد و اعلام کرد: در این زمینه شهر پروجای ایتالیا و قزوین ایران اعلام خواهر‌خواندگی کردند و همکاری‌های مشترک فعالان اقتصادی این دو شهر، به زودی آغاز خواهد شد.


میشل فیورونی، مدیر توسعه اقتصادی شهرداری پروجا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: به نظر می‌رسد موج جدیدی که به تجارت ایران وارد شده است باعث خواهد شد تا حجم عظیمی از نقدینگی به ایران سرازیر شود. وی ا فزود: در ایران طبقه متوسط بسیار بزرگ است و بعد از رفع تحریم‌ها این قشر بزرگ‌تر هم خواهد شد و وضع رفاهی آنها بهبود خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه سطوح دانشگاه‌های ایران به مراتب از کشور‌های عربی بهتر است، گفت: به جرات می‌توان گفت دانشجویان ایرانی بسیار با هوش‌تر هستند و دیدی باز‌تر به مسائل اقتصادی و سیاسی کشور خود و دنیا دارند. از این جهت ایران از نیروی کار متخصص برخوردار است. تنها نگرانی غرب مسائل سیاسی است.


به گفته فیورونی، اگر مسائل سیاسی ایران حل شود، غرب و ایران می‌توانند تعاملات تجاری سازنده‌ای داشته باشند. تصوری که کشور‌های غربی به ایران دارند، تصوری اشتباه است. آنها فرق ایران و سایر کشورهای منطقه را نمی‌دانند. افکار عمومی در این اندیشه هستند که در ایران ناامنی است. در حالی که با ورود افراد خارجی به ایران می‌توانند برای همیشه به این دیدگاه اشتباه پایان دهند و سایر مردم جهان ببینند که ایران جایی امن برای رفت و آمد است.


مدیر توسعه اقتصادی شهرداری پروجا افزود: برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند ایران تنها متکی به منابع نفتی و گازی است، در بازدیدی که از ین کشور داشتم، متوجه شدم که چقدر مزارع کشاورزی حاصلخیزی دارد و صنعت غذایی یکی از صنایع مهم این کشور است. هرچند به دلیل وجود تحریم‌ها، کارخانه‌ها نتوانستند گسترش یابند؛ اما صنایع متنوعی دارد و پس از لغو تحریم‌ها می‌توانند بازار‌های بزرگی داشته باشد. من از شهر پروجا می‌آیم و امروز در قزوین بودیم. می‌خواهیم در آینده این دو شهر خواهر خوانده شوند و این دو شهر روابط تجاری- فرهنگی داشته باشند. وی گفت: اکنون با طرحی که در دست است مبنی بر خواهر خواندگی پروجا با قزوین در نظر داریم با توجه به مزارع کشاورزی مرغوب در این شهر و انتقال تکنولوژی به قزوین صنعت غذایی را نیز در این شهر ارتقا دهیم.