معرفی عوامل کاهنده تجارت جهان

گروه اقتصاد بین‌الملل: پس از آنکه معلوم شد رشد فصلی تجارت جهانی منفی شده و سطح آن طی دو فصل اخیر به‌طور متوسط ۷/ ۰ درصد کاهش یافته است، سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود از رشد تجارت جهان برای سال جاری و سال آینده میلادی را کاهش داد.


بنا به گزارش این سازمان که دیروز منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود رشد تجارت جهانی در سال جاری میلادی به 8/ 2 درصد و در سال 2016 به 9/ 3 درصد برسد.


این در حالی است که این سازمان در گزارش پیشین خود که در ماه آوریل منتشر کرده بود، رشد ۳/ ۳ درصدی تجارت جهانی در سال جاری و رشد ۴ درصدی تجارت جهانی در سال ۲۰۱۶ را پیش‌بینی کرده بود. سازمان تجارت جهانی در توضیح دلایل این کاهش پیش‌بینی‌ها آورده است خطراتی از جمله احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا و کندی بیشتر رشد اقتصادهای در حال توسعه به شدت بر کاهش پیش‌بینی رشد تجارت جهانی تاثیرگذار بوده است.


این سازمان در گزارش خود آورده است: ‌«این اصلاح پیش‌بینی‌ها منعکس‌کننده تاثیر مجموعه‌ای از عوامل است که در نیمه نخست سال 2015 بر تجارت جهانی تاثیرگذار بوده است. افت تقاضا برای واردات در چین، برزیل و دیگر اقتصادهای نوظهور، افت قیمت نفت و سایر مواد اولیه و نوسانات شدید نرخ ارزها از جمله این عوامل بوده‌اند.»


بر این اساس، اگر پیش‌بینی‌های جدید تحقق یابد، سال ۲۰۱۵ چهارمین سال متوالی خواهد بود که در آن رشد سالانه تجارت به کمتر از ۳ درصد رسیده است و چهارمین سال متوالی است که در آن رشد تجارت جهانی تقریبا در سطح رشد تولید ناخالص داخلی جهان است. این در حالی است که در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، رشد تجارت جهانی دو برابر رشد تولید ناخالص جهان بوده است.


دبیرکل سازمان تجارت جهانی در این باره گفته است: ‌«تجارت می‌تواند به‌عنوان عامل سرعت‌بخش رشد اقتصادی عمل کند. در دوران تردیدها، افزایش تجارت می‌تواند به اقتصاد جهان جان تازه‌ای ببخشد و چشم‌انداز توسعه و فقرزدایی را روشن کند. اعضای سازمان تجارت جهانی می‌توانند از طرق مختلف کمک کنند تا رشد تجارت تقویت شود. یکی از این راه‌ها تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات کنفرانس سازمان تجارت جهانی است که قرار است در سطح وزیران در ماه دسامبر در نایروبی تشکیل شود.»


در بیانیه سازمان تجارت جهانی آمده است که رشد تولید جهان هنوز در سطح متوسط قرار دارد اما خطراتی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند در حال افزایش‌اند. از جمله این خطرات می‌توان کندی شدیدتر از انتظار رشد اقتصادهای در حال توسعه، احتمال نوسان در جریان‌های مالی ناشی از افزایش نرخ بهره آمریکا و هزینه‌های پیش‌بینی نشده بحران مهاجران در اروپا را نام برد.


براساس پیش‌بینی جدید سازمان تجارت جهانی، حجم تجارت جهان (میانگین صادرات و واردات) در سال جاری 8/ 2 درصد رشد خواهد کرد و این رقم در سال 2016 معادل 9/ 3 درصد خواهد بود. در بخش صادرات، پیش‌بینی می‌شود که صادرات اقتصادهای توسعه‌یافته در سال جاری رشدی 3 درصدی را تجربه کند و این رقم در سال آینده به 9/ 3 درصد برسد. بر این اساس انتظار می‌رود که صادرات کشورهای در حال توسعه رشدی کندتر داشته باشد و این رشد در سال جاری میلادی 4/ 2 درصد و در سال آینده 8/ 3 درصد خواهد بود. پیش‌بینی رشد واردات اقتصادهای توسعه‌یافته نسبت به پیش‌بینی قبلی تغییری نکرده است و در سال 2015 بالغ بر 1/ 3 درصد و در سال 2016 برابر با 2/ 3 درصد خواهد بود.


رشد واردات اما برای اقتصادهای در حال توسعه در سال جاری ۵/ ۲ درصد و در سال آینده ۲/ ۵ درصد خواهد بود. بزرگ‌ترین تغییر در پیش‌بینی جدید سازمان تجارت جهانی نسبت به پیش‌بینی ماه آوریل در مورد آسیاست.


در پیش‌بینی قبلی، رشد صادرات آسیا برای سال 2015 برابر با 0/ 5 درصد اعلام شده بود اما در پیش‌بینی جدید این رقم به 1/ 3 درصد افت کرده است. علت عمده این کاهش کندی رشد چین اعلام شده است. اصلاح پیش‌بینی‌های مربوط به آسیا اما در بخش واردات بسیار شدیدتر است. رشد واردات آسیا از پیش‌بینی قبلی با رقم 1/ 5 درصد به 6/ 2 درصد کاهش یافته است که تا حدودی به‌خاطر کاهش واردات چین بوده که در مقیاس سالانه در فصل دوم 2/ 2 درصد افت کرده است.


تغییر قابل توجه دیگر در پیش‌بینی جدید این سازمان نسبت به پیش‌بینی قبلی در مورد آمار مربوط به آمریکای جنوبی و مرکزی است. بر این اساس پیش‌بینی رشد واردات آمریکای جنوبی و مرکزی در سال ۲۰۱۵ از منفی ۵/ ۰ درصد به منفی۶/ ۵ درصد کاهش یافته است. بخش اعظم این تغییر به‌خاطر روندهای معکوسی است که در اقتصاد برزیل در جریان است. اقتصاد برزیل به‌طور همزمان تحت فشارهای ناشی از بحران مالی، پرونده مالی بزرگ‌ترین شرکت این کشور و افت قیمت کالاهای صادراتی قرار گرفته است. بر این اساس واردات کالا در برزیل در فصل دوم نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۴ تا ۱۳ درصد افت کرده است.

معرفی عوامل کاهنده تجارت جهان