خبرگزاری مهر: جزئیات کامل طرح خوداتکایی ۸ محصول اساسی در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب از وزیر جهادکشاورزی و اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی منتشر شد. این ۸ محصول شامل برنج، جو، گندم، حبوبات، پنبه، چغندر قند، ذرت و دانه‌های روغنی هستند که مسوولان مربوطه جزئیات طرح‌های خوداتکایی این محصولات را تشریح کردند.

کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه طرح خوداتکایی برنج آماده شده و منتظر تامین اعتبار است تا اجرای آن آغاز شود، اظهار کرد: برنج جزو ۸ طرح اقتصاد مقاومتی است که بناست در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد و اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.


وی با بیان اینکه این طرح با تمرکز در استان‌های گیلان و مازندران و کاهش تدریجی سطح در سایر استان‌ها اجرا می‌شود، گفت: این طرح شامل پروژه‌هایی است که وزارت جهادکشاورزی براساس آن با ارائه طرح‌ها و پروژه‌ها به افزایش تولید کمک کرده و برای اجرای آنها تسهیلات و حمایت‌های لازم را ارائه می‌دهد، این مقام مسوول همچنین با اشاره به تدوین طرح افزایش ضریب خوداتکایی جو در کشور اظهار کرد: با اجرای طرح مذکور ما موفق می‌شویم نیاز کشور به واردات جو را تقریبا برطرف کنیم. با اجرای طرح مذکور نیاز کشور به واردات جو تا سال ۱۴۰۴ برطرف می‌شود. این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی، نیاز سالانه کشور به جو را حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد. میزان تولید این محصول سال قبل حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن بوده است اما در سال‌جاری پیش‌بینی تولید آن احتمالا به حدود ۳ میلیون تن خواهد رسید.


این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی همچنین طرح خوداتکایی ذرت را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای حدود ۱۷۵ هزارهکتار و ذرت سیلویی (علوفه‌ای) ‌حدود ۲۳۰ هزار هکتار است. ما قصد داریم تا افق ۱۴۰۴ از سطح کشت حدود ۴۴۵ هزار هکتار ذرت، روش آبیاری ۳۶۰ هزار هکتار را از ثقلی به تیپ تغییر دهیم. وی افزود: یکی از اهداف ما در این طرح افزایش کارآیی مصرف آب است.


وی سختی تولید و کشت سنتی حبوبات را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: هدف دیگر طرح افزایش ضریب خوداتکایی حبوبات، کاهش دشواری تولید و ارتقای بهره‌وری است ضمن اینکه یکی از اهداف دیگر این طرح توسعه مکانیزاسیون است تا بتوان کاشت و برداشت محصول را به شکل مکانیزه انجام داد. خاکسار درباره میزان تولید این محصولات در سال جاری اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال ۲۲۰ هزار تن نخود، حدود ۲۴۰ هزارتن لوبیا و حدود ۷۳ هزار تن عدس در کشور تولید شود.


در همین حال، پیمان حصادی، رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت فعلی و جزئیات طرح خوداتکایی چغندر قند در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت بهاره چغندر قند بین ۹۳ تا ۹۷ هزار هکتار و میزان تولید آن بین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است. قرار بود سطح زیر کشت بهاره این محصول کاهش و کشت پاییزه آن افزایش پیدا کند اما در حال حاضر این مساله منتفی و قرار است سطح زیر کشت بهاره ثابت بماند اما سطح کشت پاییزه افزایش یابد و در افق ۱۴۰۴ به ۶۰ هزار هکتار برسد.


وی با اشاره به اینکه در طرح خوداتکایی، ضریب تولید شکر به ازای هر متر مکعب آب مصرفی بالا می‌رود، افزود: هم‌اکنون به ازای هر متر مکعب آب ۴۵۰ گرم شکر تولید می‌شود که این عدد در اجرای طرح مذکور به بیش از یک کیلو و ۱۰۰ تا یک کیلو و ۲۰۰گرم شکر خواهد رسید. همچنین حسن حسین‌پور، معاون اداره کل پنبه دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره شرایط فعلی تولید پنبه و جزئیات طرح خوداتکایی این محصول با بیان اینکه کشت پنبه در ۱۷ استان کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: در این طرح پیش‌بینی شده است که در افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت پنبه به ۱۱۰ هزار هکتار، تولید وش به ۴۰۵ هزارتن و میزان پنبه محلوج به ۱۷۵ هزار تن برسد. وی نیاز صنایع نساجی کشور به پنبه را ۱۲۰ هزار تن عنوان و اضافه کرد: ما در سال ۱۴۰۴ به تولید حدود ۱۷۵هزار تن پنبه محلوج می‌رسیم. اسماعیل اسفندیاری‌پور، مشاور وزیر و مجری طرح گندم با بیان اینکه در سالی که دولت یازدهم روی کار آمد، مجری طرح گندم در کشور وجود نداشت، گفت: سال‌جاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی پیش‌بینی شده است. تهیه و تدارک کودهای شیمیایی برای امسال به‌طور کامل انجام شده است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. سال ۹۲ به میزان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد، این میزان در سال ۹۳ به بیش از ۶میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید و برای امسال میزان خرید به حدود ۸ میلیون تن خواهد رسید. دانه‌های روغنی نیز از محصولاتی هستند که طرح خوداتکایی برای آنها تدوین شده است. محمود حجتی، وزیرجهاد کشاورزی در این باره گفت: تولید کلزا و دانه‌های روغنی در کشور با افزایش بهره‌وری، استفاده از بذور مناسب و آخرین یافته‌های علمی افزایش پیدا می‌کند.