خبرگزاری فارس: رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و اوکراین از تهیه لیست کارشناسی کالا برای اعمال تعرفه ترجیحی بین ایران و اوکراین خبر داد و گفت: دانه‌های روغنی و غلات از جمله گندم کالای استراتژیک موردنیاز ما است که در لیست تعرفه ترجیحی قرار خواهد گرفت.

سادینا آبایی به اهمیت افزایش مبادلات تجاری با اوکراین اشاره کرد و گفت: اوکراین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی از نظر جغرافیایی محسوب می‌شود که از نظر تکنولوژی به اروپای غربی بسیار نزدیک است.

وی به ظرفیت‌های موجود در کشور و امکان استفاده از تکنولوژی روز برخی کشورهای اروپایی از جمله اوکراین در حوزه‌های هوا فضا، امکانات هسته‌ای پزشکی و مخابرات اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه اوکراین در شرایط حاضر مسائل سیاسی خاصی را طی کرده و حجم روابط تجاری همه کشورها از جمله ایران در سال 2015 کاهش داشته به‌دنبال آن هستیم تا حجم تجاری این دو کشور را افزایش دهیم.


آبایی در ادامه گفت: اکنون حجم مبادلات دو کشور حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که بیشتر صادرات کشور از محصولات باغی، کشاورزی و میوه‌ای خشک بوده که تا دو سال آینده این رقم باید به یک میلیارد دلار برسد.

وی به تمایل اوکراینی‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه پتروشیمی و فروش دانه‌های روغنی و غلات به ایران اشاره کرد و گفت: به‌دنبال آن هستیم تا کنسرسیوم‌های مشترکی برای تامین امنیت سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای هدف سوم ایجاد کنیم.


رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در پاسخ به اینکه برخی به‌دلیل شرایط ویژه اوکراین برای مبادله تجاری در این کشور نگرانند، گفت: استان‌های غربی این کشور به‌ویژه کی‌یف‌، پارکوف و ایالت خرسون در امنیت کامل اقتصادی به سر می‌‌برند و جای هیچ نگرانی در این زمینه نیست.


وی بر این نکته نیز تاکید کرد: با توجه به درصد خاک سیاه و مرغوب این کشور و همچنین امکان کشت دیم زمینه برای ورود ایران در راستای کشت فراسرزمینی و تامین محصولات کشاورزی مهیا است.

آبایی در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای کاهش تعرفه واردات به این کشور و امکان رقابت بازرگانان ایرانی با طرف اوکراینی وجود دارد، گفت: به‌دنبال تهیه لیست کارشناسی شده از کالاهای مبادله‌ای بین دو کشور هستیم که این لیست قبل از تشکیل کمیته تجاری و در نشست رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در اوکراین که اواخر مهر ماه انجام می‌شود تهیه شود تا بتوانیم برای تعرفه ترجیحی آن را اجرا کنیم.


به گفته رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و اوکراین با توجه به نیاز ایران به یکسری کالاهای استراتژیک از جمله دانه‌های روغنی و گندم، ایجاد تعرفه ترجیحی می‌تواند در کاهش قیمت تمام‌شده بسیار موثر باشد، اما باید مراقب بود تا بی‌گدار به آب نزنیم.