نازنین کریملو

کارشناس ارشد بازرگانی بین‌الملل

هر سال نمایشگاه‌های بسیاری در ایران و سراسر جهان چه به صورت عمومی و چه به صورت تخصصی برگزار می شود.


در ایران نیز نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بسیاری تحت نظر شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است برگزار می‌شود، ولی در بخش برگزاری نمایشگاه‌های خارجی ما با ضعف‌ها و کاستی‌های بسیاری مواجه هستیم که به ناچار فرمان هدایت نمایشگاه را به دست شرکت‌های خارجی به خصوص آلمانی‌ها داده‌ایم. به‌عنوان مثال بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه صنایع غذایی کشور که هر سال در خرداد ماه به صورت بین‌المللی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، توسط شرکت آلمانی Fair trade بازاریابی و اجرا می‌شود. در ادامه مواردی از نقاط ضعف ایران در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بررسی می‌شود. ضعف بازاریابی و تبلیغات: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم نمایشگاه‌های خود را به جوامع بین‌المللی معرفی کنیم. معرفی نمایشگاه‌، زمینه‌های کاری و نوع محصولات، ظرفیت نمایشگاه و تبلیغات و بازاریابی از نقاط ضعف ایران در معرفی یک نمایشگاه به سایر شرکت‌ها در جهان است. برنامه‌ریزی: از آنجاکه ما ایرانیان همواره در انجام امور گروهی یا به اصطلاح team work ضعیف هستیم برنامه‌ریزی منظمی برای برگزاری نمایشگاه‌ و ا نجام امور اجرایی، واگذاری و فروش غرفه‌ها وجود ندارد.


هزینه‌های نمایشگاه: به دلیل تحریم‌ها و قطع سیستم سوئیفت در کشور ناگزیر هستیم تا با یک شرکت غیر ایرانی پیمان ببندیم تا هزینه‌های شرکت در نمایشگاه از طریق حساب بانکی یک شرکت خارجی پرداخت شود. محل برگزاری نمایشگاه: همان‌گونه که می‌دانیم تهران به‌عنوان پایتخت کشور شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین شهر کشور است و متاسفانه برگزاری نمایشگاه در این شهر شلوغ همواره باعث به وجود آمدن اختلال در کل سیستم حمل و نقل و ترافیک در کل محورهای اصلی مرتبط با نمایشگاه می شود. اقامت هتل: تهران و سایر شهرهای بزرگ با وجود وسعت زیاد فاقد هتل‌های مناسب و کافی برای پذیرایی از میهمانان و شرکت‌کنندگان خارجی است و گاه شرکت‌های خارجی به دلیل ظرفیت تکمیل هتل‌ها ناگزیر به اقامت در مسافرخانه‌های بی‌کیفیت هستند. بلیت ورودی نمایشگاه: متاسفانه بلیت ورودی برای بازدید نمایشگاه‌ها در ایران بسیار ارزان و حدود ۲۰۰۰ تومان است، این در حالی است که هزینه شرکت در نمایشگاه‌‌های خارجی در کشورهای دیگر حداقل روزانه ۵۰ درهم امارات برای نمایشگاه‌های دبی و ۵۷ یورو برای نمایشگاه‌های اروپایی است و این بلیت‌های ارزان ایران به دو صورت به نمایشگاه‌های ایران ضرر می‌رساند. از طرفی بلیت ارزان‌قیمت موجب می‌شود هر فرد غیرمتخصص در نمایشگاه شرکت کند و ضمن شلوغ کردن فضای داخلی، نمایشگاه از حالت تخصصی خارج شده و تبدیل به فضایی برای گشت و گذار افراد غیرمتخصص و بعضا برگزاری پیک نیک در فضای سبز مجموعه شود.


از سوی دیگر هزینه برگزاری نمایشگاه، تبلیغات، هزینه‌های نگهداری و نظافت و... آنقدر گزاف هستند که می توان بخشی از این هزینه‌ها را از طریق فروش بلیت با قیمت معقول و منطقی به افراد متخصص بازدیدکننده تامین کرد. عطف به موارد مذکور نمایشگاه‌های ایرانی همواره از کم رونق‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی است که امید می‌رود با برنامه‌ریزی بهتر و مشارکت بیشتر بتوانیم کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ها و در نتیجه حضور شرکت‌ها و بازدیدکننده‌های خارجی را پررنگ کنیم.