گروه بازرگانی: وزیر صنعت، معدن وتجارت با تاکید بر افزایش نقش زنان در اقتصاد کشور، نرخ بیکاری در زنان را سه برابر مردان اعلام کرد و گفت: فعالیت‌های مناسب برای اشتغال بانوان انجام نگرفته است؛ در گذشته که بنده در وزارت صنعت بودم، بخشی از مشاغل را صرفا به بانوان اختصاص دادم که در حال حاضر نیز می‌توانیم در بخش‌هایی مردان را تخلیه و سهم بیشتری به بانوان دهیم.


محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته در دومین نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با اشاره به نقش اصلی زنان در تشکیل خانواده و پرورش فرزندان برای خدمت‌گزاری در جامعه گفت: این موضوع کفایت نمی‌کند، همان‌طور که در دو قرن اخیر نقش زنان در جهان در فعالیت‌های اقتصادی و علمی افزایش پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه سهم زنان از ورودی دانشگاه‌ها پس از انقلاب از زیر ۳۰ درصد به بیش از ۶۰ درصد رسیده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ملت ما توجه ویژه‌ای به افزایش سطح دانش بانوان دارند و کسانی که به دانش روز مجهز می‌شوند بیشتر می‌توانند در کشور نقش‌آفرین باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه زمینه‌های رشد برای جذب افراد و ایجاد زمینه برای ابراز خلاقیت‌ها در مقایسه با ورودی دانشگاه‌ها به مقدار کافی رشد پیدا نکرده است، اظهار کرد: البته بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که این بخش بسیار پرهزینه‌تر و سخت‌تر از افزایش ظرفیت دانشگاه‌هاست.


نعمت‌زاده با بیان اینکه زنان در برخی مناطق و مشاغل می‌توانند بیش از مردان حضور داشته باشند، گفت: برای مثال در آموزش و پرورش تا سطح دبیرستان خانم‌ها می‌توانند یکه‌تاز میدان شوند. وی با اشاره به نرخ بیکاری 30 درصدی در زنان کشور اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت فعال کشور ما حدود 22 میلیون نفر است که سهم خانم‌ها در این زمینه بسیار کم و حداکثر 15 درصد است. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت آنچه امروز در نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار دیده می‌شود در اقتصاد کشور تنها بخش کوچکی از نقش‌ها به خانم‌ها اختصاص دارد که باید به این موضوع بیشتر توجه شود.


وزیر صنعت افزود: در برخی سازمان‌های دولتی، برخی مشاغل به دلیل ماهیت خود به خانم‌ها اختصاص یافته که می‌توان به کار در آزمایشگاه‌ها، امور تحقیقاتی، امور اداری، امور مالی و مطالعات فنی اشاره کرد.


وی ادامه داد: می‌توانیم در این بخش‌ها کمی تعداد آقایان را کاهش و این مشاغل را به خانم‌ها اختصاص دهیم. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این نمایشگاه گفت: نرخ فعالیت اقتصادی زنان اندک است و به نظر می‌رسد دولت در این زمینه با چالش جدی روبه‌رو است. شهیندخت مولاوردی افزود: اگر به زنان به‌عنوان یک سرمایه به‌صورت جدی توجه نشود، در توسعه و پیشرفت کشور مانع به وجود می‌آید. وی ادامه داد: در حال حاضر در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و در میانه اجرای سند چشم‌انداز قرار داریم. علاوه بر آن مقام معظم رهبری نیز در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان، درون‌زا و برون‌نگر تاکید دارند، از این رو در این شرایط باید از همه ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.


وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده، وزارت صنعت و دستگاه‌های دیگر در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند و ما از جایگاه ستادی خود به هماهنگی میان دستگاه‌ها به منظور شرکت در این جشنواره پرداخته‌ایم. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه باید ظرفیت‌های زنان را شناسایی و معرفی کنیم، ادامه داد: به همین علت کریدور اشتغال‌زایی و کارآفرینی را در این نمایشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم تا در اختیار جوانان و زنان باشد.


مولاوردی در پایان تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی این کریدور تا حد امکان نگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاه را به شغل و کار عوض کنیم و توجه آنان را به کارآفرینی معطوف سازیم، به همین علت نام نمایشگاه و همایش را اشتغال‌زایی و کارآفرینی گذاشته‌ایم و تنها به اشتغال‌زایی نپرداخته‌ایم.