گروه بازرگانی: هفتمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران دستورکار خود را بررسی مشکلات صنعت طیور، شیرخام و فرآورده‌های دامی قرار داد. در راستای طرح مشکلات و معضلات فعالان بخش خصوصی در این نشست نیز، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تلاش‌های این سازمان برای تسهیل امور فعالان بخش خصوصی و البته تمرکز بالا روی سلامت و بهداشت مواد غذایی مصرفی مردم خبر داد.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی با اشاره به تعدد نهادهای نظارتی و مشکلات مترتب بر تولیدکنندگان مواد غذایی، از حاضران در نشست خواست تا به‌طور دقیق به خواسته‌ها، مطالبات و مشکلاتی که در حیطه اختیارات و وظایف سازمان نظام پزشکی قرار می‌گیرد اشاره داشته باشند.


فرهاد طاهریان، عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی گفت: سازمان دامپزشکی یکی از دستگاه‌های موفق در زمینه راه‌اندازی سیستم‌های آماری بوده و این انتظار وجود دارد که تشکل‌ها هم از این سامانه‌های آماری به منظور شفافیت در کار بهره ببرند. درخواست انجمن این است که سازمان دامپزشکی با رعایت مبانی قانونی آمار شفاف را به منظور واردات گوشت در اختیار ما قرار دهد تا درنهایت به نتیجه‌ای برسیم که نفع مصرف‌کننده را در پی داشته باشد.


در پاسخ به مطالبات انجمن واردکنندگان گوشت، مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه بحث بهبود فضای کسب‌و‌کار توسط کمیته‌ای در وزارت اقتصاد در حال تنظیم و بررسی است، گفت: این کمیته در نظر دارد با رفع موانع غیرضروری و البته با تاکید بر مجوزهایی که ضرورت دارد، شفاف‌تر از گذشته نهادهای ناظر را مشخص کند و از صدور مجوزهای بی‌مورد بکاهد. خلج ادامه داد: سازمان دامپزشکی در ارائه سامانه‌های آماری پیشرو است و حدود 12 سامانه الکترونیک دارد. ما آمار را هر 15 روز یک بار به معاون وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی ارائه می‌کنیم اما باید بگویم سازمان دامپزشکی مسوولیتی در زمینه کمیت ندارد، بلکه مسوول اعمال الزامات بهداشتی است. بنابراین در مورد در اختیار قرار دادن آمار در اختیار انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی، باید معاونت وزیر تصمیم بگیرد.


رضا باکری که دبیر انجمن صنایع لبنی را برعهده دارد از همکاری خوب این انجمن با سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و گفت: کمیته مشترکی بین انجمن و سازمان شکل گرفته است که وظیفه تدوین و اجرای طرح ارتقای بهداشتی و کیفی شیر خام را در دستور جلسه خود قرار داده است. باکری خاطرنشان کرد: ما در راستای اجرای استاندارد شیر خام با اهالی صنعت تبادل‌نظر کردیم و کمیته‌های استانی برای اجرای این طرح فعال شدند. امیدوارم تا پایان سال ۹۴ این پروژه به نتایج قابل توجهی در ارتقا و بهبود کیفی شیر خام دامداری‌ها برسد.


رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه سخنان خود از علاقه‌مندی روس‌ها برای خرید فرآورده‌های لبنی ایران خبر داد و گفت: روس‌ها مانند سایر خریداران فرآورده‌های لبنی در دنیا، به دامداری‌ها توجه ویژه‌ای دارند و تاکید می‌کنند که دامداری‌ها باید تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باشد. ما نیز با تفاهمی که با وزارت بهداشت داشتیم از این وزارتخانه اختیاراتی گرفتیم تا با کارخانه‌هایی که برنامه صادرات فرآورده‌های لبنی به روسیه دارند همکاری داشته باشیم.