بازنگری در قوانین تبادل کالا

گروه بازرگانی: اتاق بازرگانی ایران این روزها میزبان میهمانان اروپایی برای مذاکرات تجاری است. همزمان با رفت و آمدهای هیات‌های مختلف تجاری اروپایی، روز گذشته این پارلمان، میزبان سه وزیر اسپانیایی و هیات تجاری ۷۰ نفره از این کشور بود. خوزه مانوئل مارگایو وزیر امور خارجه، خوزه مانوئل سوریا وزیر صنعت، انرژی و گردشگری همچنین خانم آنا پاستور وزیر عمران و ترابری سه عضو کابینه اسپانیا در این همایش بودند که برای اولین بار بعد از توافق هسته‌ای وارد ایران شدند.


در این همایش معاون رئیس‌جمهور، رئیس اتاق ایران و فعالان اقتصادی ایرانی نیز حضور داشتند و ضمن یادآوری همکاری مشترک بین دو کشور، زمینه‌های جدید برای ارتقای روابط تجاری نیز مورد بررسی قرار گرفت. صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی مقامات دو کشور همچنین توجه به صنایع زیرساختی نیز از دیگر موارد مورد تاکید دو طرف بود. از سویی بر لزوم افزایش همکاری‌ها میان بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ایران و اسپانیا نیز تاکید شد. رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران از برنامه‌ریزی اسپانیا برای تدوین و بازنگری قوانین ارسال کالاهای دوگانه که در لیست تحریم‌ها قرار دارند، خبر داد. همچنین راه‌اندازی خطوط پروازی جدید به اسپانیا نیز از دیگر خبرهای این همایش بود. در هیات تجاری اسپانیا شرکت‌هایی از بخش نفت و گاز، حمل‌ونقل، برق، فناوری نوین، شرکت‌های دیجیتالی و گردشگری حضور داشتند.


محسن جلال‌پور در این دیدار اظهار کرد: پیشینه تاریخی و سیاسی ایران و اسپانیا، جایگاه خاص اسپانیا در میان دیگر کشورهای اتحادیه اروپا همچنین ارتباط عاطفی بین دوملت، بسترهای مناسب توسعه همکاری‌های مشترک است.


وی همکاری اسپانیا در شرایط قبل از تحریم و تداوم ارتباط بین بخش‌های خصوصی دوکشور حتی در دوران تحریم را ارزشمند عنوان کرد و گفت: به‌خاطر داریم که اسپانیا از آخرین کشورهایی بود که مجبور به قبول تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شد؛ ولی اکنون فصل جدیدی از ارتباط بین‌المللی با ایران آغاز شده است و امیدواریم بخش‌های اقتصادی دو کشور از فرصت به وجود آمده در جهت افزایش مناسبات اقتصادی بین دوکشور استفاده کنند. جلال‌پور ضمن اشاره به شباهت‌های اقتصاد ایران و اسپانیا برای فراهم آوردن شرایط خروج از رکود، تبادل اطلاعات و پیاده‌سازی تجربیات اسپانیا در این خصوص را حائز اهمیت دانست و افزود: بخش‌های خصوصی و اقتصادی اسپانیا با بهره‌مندی از تکنولوژی بالا و تجربیات بین‌المللی ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد ارتباط با شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران دارند. ما تلاش می‌کنیم تا در ایجاد کانال‌های صحیح و مطمئن بین بخش‌های اقتصادی گام برداریم.


جلال‌پور افزود: همکاری در زمینه نفت، گاز، فلزات، خشکبار، فرش و صنایع دستی از گذشته میان ایران و اسپانیا برقرار بوده است؛ اما رویکرد جدید ایران در مسائل اقتصادی این است که روابط سیاسی باید به روابط اقتصادی پایدار و درازمدت تبدیل شود که البته در این روابط پایدار استفاده از تجربه اسپانیا در صنعت گردشگری از اولویت بالایی برخوردار است.


اسپانیا ظرفیت بالایی در صنعت گردشگری دارد و نیز در این حوزه به علت داشتن ثبات و پیشینه تاریخی و فرهنگی مستعد پذیرش گردشگر است؛ از سوی دیگر، ایران نیز می‌تواند مقصد جدیدی برای گردشگران اروپایی باشد.

رئیس اتاق ایران گفت: ساخت هتل‌ و مجتمع‌های گردشگری از جمله کارهایی است که در توسعه صنعت گردشگری می‌تواند حوزه همکاری مشترک فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا باشد.

وی از برنامه‌ریزی اسپانیا برای تدوین و بازنگری قوانین ارسال کالاهای دوگانه که در لیست تحریم‌ها قرار دارند، خبر داد و گفت: ما مطمئن هستیم که در این تجدیدنظر تمامی جوانب سنجیده شده و این بازنگری در آینده روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس اتاق ایران افزود: ایران به‌عنوان یک کشور امن در منطقه خاورمیانه پایگاه مهمی برای حضور فعالان اقتصادی و همکاری‌های چندجانبه است.

جلال‌پور با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوری‌های نوین، طرح‌های زیست‌محیطی و نانو فناوری از جمله اولویت‌ها در ایران است و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در ایران حاصل شده است، افزود: این اولویت‌ها می‌تواند فضای جدیدی برای حضور سرمایه‌گذاران اسپانیایی و اجرای طرح‌های مشترک دو کشور باشد.

ایران در زمینه تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی پیشرفت‌های خوبی در سال‌های اخیر داشت و از آنجا که اسپانیا نیز در این حوزه‌ها از سابقه خوبی برخوردار است این بخش‌ها می‌تواند کار اقتصادی مشترک را میان ایران و اسپانیا رقم زند.

وی افزود: ما در حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی نیاز به لکوموتیو، واگن، کامیون و هواپیما داریم که اسپانیا می‌تواند در این حوزه همکاری‌های خوبی با ما داشته باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط جدید اقتصادی ایران، رویکرد ما واردات صرف نخواهد بود بلکه خواهان همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در طرح‌های مورد نیاز و تعریف شده ایران هستیم.

معاون رئیس‌جمهور نیز در این همایش گفت: براساس اهدافی که در سند چشم‌انداز دیده شده است تا ۱۰ سال آینده باید ۳۰۰ هتل و سالانه ۳۰ هتل چهار و پنج ستاره ساخت. مسعود سلطانی‌فر ادامه داد: در بسیاری از بازارهای مولد گردشگری تعداد گردشگران با وجود بحران‌های اقتصادی رو به افزایش است، به‌طوری که تعداد گردشگران در سال 2005 از 800 میلیون به یک میلیارد و 200 میلیون نفر درسال 2014 افزایش یافته است. آمار گردشگران در ایران در سال 2014 نشان‌دهنده فرصت‌های مناسب گردشگری ایران در بخش‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی، سلامت و غیره است.


وی افزود: گردشگری را به‌عنوان یک ابزار اقتصادی برای برون رفت از اقتصاد نفتی می‌دانیم؛ به‌طوری که در برنامه ششم به‌عنوان اولویت‌های هشت گانه دیده شده است.


چراغ سبز ماتادورها به صنعت توریسم

در ادامه خوزه مانوئل مارگایو، وزیر امور خارجه اسپانیا حضور سه وزیر و هیات تجاری بلند پایه را در تهران نشان از اهمیت ارتباط با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: سابقه طولانی همکاری دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر اقتصادی بین شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی در حوزه‌های مختلف باشد.


وزیر خارجه اسپانیا گفت:‌ اکنون می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور، همکاری‌های خوبی داشته باشیم. مارگایو رتبه دوم صادرات اسپانیا با ۳۴درصد رشد و قرار گرفتن بعد از آلمان در بین اتحادیه اروپا را مهم دانست و افزود: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران اسپانیایی با حضور در مناقصه‌های مختلف دنیا همواره در توسعه فناوری و تکنولوژی‌های نوین پیشرو بوده‌اند.


وی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های قوی اسپانیا در بخش توریسم و دارای دومین زبان بین‌المللی دنیا، امروز با کمک شرکت‌های مطرح برای کار به ایران آمده‌ایم و تنها هدف ورود هیات اسپانیا به هر کشور، ماندن در اقتصاد آن کشور است و شما می‌توانید پس از انجام توافق دوطرفه، کارهای خوب ما را تنها بعد از چند سال شاهد باشید.


آنا پاستور وزیر عمران و ترابری اسپانیا نیز در این همایش از عقد قرارداد برای ایجاد پروازهای مستقیم میان ایران و اسپانیا خبر داد وگفت: توافقات اولیه برقراری خط هوایی تهران-مادرید و تهران بارسلون انجام‌شده است و امیدواریم در حداقل زمان شرایط راه‌اندازی این خط فراهم شود. وی افزود: اسپانیا ۱۲ هزار کیلومتر اتوبان و بزرگراه دارد و سومین کشور اروپایی برخوردار از بنادر دریایی است؛ همچنین دومین کشور در حوزه خطوط ریلی و دارای یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی دنیا محسوب می‌شود. بنابراین می‌توانیم در بازسازی زیرساخت‌های ایران سهیم باشیم. در زمینه ساخت هزار کیلومتر راه آهن و توسعه مترو و فرودگاه می‌توانیم از طریق بخش خصوصی همکاری کنیم. خوزه مانوئل سوریا وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا نیز در این مراسم اظهار کرد: روابط ایران و اسپانیا در سال‌های قبل کاستی‌هایی داشته که ما می‌توانیم با همکاری هم این خلأها را پر کنیم. قصد ما تنها صادرات کالای تجاری نیست؛ بلکه ما می‌خواهیم به‌صورت بلندمدت و پایدار در ایران حضور داشته باشیم و سرمایه‌گذاری کنیم. این مهم برای دو طرف حالت برد - برد است. این مقام مسوول اسپانیا با بیان اینکه اسپانیا سومین کشور گردشگرپذیر در دنیا است یادآورشد: جلساتی را برای مشارکت با ایران در زمینه هتلداری و گردشگری در پیش داریم. البته شرکت‌های اسپانیایی برای حضور در هر بازاری، باید ریسک حضور اولیه را قبول کنند. سوریا با اشاره به توانایی اسپانیایی‌ها در بخش جذب توریست نیز گفت: با توجه به سابقه غنی و کهن ایران، کشور شما می‌تواند با بهبود زیرساخت‌های گردشگری شوک جدی را به اقتصاد کشورتان وارد کند. وی اضافه کرد: باید با ایجاد رقابت بین شرکت‌هایی که در زمینه زیرمجموعه‌های ساخت زیرساخت‌های جذب توریست فعالیت دارند، زمینه تقویت ایران را در این بخش فراهم‌سازیم.