گروه بازرگانی: رئیس اتاق ایران در جلسه شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور به رفت و آمدهای اخیر هیات‌های تجاری از نقاط مختلف دنیا به ایران و حضور آنها در پارلمان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تاکید ما به این هیات‌ها این است که برای سرمایه‌گذاری تنها با بخش خصوصی همکاری کنند و با دولت و نهادهای دولتی وارد مذاکره نشوند.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران گفت: در گام اول این هیات‌ها را از هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش‌های دولتی و نهادها پرهیز می‌دهیم چرا که فعالیت مشترک با این بخش‌ها پایدار نخواهد بود.


وی ادامه داد: از همه اتاق‌ها درخواست کردیم که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را احصا و اعلام کنند تا در اختیار هیات‌های ورودی به کشور قرار دهیم. از سوی دیگر از هیات‌های اقتصادی درخواست می‌کنیم که علاوه بر تهران یکی دیگر از شهرهای ایران را متناسب با توانمندی‌هایی که در کشور خود دارند، انتخاب کرده و بازدید کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف کشور در بخش تشکلی اشاره و عنوان کرد: اتاق ایران باید با تمام توان خود به ارتقای توانمندی‌ها و تقویت توان اتاق‌ها و تشکل‌ها بپردازد. امیدواریم با این توانمندسازی زمینه‌ها برای پذیرش هیات‌های تجاری آماده شود. اتاق ایران در پی آن است تا انتهای پاییز سال جاری به آن‌چه که برای رسیدن به اهداف کشور در دوران پساتحریم لازم است، دست پیدا کند.


جلال‌پور همچنین از ابلاغ قانون اصلاح نظام مالیاتی کشور از سوی رئیس‌جمهوری خبر داد و تاکید کرد: برای اجرایی شدن این قانون به آموزش‌های اولیه و اطلاع‌رسانی نیاز داریم. همچنین بیانیه‌ای در این رابطه از سوی سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون تهیه کردیم که قرار است پس از نهایی شدن در جلسه هیات نمایندگان بعدی قرائت شود.


رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، اتاق ایران را طرفدار شفاف‌سازی دانست و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قانون برای تاثیرگذاری بیشتر، این است که بخش‌های آن به‌صورت همزمان اجرایی شوند. مواردی که در این قانون ذکر می‌شود، شفاف‌سازی و راستی آزمایی را میسر می‌سازد و به این ترتیب دست رانت‌خواران را رو می‌کند.


وی در مورد آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های اتاق عنوان کرد: باید در این رابطه کار جدی انجام دهیم ولی تا زمان رسیدگی به آیین‌نامه‌ها و تصویب نهایی آنها، باید طبق مصوبات موجود عمل کرده و از اعمال سلیقه‌های مختلف، هرج و مرج و هم همه جلوگیری کرد.


حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران اعلام کرد: طبق توافقات صورت گرفته بین اتاق ایران و سازمان امور مالیاتی هیچ نوع مالیاتی از سال 88 برای یک در هزار و سه در هزار از اتاق‌ها دریافت نمی‌شود. براساس قوانین موجود اتاق باید دفاتر مالیاتی خود را اعلام کند ولی این به معنای پرداخت مالیات نیست، بلکه با هدف روشنگری و شفافیت صورت می‌گیرد و مالیات را از اتاق‌ها تنها برای درآمد و حقوق پرسنل دریافت می‌کنند.


پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، در این نشست عنوان کرد: مالیات بر ثروت، مالیات بر درآمدهای تجمیعی، نگاه‌های سخت‌گیرانه در مورد بخش کشاورزی و مالیات‌های سبز برای واحدهای صنعتی از جمله مواردی بودند که با تلاش اتاق حذف شدند. علاوه بر این اصلاحات مواردی از سوی اتاق پیشنهاد شد که برخی از آنها در قانون نهایی درج شد.


سلطانی همچنین از یک فرصت سه ساله برای سازمان امور مالیاتی به منظور آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اجرای دقیق نظام جامع مالیاتی خبر داد و ابراز نگرانی کرد: ممکن است در طول این سه سال با شرایط سختی در بخش مالیاتی روبه‌رو باشیم اما به‌طور قطع پس از گذشت این دوره با اجرایی شدن نظام جامع مالیاتی شرایط بهتر می‌شود. هنوز ممیزهای مالیاتی برای اجرای این قانون آموزش لازم را ندیده‌اند همان‌طور که مودیان مالیاتی نیز با این قانون آشنا نیستند.


نایب رئیس اتاق ایران در مورد دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب افراد یادآور شد: این مساله موضوع جدیدی نیست و تنها کاربرد راستی‌آزمایی دارد.

سلطانی در پایان اجرای صحیح قانون را ضروری دانست و از حضور جدی اتاق در روند تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون خبر داد.