گروه بازرگانی: در دیدار مسوولان تجاری ایران و روسیه، طرف روسی از ایران درخواست کرد که میزان صادرات کالاهای ایرانی به این کشور افزایش یابد و طرف ایرانی نیز نسبت به این امر آمادگی خود را اعلام کرد. به گزارش‌« ایسنا»، ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در دیدار با گئورگی کالامانوف، معاون وزیر صنعت و بازرگانی روسیه درباره توسعه روابط بین دو کشور و پیگیری امضای اسناد همکاری‌ها در زمینه صنعت و تجارت گفت‌وگو کردند.

کالامانوف در این ملاقات با اشاره به روند رو به گسترش روابط بین دو کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، خواستار همکاری بیشتر طرف ایرانی در امر صادرات کالاها به روسیه هستیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه با توجه به توانمندی‌های زیادی که در دو کشور وجود دارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد حجم صادرات کالاهای ایران به روسیه را افزایش دهد و اگر موانعی در این مسیر باشد، برطرف کند. همچنین در این دیدار برگزاری نمایشگاه اختصاصی در ایران و روسیه، تسهیل در صدور ویزا و همکاری بانکی در امر تجارت بین دو کشور مورد تاکید دو طرف قرار گرفت. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز از گشایش‌هایی برای تجارت دو کشور خبر داد و گفت: راه‌اندازی خط مستقیم دریایی خزر، خط هوایی مستقیم، صدور ویزای یکساله برای بازرگانان ایرانی و آغاز صادرات مرغ از ماه آینده به روسیه از جمله این کارها است.


اسد‌الله عسگراولادی، در مورد آخرین وضعیت رایزنی‌ها برای توسعه بازارهای صادراتی به روسیه اظهار کرد: طی موافقت‌نامه‌ای که بین دو کشور امضا شده، به زودی محصولات دامی به‌ویژه مرغ به روسیه صادر خواهد شد.وی همچنین از موافقت‌ روس‌ها با صادرات ۳ کارخانه لبنی در استان‌های شمالی کشور به روسیه خبر داد و گفت: ازآنجایی‌که حداقل ۱۰ کارخانه فعال لبنیات در کشور وجود دارد، نمی‌خواهیم تفاوتی بین این کارخانه‌ها قائل شده و خدای ناکرده رانت ویژه‌ای ایجاد شود. در همین راستا از وزیر جهاد کشاورزی خواسته‌ایم تا ۱۰ کارخانه بزرگ کشور اجازه صادرات به روسیه را داشته باشند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه ظاهرا بازرسان روس تنها کیفیت این ۳کارخانه را تایید کرده‌اند، تصریح کرد: بارها گفته‌ایم اگر مشکلی از لحاظ کیفیت یا رعایت استانداردهای بهداشتی وجود دارد، مراتب را اعلام کنند تا برطرف شود؛ اما بدون دلیل نمی‌توان گزینشی برخورد کرد؛ چراکه استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل، ‌قزوین، تهران، خراسان شمالی و رضوی ظرفیت‌های خوبی در تولید لبنیات دارند.عسگر اولادی همچنین در مورد آخرین وضعیت راه‌های تردد و حمل‌ونقل به روسیه گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خط مستقیمی را از بنادر خزر به روسیه ایجاد کرده که پیش از این خط دریایی مستقیم وجود نداشت. وی افزود: همچنین بایک شرکت هواپیمایی صحبت شده تا بین شهر رشت و آستاراخان روسیه خط هوایی مستقیم برقرار شود که موافقت‌نامه‌ای در این زمینه ردوبدل شده و تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود.رئیس اتاق ایران و روسیه همچنین از حل شدن مشکل ویزای تجار خبر داد و گفت: موافقت‌نامه‌ای بین ایران و روسیه ردوبدل شده که بازرگانان بتوانند با نامه‌ اتاق‌های بازرگانی ویزای یکساله (رفت‌وآمد به دفعات) بگیرندکه از یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.