سه هدف اتاق هشتم

گروه بازرگانی: نگرانی از دوران پساتحریم، نیاز ایران به رقابت و ‌تقدم آزادسازی بر خصوصی‌سازی، مواردی بود که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «تجارت فردا» بیان کرد.

محسن جلال‌پور در این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه به‌عنوان رئیس اتاق ایران طرفدار حمایت هستید یا رقابت، گفت: صددرصد طرفدار رقابت هستم. هدف اصلی همه ما باید این باشد که اقتصاد کشور در یک جهت‌گیری مشخص به سمت رقابت و کارآیی پیش برود. رقابت در اقتصاد ما نهادینه نشده و تولید داخلی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد. باید از دولت خواست رقابت را جایگزین حمایت کند.


وی افزود: در همین زمینه فکر می‌کنم در دوره پسا‌تحریم و زمانی که دوباره قرار باشد اقتصاد ایران به بازارهای جهانی بپیوندد، ناچار است که فضای رقابتی سالم را در خود شکل دهد. برای رسیدن به فضای رقابتی سالم و گذر از این دوران باید کاهش حمایت‌ها را در دستور کار قرار دهیم.


وی به تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد: معتقدم تحریم‌ها به کشور صدمه زده و ضمن اینکه امکان پیشرفت‌های تکنولوژیک را از ما گرفته، بازارهای ما را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. اما آنچه در سال‌های گذشته اتفاق افتاده و فشارها را تشدید کرده، سوء‌مدیریت تحریم‌ها بوده است. تلفیق سیاست خارجی ماجراجویانه با مدیریت بد در حوزه اقتصاد این وضع را به وجود آورده که شاهدش هستیم. وی بیان کرد: من معتقدم اقتصاد ایران اقتصادی نیست که با تحریم‌ها آسیب جدی ببیند اما معتقدم اگر تحریم‌ها در یک دولت با تدبیر مدیریت می‌شد به مراتب اثرگذاری کمتری داشت. بنابراین جمع تحریم با سوء‌تدبیرها باعث شد اقتصاد ایران در یک گرفتاری جدی فرو برود. وی با اشاره به اینکه به برداشتن تحریم‌ها خوش‌بینانه نگاه می‌کنم، افزود: البته نقشه بدبینانه را در ذهنم باز نگه می‌دارم. اما نمود بیرونی تفکرات من، مثبت و امیدوار‌کننده است. نگرانی من این است که پس از آن روز موعود، اقتصاد ایران چگونه می‌خواهد خود را از این ورطه نجات دهد. واقعیت این است که ما آمادگی این تغییر را نداریم.


وی در پاسخ به اینکه شما طرفدار دولت کارآمد هستید یا بزرگ شدن بخش خصوصی، اظهار کرد: به نظر من این دو مکمل یکدیگر هستند. زمانی که دولت کارآمدتری داشته باشیم بخش خصوصی بزرگ‌تر هم داریم. معتقدم دولت باید حداقلی و بخش خصوصی حداکثری باشد. من نهاد دولت را در شرایط فعلی کارآمد نمی‌بینم. دولتی که 15 برابر استاندارد جهانی نیروی کار دارد چه کارآمدی دارد؟ دولت بزرگ قاعدتا نمی‌تواند کارآمد باشد. آن هم دولتی نظیر دولت ایران که اصرار دارد در همه امور دخالت کند از باشگاهداری تا بنگاهداری.


وی با اشاره به دهم تیرماه سالگرد ابلاغ اصل ۴۴، گفت: من به نمایندگی از جامعه اقتصادی کشور خواستار احیای دو اصل مهم در اقتصاد هستم. اول اینکه براساس بند الف ابلاغیه اصل ۴۴ این دولت حد و مرز بخش خصوصی را مشخص کند و به‌طور دقیق بگوید بخش خصوصی تا کجا مجاز به فعالیت است و بعد براساس بند ج ابلاغیه اصل ۴۴ دولت حد و مرز‌های خودش را هم ترسیم کند. نمی‌شود دولت تصدی امور مختلف را در دست داشته باشد و بعد ما به سوی توسعه گام برداریم. نکته دیگر اینکه باید وظایف قوه قضائیه را در حوزه توسعه تعریف کنیم. نباید از قوه قضائیه تنها انتظار رسیدگی به امور قضایی و حل‌وفصل اختلافات را داشته باشیم. انتظار داریم که حق مالکیت به درستی تعریف و تبیین شود و قوه قضائیه به پناهگاهی برای صیانت از حقوق جامعه اقتصادی تبدیل شود.


وی درخصوص سیاست‌های بانکی فعلی عنوان کرد: در شرایط فعلی، نظام بانکی دچار عارضه‌های فراوانی شده و نیاز به ترمیم فوری دارد. بانک‌ها به دلیل رویه‌های غلط و ناسالم چند سال گذشته به شدت ضعیف شده‌اند. آنها به دلیل داشتن دارایی سمی و سرمایه‌های یخ‌زده در بازارها، نه‌تنها خود به زحمت افتاده‌اند که بخش خصوصی را هم دچار مشقت‌های زیادی کرده‌اند. در چنین فضایی پشتیبانی از سیاست‌های پولی از سوی بخش خصوصی قدری دشوار است. در شرایط فعلی از سیاست‌گذاری دولت در زمینه مهار نقدینگی و کاهش تورم حمایت کرده و می‌کنیم اما فکر می‌کنیم دولت باید ضمن حفظ این رویه به فکر پایان دادن به رکود هم باشد. معتقدم نرخ سود باید متناسب با تورم تنظیم شود. در عین حال مهم‌تر از اینکه نرخ سود در چه سطحی باشد، این است که روش‌های تامین مالی در کشور متنوع شود. بازار سرمایه عمق پیدا کند و بانک‌ها منابعی را که در اختیار دارند به سمت تولید هدایت کنند.


وی با بیان اینکه مقدم بر خصوصی‌سازی آزادسازی است اظهار کرد: خصوصی‌سازی قبل از آزادسازی همان فسادی را به وجود می‌آورد که در روسیه به وجود آورد. خصوصی‌سازی بدون آزادسازی هم نتیجه‌اش همان اتفاقی است که الان در کشور ما رخ داده است.


وی با بیان اینکه ما در داخل اتاق سه هدف اصلی را در سه سال آینده دنبال می‌کنیم،‌ عنوان کرد: اولین هدف چابک‌سازی اتاق است. هدف اول از راه انجام مسوولیت‌های روی زمین مانده توسط نیروهای اتاق محقق می‌شود. هدف دوم، تقسیم کار بین نیروها و تشکل‌ها است. در دوره جدید برنامه ما این است که حتما اتاق از بازوهای کارآی خود در استان‌ها و تشکل‌ها استفاده کند. همچنین درباره سومین هدف هیات رئیسه باید بگویم که در نظر داریم طوری برنامه‌ریزی کنیم که اتاق ایران در مجامع حضور جدی‌تری داشته باشد. ما هیچ نماینده‌ای در هیچ شورا و مجمعی نداشتیم که با علم و اطلاع و کار کارشناسی گزارشی ارائه دهد. فرق ما با مجلس و دولت در مجموعه‌هایی که دعوت می‌شویم این است که هر آنچه از سوی آنها ارائه می‌شود، تئوری است و هر آنچه ما می‌بریم عملی است. ما نتایج کارهای میدانی خود را می‌بریم.