انتصاب دبیرکل اتاق ایران

گروه بازرگانی: با انتخاب «احمد فیاض‌بخش» به‌عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی ایران، آخرین کرسی هیات‌رئیسه جدید این پارلمان تکمیل شد. فیاض‌بخش در حالی به درخواست رئیس اتاق بازرگانی ایران برای دبیرکلی اتاق ایران پاسخ مثبت داد که مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان «شستا» را بر عهده دارد.

بررسی رزومه فیاض‌بخش نشان می‌دهد که دامنه تجربه فعالیت‌های او از معاونت صنایع خودکفایی وزارت سپاه در دهه شصت و معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی تا عضویت در هیات‌مدیره شرکت‌های متعدد حاضر در بورس از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی، امید، کف، بوعلی، شاهد و شرکت‌های متعدد سیمانی را دربر می‌گیرد. جدا از اینها فیاض‌بخش عضو هیات امنای شرکت شاهد و سازمان اقتصادی کوثر از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید انقلاب اسلامی بوده است.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران درخصوص انتخاب وی به‌عنوان دبیرکل اتاق ایران گفت: این انتصاب نیاز به هماهنگی‌هایی در سطح دولت و وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته و در نهایت با رضایت علی‌ربیعی این انتصاب صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نگاه من به دبیرکل دو نوع است و برای جانشین وی و قائم مقامش حتما از نیروهای داخل اتاق استفاده می‌کنم، خاطرنشان کرد: نگاه دبیرکل به بیرون و نگاه دبیرکل به داخل دو نگاهی است که می‌توان به دبیرکل اتاق بازرگانی ایران داشت. نگاه دبیرکل به بیرون باید نگاه فردی نظیر فیاض‌بخش باشد که اصول اقتصاد و شرایط کشور به جهت توسعه را دانسته و نگاه توسعه‌گرایانه داشته و ارتباطش با مجموعه و ارکان دیگر محکم و قوی و با سابقه باشد. در کنار او، حتما جانشین دبیرکل باید فردی باشد که نگاه به داخل داشته باشد و داخل اتاق را بشناسد و وظیفه ارتباط بین اتاق‌های کشور و بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی ایران را بر عهده بگیرد. رئیس اتاق ایران همچنین بیان کرد: من کسی را به‌عنوان دبیرکل اتاق آورده‌ام که بزرگ‌ترین هلدینگ کشور را ادار‌ه کرده و در سال‌های گذشته بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی مجموعه تحت مدیریت او بوده است. شستا در سال قبل برای اولین‌‌بار توانست سود دهد.

احمد فیاض‌بخش نیز در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» با اشاره به اینکه به زمان نیاز است تا وضعیت فعلی اتاق را مطالعه و بررسی کند، گفت: شرایط اقتصاد کشور به‌گونه‌ای است که باید به بخش خصوصی میدان بیشتری داده شود. وی درباره دلایل پذیرش پست دبیرکلی اتاق ایران گفت: بخش مهمی از این تصمیم به دلیل اعتقادی است که به بخش خصوصی دارم و امیدوارم همراه با هیات‌رئیسه جدید در اتاق ایران بتوانم به اعتلای بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمک کنم.

وی گفت: برنامه‌های آینده اتاق ایران، اثرگذاری بیشتر در سیاست‌گذاری و تسهیل بیشتر فضای کسب وکار و آماده‌سازی اقتصاد کشور برای دوره پساتحریم است که قاعدتا مورد توجه همه ارکان اتاق قرار دارد.